Gå til innhold

Sår og rar i munn/munnhule

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg hatt litt trøbbel med munnen, ofte i forbindelse med mat, men sårheten er der omtrent hele tiden. Det blir trigget av mat, f.eks. syrlig eller sterkt mat (ikke allergi, da det kan være hva som helst). Det jeg har lagt spesielt merke til at det svir og brenner av kan være makrell i tomat (tåler både tomat og fisk), banan (dog ikke syrlig), ren majones, chili. Det rare er at for noen uker siden fikk jeg ikke trøbbel når jeg spiste denne maten, og enkelte ganger går det fint uten ubehag. Skjønner ikke helt greia. Legen vet heller ikke hva det er, men sier det ikke er utenkelig at det er som nevnt under...

Det jeg har "spådd" meg frem til som mulige årsaker er at:

1. Jeg snuser MYE

2. Jeg har munntørrhet, spekulerer i såkalt "burning mouth syndrome" (som gjelder for det meste etter mat)

3. Sover med munnen vidåpen om natten

4. Er ekstremt stressa fortiden 

Noen som har vært borti noe lignende? 

Anonymkode: e5ed3...6a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snusinga har vel foregått en stund før dette har begynt antar jeg?

Jeg vil ikke tro det har noe med nr 3. å gjøre altså. 

Jeg fikk mye slike sår mens jeg skrev master og var dritstressa. Når det var over så ble det borte igjen :) Det har også skjedd ved andre anledninger, men ikke i så stor grad som da det var på sitt verste under masteren. Så jeg holder en liten knapp på stress!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, navier skrev:

Snusinga har vel foregått en stund før dette har begynt antar jeg?

Jeg vil ikke tro det har noe med nr 3. å gjøre altså. 

Jeg fikk mye slike sår mens jeg skrev master og var dritstressa. Når det var over så ble det borte igjen :) Det har også skjedd ved andre anledninger, men ikke i så stor grad som da det var på sitt verste under masteren. Så jeg holder en liten knapp på stress!

Snusinga har foregått i 9 år, hehe, men aldri så hyppig som dette. Men har aldri vært mer stressa heller da, av private årsaker. Mye angst og gørr! Går vel utover det meste i kroppen, regner jeg med. Skjønner! Tenker du blemmer og sånne after-sår? Hos meg er det mer slimhinnene som er røde og brennende, samt oppe i ganen og litt på tunga. Merkelig :P

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Har du hvitt/gult belegg på tungen?

Anonymkode: 41d28...fa3

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det siste har jeg hatt litt trøbbel med munnen, ofte i forbindelse med mat, men sårheten er der omtrent hele tiden. Det blir trigget av mat, f.eks. syrlig eller sterkt mat (ikke allergi, da det kan være hva som helst). Det jeg har lagt spesielt merke til at det svir og brenner av kan være makrell i tomat (tåler både tomat og fisk), banan (dog ikke syrlig), ren majones, chili. Det rare er at for noen uker siden fikk jeg ikke trøbbel når jeg spiste denne maten, og enkelte ganger går det fint uten ubehag. Skjønner ikke helt greia. Legen vet heller ikke hva det er, men sier det ikke er utenkelig at det er som nevnt under...

Det jeg har "spådd" meg frem til som mulige årsaker er at:

1. Jeg snuser MYE

2. Jeg har munntørrhet, spekulerer i såkalt "burning mouth syndrome" (som gjelder for det meste etter mat)

3. Sover med munnen vidåpen om natten

4. Er ekstremt stressa fortiden 

Noen som har vært borti noe lignende? 

Det enkleste er dog det vanskeligste, kutt snusen. 

Er du tett i nesen, så blir du munnpuster, og dermed sår i munnen fordi du er mye tørr. 

Hva sier øre nese hals spesialist? Når fastlegen er rådløs er spesiialist og snuskutt neste. 

Anonymkode: a1cc7...197

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...