Gå til innhold

Katteeiere - har dere noen rutiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

PS. Før dere foreslår det - Hadde skaffet kattedør om jeg kunne, men det kan jeg ikke nå da jeg leier :) 

Katter er vanedyr som oss mennesker. Jeg har lagt merke til at katten min fort venner seg til ulike rutiner i heimen. F.eks nå som vi nylig har flyttet til et nytt sted, jeg har hatt litt ferie osv, så har jeg latt han slippe ut sent på kvelden og vært litt "slepphendt" med å la han få komme ut og inn når han vil. Som hovedregel liker jeg ikke at han er ute på natta, og det blir fort et evig mjauemas før og etter leggetid både innenfor og utenfor døra hvis jeg slipper han ut da. Vi har kattedo inne. Jeg synes i tillegg det er kjekt at han og jeg går ut samtidig om morran. Ellers begynner han bare å mase om å ville inn når jeg er på vei ut døra, og da blir jeg fort stående og vente på han fordi han skal spise, klore på treet, osv. Når jeg derimot har holdt faste rutiner i noen uker så venner han seg fort til dette, og blir et vanedyr som meg der han kommer inn på ettermiddag/kveld, er inne om natta og slipper ut når jeg går om morran. 

I tillegg får han mat sånn noenlunde til faste tider: morgen og kveld, men kan også få midt på dagen om han er tydelig sulten. Medisin er han vant til å få før "kveldsmat" på kvelden. 

Disse rutinene synes jeg er veldig kjekt da katten "vet hva som skal skje" og det blir minst mulig styr for både meg og han. 

Hvordan forholder dere andre katteeiere dere til rutiner? Slipper dere ut katten til enhver tid når den maser om det, eller har dere vent den til rutiner? (OBS: Ingenting er feil, jeg er bare nysgjerrig. Sorry langt innlegg)

Hilsen Crazy cat lady

Anonymkode: f1c05...b9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen spesielle rutiner. Slipper katten ut når han vil, men han får ikke komme inn eller ut dersom han maser på natten. Enten får han være hele natten ute eller inne. Dette varierer. Når det er vinter har jeg han inne når jeg er på jobb og om natten, fordi jeg ikke vil at han skal fryse. Men vår/sommer/høst gjør han som han vil :) Har også kattedo inne. Tørrfor og vann står fremme hele tiden, så får han litt våtfor i helgene alt etter på døgnet det passer for meg. :) 

Anonymkode: 35df0...884

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg har ingen rutiner. Men mine tre katter har den rutinen at alle tre skal inn og ut mens jeg spiser, så jeg ender med å måtte reise meg opp minst seks ganger når jeg sitter og spiser middag.

Om natten imidlertid, står jeg aldri opp for å slippe dem inn. Om vinteren har de et lite vindu på baksiden der de kan komme inn på et rom der varmen står på når det er dritkaldt.

Anonymkode: 699b9...89c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noen spesielle rutiner. Slipper katten ut når han vil, men han får ikke komme inn eller ut dersom han maser på natten. Enten får han være hele natten ute eller inne. Dette varierer. Når det er vinter har jeg han inne når jeg er på jobb og om natten, fordi jeg ikke vil at han skal fryse. Men vår/sommer/høst gjør han som han vil :) Har også kattedo inne. Tørrfor og vann står fremme hele tiden, så får han litt våtfor i helgene alt etter på døgnet det passer for meg. :) 

Interessant :) 

På veldig kalde dager (kaldere enn -10) holder jeg også min pus inne, men ellers har han et kattehus ute med ullpledd inni som han kan varme seg i :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har ingen rutiner. Men mine tre katter har den rutinen at alle tre skal inn og ut mens jeg spiser, så jeg ender med å måtte reise meg opp minst seks ganger når jeg sitter og spiser middag.

Om natten imidlertid, står jeg aldri opp for å slippe dem inn. Om vinteren har de et lite vindu på baksiden der de kan komme inn på et rom der varmen står på når det er dritkaldt.

Typisk at de ikke greier å bestemme seg for om de vil inn og ut, ja :P 

AnonymBruker
Skrevet

inn eller ut*

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg innekatt, det er fordi jeg bor i et trafikkert strøk og katten min er en fertil rasekatt. Hun har tørrfor døgnet rundt, våtfor når hun vil om dagen (hvis jeg er hjemme). Kattene jeg hadde før henne var mye mer bortskjemt. Det var en nesten nyfødt foreldreløs kattunge jeg fikk fra en dyrevernorganisasjon som måtte flaskes opp, og en annen katt jeg fikk for å holde den med selskap og lære den å være katt. De ble så vant med å få mat når som helst, og å komme inn og ut når som helst, og jeg ble vant med å mate dem og slippe dem inn og ut når som helst. Hvem trener hvem?

Anonymkode: 87622...7e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke vi har noen spesielle rutiner som jeg kommer på iallefall. Vi har katteluke så de får gå ut og inn som de vil, og de har fri tilgang på mat hele døgnet :)

Men den ene katten har for vane å kreve tørking av pels når det har regnet :P også pleier den andre alltid å komme løpende når vi kommer kjørende inn på gårdsplassen. Tror hun har lært seg lyden på bilen eller noe sånt :fnise:

Anonymkode: ecfee...857

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

inn eller ut*

Nei de vil inn og ut, hele tiden, hele døgnet, det er ikke enten eller :fnise:

Skrevet (endret)

Inne om natten og når vi er borte. 

Han kommer inn nesten på minutter 13.30, og 18.30 for mat. Kommer om kvelden når vi roper han inn. Sånn i 21-21.30 tiden. Da får han noe godt for å komme, og er inne til dagen etter. Han har egen kose rutine om morgenen på badet med børsten. 

Legger seg sammen med meg om kvelden 😍😍

Han ble skikkelig fornærmet på meg i dag, da jeg ikke så hvor mange klokken var. Maten ble hele 15min forsinket a gitt. Nesten så han sultet i hjel 😂😂

Endret av MissPierce
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de vil inn og ut, hele tiden, hele døgnet, det er ikke enten eller :fnise:

Haha, det er sant! 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, MissPierce skrev:

Inne om natten og når vi er borte. 

Han kommer inn nesten på minutter 13.30, og 18.30 for mat. Kommer om kvelden når vi roper han inn. Sånn i 21-21.30 tiden. Da får han noe godt for å komme, og er inne til dagen etter. Han har egen kose rutine om morgenen på badet med børsten. 

Legger seg sammen med meg om kvelden 😍😍

Han ble skikkelig fornærmet på meg i dag, da jeg ikke så hvor mange klokken var. Maten ble hele 15min forsinket a gitt. Nesten så han sultet i hjel 😂😂

Nå måtte jeg le :hoho:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "velsignet" med verdens største pinglekatt. Hun er med med meg hvor og når som helst hele døgnet. Fordelen er at hun må leve fult og helt etter min rutine.

Eneste rutinen er at jeg må be henne gå på badet for do før vi legger oss. :)

Anonymkode: 1dcb8...9bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 puser:) Har dessverre ikke mulighet for katteluke jeg heller. Liker ikke at de er ute om natta. Både mtp farer/risiko for ting og tang + at hun ene mjauer så intenst utenfor soverommet når hun vil inn tiiiiidlig på morgenen. Har lange dager på jobb, så til hverdags slipper jeg dem ut når jeg kommer hjem. De liker ikke være ute så fryktelig lenge om gangen, er fort vekke 10 timer pga jobb og reisevei. Det varierer hvor lenge de er ute, men de får komme inn når de gir beskjed (skraper på vinduet:P). Har alltid vann stående ute + et lite hus til ly. Mine katter er veldig glade i sofaen og oppmerksomhet, så de går ikke langt fra hjemmet, haha. Jeg syns det er viktig at de føler seg trygge på at de får komme inn når de vil<3 Spesielt når været er ille, katter er jo ikke laget for nordisk klima. 

