AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Tar du ut penger før du drar i den valutaen de bruker i det landet du skal til? Eller kan man betale med kredittkort i utlandet? I så fall hva kommer opp på displayet, er det norske kr man betaler i da? Jeg skjønner ikke dette. Evt. Bare ta ut penger fra kredittkort eller bankkort der man skal? Kan noen forklare det? Anonymkode: fc718...7a4
emilie123 Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 (endret) Når jeg skal til utlandet så tar jeg ut litt kontanter på feks Gardermoen, synes det alltid er greit å ha litt kontanter. Så i utlandet bruker jeg kredittkort når jeg skal betale. Trenger jeg flere kontanter så bruker jeg bankkort til å ta ut. Blir jeg svindlet når jeg betaler på feks en restaurant så får jeg igjen mesteparten hvis jeg bruker kredittkort, det gjør jeg ikke med bankkort. Det er dessuten lurt å ha med 2 kort i tilfelle en mister det ene. Alle steder jeg har vært på har en safe, enten på hotellet eller på hotellrommet. Kjekt å bruke safen. Endret 7. juli 2017 av emilie123
stan Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Jeg bruker bare kort. Både vanlig bankkort og kredittkort. Det er ikke like vanlig å betale med kort mange steder slik som i Norge. Så oftest tar jeg ut kontanter. Som oftest på flyplassen når jeg ankommer, så det holder for et par dager. Men pass på å ikke ta ut altfor mye. Nå har jeg vært i utlandet siden mandag og enda lever vi på penger vi hadde igjen fra forrige gang ☺️
reiselyst72 Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Hei, Ta ut litt kontanter enten på flyplassen i Norge eller med en gang du kommer frem så du kan betale de steder som ikke tar kort. Ellers bruk kort der det går an. Skaff deg et kredittkort så du unngår å bruke Visa debetkortet fra banken, det er sikrere om du skulle blitt svindlet. Jeg reiser alltid med minst 2 kredittkort på reise. Det finnes en del kort som tilbyr gratis uttak i minibanker i utlandet blant annet kortet til Bank Norwegian, Sparer deg for mye gebyrer når du tar ut penger. Du skal alltid velge lokal valuta når du betaler eller tar ut penger. IKKE velg å få kursen omregnet, da legges det på 3-5% i vekslingskurs i motsetning til norske banker og kortselskaper som stort sett tar 1,75% i vekslings gebyr på utenlandske kjøpe
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar du ut penger før du drar i den valutaen de bruker i det landet du skal til? Eller kan man betale med kredittkort i utlandet? I så fall hva kommer opp på displayet, er det norske kr man betaler i da? Jeg skjønner ikke dette. Evt. Bare ta ut penger fra kredittkort eller bankkort der man skal? Kan noen forklare det? Anonymkode: fc718...7a4 Tar aldri ut eller veksler penger i Norge. Det er dyrt, dårlig kurs og reiser ikke med masse penger. Har alltid mellom 30 og 50 € når jeg kommer hjem fra utlandet til neste utenlandstur. Bruker kredittkort ved kjøp og tar ut kontanter med Debet kort eller gebyrfritt med Norwegiankort for å ha til småkjøp og steder der de ikke tar kort. Det spørs jo litt hvor du skal og hvor tilgjengelig minibankene er. Anonymkode: da3cc...1cd 2
tirben Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Tar aldri ut penger i Norge. Det er veldig dyrt! Tar ut litt kontanter på flyplassen når vi lander. Ellers så betaler jeg med kort der jeg er. Betaler alltid i lokal valuta.
Solivagant Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 Bruker kort. Men for eksempel i Tyskland hvor det er mange steder som kun tar kontanter, tar jeg ut litt, men det gjør jeg i utlandet.
Rosaprosa20 Skrevet 8. juli 2017 #8 Skrevet 8. juli 2017 Jeg tar som regel ut penger i utlandet for å betale småting (solsenger f.eks), men betaler med kort der jeg kan. Du kan helt fint betale med kredittkort eller vanlig bankkort i utlandet de aller fleste steder. Valutaen som kommer opp er euro (hvis du reiser i Europa). Hvis du syns det er vanskelig å vite hva ting koster, så bare gang med ti. Euroen er såpass dyr nå at du ikke bommer så mye. Det lønner seg ikke å ta ut her hjemme, så vent til du kommer ned eller bruk kort overalt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå