AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #1 Skrevet 6. juli 2017 Barnehagegreier er så innviklet! Min lille jente er ett år sent i november. Når vi har søkt om barnehageplass i hovedopptaket (1.mars), vil vi da måtte betale for barnehageplass fra oppstart i august? Eller er det fra barnet er 1 år? Det sto noe i søknaden om 30.november, men jeg husker ikke helt. Jeg har lyst å ta noen måneder ulønnet permisjon, er det da slik at vi mister plassen? Selv om vi betaler for den? Anonymkode: 27ce0...462
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #2 Skrevet 6. juli 2017 Hei. Det kommer an på flere ting. Barnehagens vedtekter, og om den er privat eller kommunal. Når er startdato for barnet? Jobber selv i en liten, privat bhg (40 barn) Hos oss må man betale fra august om man vil ha plass feks fra 15. november (eller 1. januar). Vi har ikke råd til å la en plass stå åpen i flere måneder. Mener at i de kommunale bhg her, slipper man det, og betaler fra startdato/mnd. (Har ikke så mye med når barnet fyller 1 år). Anonymkode: 3c1bc...42b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #3 Skrevet 6. juli 2017 Ps. Hos oss kan du altså ha plassen "stående" (og betale), mens du er hjemme noen mnd ekstra og begynner å bruke plassen i februar/mars. Evt kan du jo si fra deg plassen og være hjemme til neste sommer og poden kan begynne i august 2018. (Men det er jo klart mye dyrere enn å betale for en ubrukt plass noen mnd). Anonymkode: 3c1bc...42b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Det er ganske stor forskjell på ulike barnehager og ulike kommuner. I en kommunal barnehage jeg har jobbet i, mistet man plassen om den var ubrukt over lang tid. Altså kunne man ikke betale fra august for så å ikke bruke plassen før i november. I en privat barnehage jeg jobbet i hadde vi stort sett plasser ledig, og da tok vi inn barn uansett på året. Hadde vi ikke hatt ledig kapasitet hadde vi tatt betalt for "å holde av" plassen fra august. Anonymkode: 9717d...aef 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Dette tror jeg varierer mye. Jeg har vært borti mange ulike praksiser: Vår yngste er født i november og bhg har opptak to ganger i året. Han fikk da plass fra 1.desember, vi betalte for desember, men tok i bruk plassen fra midten av januar. Var på besøk noen ganger før dette, både etter eget ønske og fordi bhg ønsket at vi benyttet plassen noe. Har også vært hjemme en del ekstra mnd og hatt oppstart i august for barn som da var snart 2 år. Det koster en del ekstra pga ulønnet permisjon, men man sparer utgifter t barnehage og får kontantstøtte, så det gikk rundt på et vis. Kjenner til barnehager (private) som har tatt inn barn fra august, men med reell oppstart i januar og hvor foreldrene har fått betale halv pris for de månedene de ikke brukte plassen (tror nok ikke det er så vanlig da det er rent tap foe bhg). Noen bhg med god kapasitet har fortløpende opptak hjem om året, men det betinger jo at det er ledige plasser og det er jo alltid litt usikkert. Noen bhg tar inn barn i august og lar deg ha plassen selv om du ikke bruker den før i januar, men du må selvsagt betale for den. Andre sier at du må benytte deg av plassen i noen grad, men det kan innebære å komme på besøk innimellom etc. De ønsker altså ikke å ha plasser stående helt tomme. Anbefaler deg å ringe kommunen og også kontakte eventuelle private barnehager direkte. Anonymkode: 98470...cd1
Simbyxor Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Spør barnehagen. Dette gjør alle barnehager forskjellig
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 Hvor i landet bor du? I Oslo har november barn nå krav på plass fra den måneden de fyller 1 år, de har ikke oppstart i august. Anonymkode: 7a497...705
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet bor du? I Oslo har november barn nå krav på plass fra den måneden de fyller 1 år, de har ikke oppstart i august. Anonymkode: 7a497...705 Det er riktig, man søker på supplerende opptak(ordinært er frist i mars). Men de fleste må belage seg på at de ikke får plass i sin bydel før august, og man må betale plassen - og bruke den senest 4 uker etter tildeling. Man kan ikke vente mer enn 4 uker med å ta den i bruk. I kommuner/tettsteder med overdekning(altså flere plasser enn barn) så vil nok dette være annerledes. Anonymkode: 0ac62...a8e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #9 Skrevet 7. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske stor forskjell på ulike barnehager og ulike kommuner. I en kommunal barnehage jeg har jobbet i, mistet man plassen om den var ubrukt over lang tid. Altså kunne man ikke betale fra august for så å ikke bruke plassen før i november. I en privat barnehage jeg jobbet i hadde vi stort sett plasser ledig, og da tok vi inn barn uansett på året. Hadde vi ikke hatt ledig kapasitet hadde vi tatt betalt for "å holde av" plassen fra august. Anonymkode: 9717d...aef sånn er det hos oss også. Bruker man ikke plassen mister man den. Anonymkode: b23af...c81
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #10 Skrevet 7. juli 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er riktig, man søker på supplerende opptak(ordinært er frist i mars). Men de fleste må belage seg på at de ikke får plass i sin bydel før august, og man må betale plassen - og bruke den senest 4 uker etter tildeling. Man kan ikke vente mer enn 4 uker med å ta den i bruk. I kommuner/tettsteder med overdekning(altså flere plasser enn barn) så vil nok dette være annerledes. Anonymkode: 0ac62...a8e Man søker ikke supplerende i Oslo, for barn født i SEP-NOV søker man på vanlig i hovedopptaket og barnet får da oppstart den måneden de fyller 1 år. Man betaler ikke fra august for disse barna. Dette er i Oslo Anonymkode: 7a497...705
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #11 Skrevet 7. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man søker ikke supplerende i Oslo, for barn født i SEP-NOV søker man på vanlig i hovedopptaket og barnet får da oppstart den måneden de fyller 1 år. Man betaler ikke fra august for disse barna. Dette er i Oslo Anonymkode: 7a497...705 Dette gjelder i Trøndelags-kommunen jeg bor i og. Vi søkte på det vanlige opptaket og gutten vår har rett på barnehage fra 1.oktober siden han er født i oktober Anonymkode: db4a6...df4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå