Gå til innhold

Svigerinne som alltid spør om penger....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har et lite problem. 

Min svigerinne er alltid tom for penger. De har null økonomistyring og lever langt over evne. Nei, de har ikke allverden, men jeg har klart meg på mye mindre enn hva de har. Får stadig bilder på Snapchat av kos selv ikke vi tar oss råd til (og vi har ganske god råd). 

Hun låner penger rundt om kring hele tiden. Av sine foreldre, besteforeldre osv. Dette gjør meg ingenting, dette er mellom dem. Men hun maser på oss flere ganger i mnd om penger. Før når mannen min var singel og alene pleide han å bli så lei av mas at han lånte henne litt nå og litt da. Per tid er vi et par med et barn og i full gang med restaurering av hus - så vi har ikke penger å gi henne. Ikke at vi ønsker heller, da penger hun ''låner'' er tapt for alltid. Har aldri sett en krone igjen av det hun ''låner'', og når vi tar det opp svarer hun ikke på temaet. Så, mannen min har satt foten ned for pengemaset mange ganger, men det fortsetter. Hun sender melding til mannen min som sagt flere ganger i mnd om hun kan låne 1000 kroner til mat, 2000 kroner til tannlege osv - og samtidig får vi bilder flere ganger i uken av at de er på restaurant, spiser jordbær og drikker vin, reiser på ferier osv. Som sagt, de lever over evne. 

Hvordan skal vi få slutt på dette maset? Det er totalt uaktuelt å gi henne noe, det har vi sagt begge to. Mannen min har snakket med henne klart og tydelig, han har blitt sint, til og med svigermor har sagt at hun skal slutte å mase på oss. Men det vil ingen ende ta. Ikke tar hun et nei for et nei heller, dersom vi sier nei eller ikke svarer får vi 5-10 meldinger etterpå om hvorfor ikke, hvor synd det er på henne, at hun må til tannlegen, at hun har regninger, osv. Selvfølgelig med lovnaden om at vi skal få tilbake neste mnd (noe vi aldri får). 

Årh dette ble rotete, men jeg er så frustrert. Hva kan vi gjøre?

Anonymkode: 59b56...7bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Kan dere gjøre annet å si nei?? Hva skal dere ellers gjøre??

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Kan dere gjøre annet å si nei?? Hva skal dere ellers gjøre??

Det er det jeg lurer på... Vi sier nei, vi forklarer hvorfor, mannen min har kjeftet, svigermor har kjeftet. Jeg blir så uendelig lei dette maset at jeg er redd jeg skal klikke en dag å si noe som kan ødelegge hele forholdet vårt.. 

• Liker 3
Skrevet

Kan dere ikke bare ignorere? Dere har sagt det er uaktuelt, så da er alt hun kommer med egentlig bare støy dere ikke trenger å svare på.

• Liker 18
Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg lurer på... Vi sier nei, vi forklarer hvorfor, mannen min har kjeftet, svigermor har kjeftet. Jeg blir så uendelig lei dette maset at jeg er redd jeg skal klikke en dag å si noe som kan ødelegge hele forholdet vårt.. 

Ikke klikk:-) det er kun du som får mest problemer med det. Si bare nei hver gang. Når du ser hun tuller bort penger,Så si bare nei. Kort og godt.

AnonymBruker
Skrevet

Bare skjell henne ut og si rett ut hva dere mener, hun tar neppe en melding før hun får seg en verbal smekk. 

Anonymkode: b1dae...346

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hactar skrev:

Kan dere ikke bare ignorere? Dere har sagt det er uaktuelt, så da er alt hun kommer med egentlig bare støy dere ikke trenger å svare på.

Det er helt sant, men som sagt kommer det så sinnsykt mange meldinger. Hun kan finne på å copy-paste samme meldingen 5-10 ganger helt til vi svarer.. Jeg vet ikke min arme råd. En gang vi ignorerte henne lenge ringte hun faktisk til barnet vårt og sa at mamma (jeg) var sur på henne, og om ikke barnet kunne gå å finne meg så de fikk ordnet opp osv. Hun er hinsides :P 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo hun som ødelegger forholdet deres. Snakk med henne en gang til, du og mannen sammen, forklar rolig en gang til at det er uaktuelt å låne henne mer penger, og så ignorer henne. Evnt. blokker nummeret hennes i et par uker.   

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ikke klikk:-) det er kun du som får mest problemer med det. Si bare nei hver gang. Når du ser hun tuller bort penger,Så si bare nei. Kort og godt.

Ja det er det jeg tenker.. Men jeg merker at det blir vanskeligere og vanskeligere å holde hodet kaldt... Har opplevd 4 ubesvarte anrop mens jeg var på jobb pga penger. JEg ble selvsagt bekymret og ringte opp igjen - joda, da ville hun låne 1000 kroner. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare skjell henne ut og si rett ut hva dere mener, hun tar neppe en melding før hun får seg en verbal smekk. 

Det er det jeg er redd for at jeg kommer til å gjøre. Det kan jo ødelegge forholdet vårt helt, noe som ikke ville vært bra...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg er redd for at jeg kommer til å gjøre. Det kan jo ødelegge forholdet vårt helt, noe som ikke ville vært bra...

Altså..det høres ikke ut som hun manøvrerer skuta si etter normal folkeskikk selv. Da må hun jo tåle det samme selv. 

• Liker 9
Skrevet

Blokker henne ihvertfall fra barnets telefon...

• Liker 28
Skrevet

Meld henne på luksusfellen. 

• Liker 7
Skrevet

Shaming?

Svar med spørsmål om hun ikke skjemmes av å tigge til familien når problemet ikke er mangel på penger men mangel på styring. Si at hun er voksen og får forsørge seg selv, dette tullet må ta slutt. Dette er siste gang du vil ha slikt spørsmål. Flaut av voksen dame å drive på slik. 

• Liker 22
Skrevet

Du får organisere en intervention. Du får snakke med dine svigerforeldre og andre innvolverte om problemet...Så invitere svigerinnen din på besøk der alle venter på henne og tar opp problemet direkte. 

• Liker 7
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hadde bare ignorert alt av slike forespørsler. Ikke svar. Spør hun ansikt til ansikt sø bare si nei, kort og greit. Nei.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, ViljaH skrev:

Shaming?

Svar med spørsmål om hun ikke skjemmes av å tigge til familien når problemet ikke er mangel på penger men mangel på styring. Si at hun er voksen og får forsørge seg selv, dette tullet må ta slutt. Dette er siste gang du vil ha slikt spørsmål. Flaut av voksen dame å drive på slik. 

Dette! 

Anonymkode: eb428...03a

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min svigerinne er alltid tom for penger. De har null økonomistyring og lever langt over evne. Nei, de har ikke allverden, men jeg har klart meg på mye mindre enn hva de har. Får stadig bilder på Snapchat av kos selv ikke vi tar oss råd til (og vi har ganske god råd). 

Hun låner penger rundt om kring hele tiden. Av sine foreldre, besteforeldre osv. Dette gjør meg ingenting, dette er mellom dem. Men hun maser på oss flere ganger i mnd om penger. Før når mannen min var singel og alene pleide han å bli så lei av mas at han lånte henne litt nå og litt da. Per tid er vi et par med et barn og i full gang med restaurering av hus - så vi har ikke penger å gi henne. Ikke at vi ønsker heller, da penger hun ''låner'' er tapt for alltid. Har aldri sett en krone igjen av det hun ''låner'', og når vi tar det opp svarer hun ikke på temaet. Så, mannen min har satt foten ned for pengemaset mange ganger, men det fortsetter. Hun sender melding til mannen min som sagt flere ganger i mnd om hun kan låne 1000 kroner til mat, 2000 kroner til tannlege osv - og samtidig får vi bilder flere ganger i uken av at de er på restaurant, spiser jordbær og drikker vin, reiser på ferier osv. Som sagt, de lever over evne. 

Hvordan skal vi få slutt på dette maset? Det er totalt uaktuelt å gi henne noe, det har vi sagt begge to. Mannen min har snakket med henne klart og tydelig, han har blitt sint, til og med svigermor har sagt at hun skal slutte å mase på oss. Men det vil ingen ende ta. Ikke tar hun et nei for et nei heller, dersom vi sier nei eller ikke svarer får vi 5-10 meldinger etterpå om hvorfor ikke, hvor synd det er på henne, at hun må til tannlegen, at hun har regninger, osv. Selvfølgelig med lovnaden om at vi skal få tilbake neste mnd (noe vi aldri får). 

Neste gang hun spør, sier/skriver du for siste gang: "Dette må ta slutt. Du spør og maser om penger i ett sett. Jeg ser på bilder vi mottar flere ganger i uken at dere er på restaurant, spiser og drikker vin, reiser på ferier osv. Dere lever over evne. Det nytter ikke mase på oss lengre. Vi låner deg ikke penger mer. Du er en voksen dame, som burde vite bedre. Få kontroll på økonomien din. Vi er glad i deg, men dette kan ikke fortsette. Maser/spør du om mer penger fremover, blir du blokkert på telefonen vår." (blokker nr fra barnets telefon!!!!) 

Gjør alvor av blokkering for en periode, om hun maser mer. Hun kommer vel til å teste dere fremover..

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vist dere har overflod av penger hadde jeg lånt henne en litt større sum. Da blir både hun glad og får ordnet opp i sine regninger og problemer og du blir kvitt maset og får en svigersøster som blir glad i deg. Ser ikke helt problemet. Hun kan betale det når det passer.

Hadde heller gjort det enn å være negativ og ikke hjelpe familien i nød. Ikke alle har det så lett

Anonymkode: 7bcf5...edb

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å skjelle andre ut er prippen og dårlig oppførsel. Typisk kvinner med prinnsessesyndrom som skjeller andre ut i offentligheten. Glem det. Dårlig ide. Er tross alt familie

Anonymkode: 7bcf5...edb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det siden dere sist lånte henne penger? Jeg vil anta at nå når dere har bestemt dere for å sette foten ned, vil hun før eller siden innse at her er det ingenting å hente, og rett og slett gi opp. Men om en av dere gir etter for mas og låner henne så mye som en tier, må dere begynne helt på nytt, for da lærer hun at hun får viljen sin bare hun gnåler lenge nok.

Anonymkode: a14fd...c28

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...