AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Jeg har en gutt på 5 som er vanskelig å kommunisere med. Han vil ikke lytte, og gjør helst som han vil. ALT er konfliktfylt. Pusse tenner,mat,do legge, kle på seg osv. Alt er en kamp. Alt er NEI og vanskelig og vil ikke. Han lærer ikke at feks man ikke kan løpe inn i en folkemengde, og kan fint forsvinne fra oss. Er livredd for at noe skal skje, og jeg har utviklet stresslidelse og angst iom at jeg har DRATT han vekk fra biler flere ganger. Han har masse energi og har alltid løpt vekk fra oss, siden han kunne gå.Jeg kan ikke gi EN beskjed,...nei den må sier igjen og igjen og han sier blablabla og løper. Jeg er nå redd for at jeg påfører han mitt stress! Han sier han er redd meg, kvepper til, ol.. Jeg sliter så mye med stresset mitt rundt han, løper etter han fordi jeg er redd for han, og gjør at han er redd for meg! Når jeg prøver å passe på han! Desverre betyr dette stresset også at jeg har mye angst ellers og får aldri hentet meg inn da mannen tar "alle" morgenene for å sove ut. Det er så mye roping og gneldring for å holde styr på barnet at jeg blir helt ifra meg og både far og jeg er slitne og er på randen til å hate hverandre for at vi ikke greier dette. Vi har allerede snakket om å gå ifra hverandre da vi har mistet "kjæreste" samholdet som vi hadde før. Vi får aldri tid sammen. Ser på både meg og far at vi begge har problemer med konsentrasjon på hver vår måte, og synes vårt barn har arvet alt på både godt og vondt. Kansje noen har fine råd til meg? hilsen sliten mamma. Anonymkode: 8b2db...595
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 Hei! Jeg råder dere til å kontakte fastlege, få henvisning til BUP. Der kan de observere og evnt henvise videre til rette instanser 😊 Har dere hjelp fra PPT? Anonymkode: cf00c...e24 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Han går vel i barnehage, har de bekymringer rundt han? Og jeg foreslår som over å kontake fastlege/ eller helsestasjon for videre henvisning, f eks PPT i første omgang. Anonymkode: 05a4d...846
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Ja, vi får hjelp fra ppt, men synes det er vanskelig å håndtere konsentrasjonsvanskene hans. Akkurat det har vi ikke fått så mye hjelp med fra ppt. Anonymkode: 8b2db...595
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Det nytter ikke å forfølge en unge hele dagen, da blir en utslitt. Du/dere må vel ikke fly etter han hele dagen? Finn på noe med han på et område som er sikkert for han og la han greie seg selv litt. En lekeplass er et fint sted å være eller en barnehage for der er det port og gjerde. Han må få lov til å utfolde seg. Ja, han kan skade seg, men får han aldri lov til noe på egenhånd, så gir dere han ikke tillit. Dere kan ikke bare mase på barn, uansett alder. De vender det døve øret til, til slutt. Snakk rolig med han hjemme før dere går ut og gi klare beskjeder om hva dere skal og hva han får lov til å gjøre. Oppsøk først og fremst trygge steder hvor han ikke kan rømme fra. Vil han ikke høre hjemme, så må dere droppe å ta han med ut. Det må han få beskjed om at det blir konsekvensen hvis han ikke vil høre når du snakker med han. Snakk rolig. Eks: I dag skal vi på lekeplassen og kose oss. Hvis du ikke hører på meg nå, så må vi bli hjemme. Ser at det er mer info om han, men jeg ville prøvd allikevel. Lykke til! Anonymkode: b7064...aef 1
Sillyline Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Bra at dere får hjelp fra PPT. Kanskje dere trenger en henvisning til BUP, og for deres del: familieterapi. Dette kan dere klare helt fint, om dere bare holder ut denne kneika. Det tar tid å få hjelp, men dere må prøve å se det større bildet. Snakk med PPT om konsentrasjonsvanskene, og be spesifikt om råd når det kommer til det. Ut ifra det lille du sier, så virker ikke denne trassen til å være unormal. De er i "den alderen" en god stund. Men at han sier at han er redd deg, er ikke bra. Kan hende dere hadde trengt et COS-kurs, det har alle foreldre godt av uansett Sier han noe om hvorfor han er redd deg, eventuelt vet du det selv? Der må du starte.
ViljaH Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 Du må være trygg og bestemt overfor ham. Han tester grenser og jobber med sin frigjøring som andre 5-åringer. Han merker kanskje angsten og stresset ditt. Mitt barn var også fæl til å stikke av. Jeg gjorde to triks: Når det var rolig forklarte jeg ham at han får ikke løpe ivei fordi vi kan komme bort fra hverandre. Jeg vil ikke miste ham, og han vil kanskje heller ikke miste meg? I selve folkehopen forklsrte jeg ham at det er hans jobb å huske at han skal holde seg nært meg, ikke løpe ivei. Hvis han ikke klarer å huske det, så må jeg ta på tau. Jeg viste ham tauet jeg hadde liggende i veska. Den mixen av forklaring hvorfor + visualisere konsekvens hjalp betraktelig på hukommelsen Enig ellers at PPT/BUP er rette vei. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå