Gå til innhold

Vondt i leggen, blodpropp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt vondt i leggen i dag, ikke ekstremt men jeg kjenner det godt.

Det er liksom på siden/bak på den venstre leggen, og jeg er veldig redd for at det kan være blodpropp. Smertene "stråler" liksom oppover leggen og oppover låret, og slutter like under hofta/rumpa. Jeg har ikke hevelse som jeg kan se, og benet er ikke spesielt rødt eller varmt. Det er likevel en blodåre jeg kaanskje ser litt tydeligere enn vanlig der?

Må jeg til legevakta? Skal ut og reise veldig tidlig i morgen...

Anonymkode: 26c03...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men du kan jo ringe legevakten og hoere hva de anbefaler.

AnonymBruker
Skrevet

Isjas? Ring legevakten for råd uansett.

Anonymkode: 7124d...7e8

Skrevet (endret)

Det samme hadde jeg. Veldig vond legg, det strålte opp i lår og lysk/rumpe faktisk. Var også veldig bekymret for blodpropp selv om jeg heller ikke var rød eller hoven, ettersom jeg hadde lest en del på nettet om at det er mulig med blodpropp selv uten hevelse. Tok likevel en tur til legen for sikkerhetsskyld. Han trykte og kjente, men sa det var lite trolig. Jeg ba likevel om å få ta blodprøve for D-dimer slik at jeg slapp å bekymre meg. Denne gav ikke positivt utslag :) Dermed slo jeg meg til tro. Smertene forsvant etterhvert for meg, og jeg skjønte at det var relatert til overbelastning i leggen. Så jeg prøvde å ta det med ro, og nå er det helt bra. Sannsynet for at det er blodpropp er veldig liten når det ikke er hevelse eller rødhet. 

Ta deg en tur til legen for sikkerhetsskyld, du kan gjerne være like frekk og spørre om en blodprøve for D-dimer for å være på den sikre siden. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i bekymringene dine. Var veldig redd for at det var blodpropp som skulle vandre til lungene etter å ha lest alle skrekkhistorier på nett. Den ene natten fikk jeg plutselig ikke puste følte jeg og jeg var helt sikker på at jeg hadde fått blodpropp i lungene. Skjønte etterhvert at jeg holdt på å få et panikkanfall/angstanfall som utløste mangelen på oksygen. Jeg roa meg og det ble bedre. Har ikke hatt problem med det siden. 

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er greia med den bagatelliseringen av leggsmerter så lenge rødhet og hevelse uteblir! 

Har hatt mange blodpropper her og der, og kun et FÅTALLS ganger har jeg hatt hevelse. Stort sett har det eneste symptomet ene og alene vært smerter. 

Først som en liten småstein som gnager inne i benet, på baksiden. Så stadig sterkere smerter. 

Uansett hva det er bør det undersøkes for blodpropper kan veldig gjerne kun vise seg som smerter - både milde (nesten ukjennelige) til ekstreme (sånn at du ligger og griner av smerte og absolutt ikke klarer å gå).

Anonymkode: 248a3...51c

Skrevet

Jeg ser ingen i tråden som bagatelliserer leggsmertene. Derimot er anbefalingene her fra alle at man tar seg en tur til legen og sjekker eller ringer legevakta og hører. 

Jeg bare fortalte min historie om samme typer smerter og hvordan det forløp for meg. Hva legen fortalte meg og hvordan jeg likevel ba om en ekstra blodprøve når legen egentlig mente det ikke var nødvendig. Som du sier har jeg også hørt at en del som har blodpropp selv om eneste symptomene er smerter. Når blodprøven ikke vist tegn til blodpropp var det ikke noe poeng for videre undersøkelse. Sannsynet for at det er en blodpropp når D-dimer ikke slår ut er meget meget lav. I tvilstilfeller henviser en gjerne til denne blodprøve for å vurdere videre utredning med ultralyd. Er smerter det eneste symptomet og blodprøven negativ så vil man ikke uten videre bli henvist til ultralyd. 

Som sagt, derfor er min anbefaling og gå til legen/ringe legevakten og få en undersøkelse samt spørre om å få målt D-dimer. Dersom man likevel føler at dette ikke er tilstrekkelig man kan jo prøve å mase seg til en ultralyd, men jeg tror ganske mange vil nekte å gjøre dette det når man oppfyller så lite av kravene for at det kan være en blodpropp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...