Når jeg legger meg kommer alle 3 opp i senga. Der ligger de til neste morgen<3

Anonymkode: 86414...1f9

• Liker 1
Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå måtte jeg le :hoho:

Bedre når jeg forteller at innkallingen går i å blåse i en fløyte. Jeg plystrer og roper, mamma klarer ikke å plystre. Så hun bruker en fløyte :fnise: Har bedre innkalling på pus, enn de fleste har på hunden sin :ninuskapus:

Endret av MissPierce
  • Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg innekatt, det er fordi jeg bor i et trafikkert strøk og katten min er en fertil rasekatt. Hun har tørrfor døgnet rundt, våtfor når hun vil om dagen (hvis jeg er hjemme). Kattene jeg hadde før henne var mye mer bortskjemt. Det var en nesten nyfødt foreldreløs kattunge jeg fikk fra en dyrevernorganisasjon som måtte flaskes opp, og en annen katt jeg fikk for å holde den med selskap og lære den å være katt. De ble så vant med å få mat når som helst, og å komme inn og ut når som helst, og jeg ble vant med å mate dem og slippe dem inn og ut når som helst. Hvem trener hvem?

Anonymkode: 87622...7e7

Det er så sjukt dyreplageri å ha "innekatt". Du vet de er nattdyr og liker å jakte? Men du er faktisk dyremishandler. Sannhet.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke vi har noen spesielle rutiner som jeg kommer på iallefall. Vi har katteluke så de får gå ut og inn som de vil, og de har fri tilgang på mat hele døgnet :)

Men den ene katten har for vane å kreve tørking av pels når det har regnet :Pogså pleier den andre alltid å komme løpende når vi kommer kjørende inn på gårdsplassen. Tror hun har lært seg lyden på bilen eller noe sånt :fnise:

Dette gjør min katt også! Det er såå koselig med velkomstkomité når jeg kommer hjem :D Han blir såå glad og mjauer og koser med både meg og buskene rundt, så går vi inn sammen :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør min katt også! Det er såå koselig med velkomstkomité når jeg kommer hjem :D Han blir såå glad og mjauer og koser med både meg og buskene rundt, så går vi inn sammen :) 

Når jeg kom hjem fra jobb i kveld så hørte jeg "mje-e-e-e" inne i buskene, så kom det en hoppende og sprettende en :ninuskapus:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, kjempekoselig :)

Kom på en ting til, vi pleier å gå en halvtimes tur i nabolaget her på kvelden i blant, for å lete etter pus nr 1 når hun har vært ute hele dagen. Da pleier pus nr 2 ( hun som møter oss når vi kommer hjem) og gå sammen med oss hele veien :ninuskapus:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, NotNaomi skrev:

Det er så sjukt dyreplageri å ha "innekatt". Du vet de er nattdyr og liker å jakte? Men du er faktisk dyremishandler. Sannhet.

Luring du, hvis du mener at fertile katter skal gå fritt ute... Fertile rasekatter er som regel avlskatter, og vi som er medlem av NRR har faktisk ikke lov til å la våre fertile katter gå løse... Nok av blandingskatter pga folks sløvhet. Etter min mening er det mer dyremishandling å la katter gå ute så de kan bli påkjørt, havne i slåsskamp, forgiftes eller plages av sadister osv osv osv. Alle dyr har i utgangspunktet vært ville, flere av dem rovdyr. Hvorfor er det ikke dyreplageri å kun gå tur med hunder, de burde da få løpe rundt og jakte i flokk, som sine forfedre ulvene? Katter er IKKE skapt for norsk natur eller klima, de er ørkendyr. Mange med innekatter har kattegård (blant annet jeg) eller lufter katten i bånd. Katter er forresten ikke nattdyr, de er skumringsdyr. Sannhet! Jobber på dyreklinikk, og der ser jeg resultatene av at folk har utekatter... Blant annet har jeg nå to små som jeg flaskemater, som eller ville vært avliva etter at en fertil katt har gått ute...  Fikk dem da de var ett døgn gamle...

Anonymkode: d0b77...ece

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...