Gå til innhold

Amfetaminbruk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mistanke til at ei på jobb,bruker det i helger. Par dager etter helg er hun veldig dårlig form.

Hvordan oppfører kroppen seg etter inntak og rusen gått ut?

Anonymkode: 33d67...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt.

Mye verre dagen etter med hasj eller alkohol. Faen da er det baluba. Amfetamin er ikke noe pes dagen etter. Det er når du har brukt det i dagesvis at man sliter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mistanke til at ei på jobb,bruker det i helger. Par dager etter helg er hun veldig dårlig form.

Det kommer an på størrelsen av inntaket, og hvor lenge man har holdt på. Generelt vil en kraftig rusperiode gi utmattelse, økt søvnbehov, dysfori/nedstemthet/depresjon og tidvis symptomer i øvre luftveir, som f. eks. tett nese.

Ved mindre enkeltinntak behøver man ikke reagere nevneverdig.

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Helt normalt.

Mye verre dagen etter med hasj eller alkohol. Faen da er det baluba. Amfetamin er ikke noe pes dagen etter. Det er når du har brukt det i dagesvis at man sliter.

Dette er kategorisk feil. Alt er doseavhengig, men upåvirket vil man ikke være etter en helg med amfetamin. Responsen er dessuten også svært individuell.

Anonymkode: 547b3...fc7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på størrelsen av inntaket, og hvor lenge man har holdt på. Generelt vil en kraftig rusperiode gi utmattelse, økt søvnbehov, dysfori/nedstemthet/depresjon og tidvis symptomer i øvre luftveir, som f. eks. tett nese.

Ved mindre enkeltinntak behøver man ikke reagere nevneverdig.

Dette er kategorisk feil. Alt er doseavhengig, men upåvirket vil man ikke være etter en helg med amfetamin. Responsen er dessuten også svært individuell.

Det er ikke min opplevelse i det hele tatt. Nesen er bare tett når du bruker, men man kan bruke netti-pot for å fikse det. Tidvis blir man mer utsatt for neseblod.

Søvnbehovet blir ikke økt i forhold til å være våken flere dager.

Jeg skulle ønske vi kunne teste tesen din, men det blir nok vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er ikke min opplevelse i det hele tatt. Nesen er bare tett når du bruker, men man kan bruke netti-pot for å fikse det. Tidvis blir man mer utsatt for neseblod.

Søvnbehovet blir ikke økt i forhold til å være våken flere dager.

Jeg skulle ønske vi kunne teste tesen din, men det blir nok vanskelig.

Mendet er hva jeg har observert av hundrevis av pasienter gjennom årene, og som også nekreftes av litteraturen. Du kan kaste på litt angst og paranoia hos langtkomne også.

Er dine egne erfaringer representative for alle? Overprøver de forskning og klinisk erfaring? Og hvorfor sitter du og forteller at du bruker amfetamin? Så vidt jeg vet, hevder du å ha en jobb hvor slik bruk kan gi deg yrkesforbud, og sette andres liv i fare.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mendet er hva jeg har observert av hundrevis av pasienter gjennom årene, og som også nekreftes av litteraturen. Du kan kaste på litt angst og paranoia hos langtkomne også.

Er dine egne erfaringer representative for alle? Overprøver de forskning og klinisk erfaring? Og hvorfor sitter du og forteller at du bruker amfetamin? Så vidt jeg vet, hevder du å ha en jobb hvor slik bruk kan gi deg yrkesforbud, og sette andres liv i fare.

Det mange glemmer er at amfetamin er en relativt ufarlig medisin som blant annet brukes for å behandle litt urolige barn.

Jeg bruker ikke amfetamin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg må bare spørre: hva har dere med hva hun gjør i helgene? 

Hvis ikke hun har ansvar for barn, vakter i helgene osv så ser jeg ingen grunn til at du skal undersøke saken noe grundigere. 

Anonymkode: d8cd3...2ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det mange glemmer er at amfetamin er en relativt ufarlig medisin som blant annet brukes for å behandle litt urolige barn.

Jeg bruker ikke amfetamin.

Det er ikke noe jeg glemmer. Jeg tar det ikke med i denne sammenhengen fordi vi snakker om rus, og IKKE om terapeutisk bruk. Den forskjellen er faktisk veldig viktig.

Forøvrig er det en god del vivirkninger ved terapeutisk bruk også, men det har ikke noe med saken å gjøre.

Kan du holde deg saklig?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke hun har ansvar for barn, vakter i helgene osv så ser jeg ingen grunn til at du skal undersøke saken noe grundigere. 

Hva hun gjør i helgene?det er bekymring. Har du ikke litt ansvar for dine koleger?  Om du ser forstår at din kolera har et overforbruk av alkohol...uttrykker ikke du din bekymring?

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe jeg glemmer. Jeg tar det ikke med i denne sammenhengen fordi vi snakker om rus, og IKKE om terapeutisk bruk. Den forskjellen er faktisk veldig viktig.

Forøvrig er det en god del vivirkninger ved terapeutisk bruk også, men det har ikke noe med saken å gjøre.

Kan du holde deg saklig?

Jeg har lest om stoffet,og for meg ser det farlig ut. Kan ikke tro det er tull det som det står om det?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva hun gjør i helgene?det er bekymring. Har du ikke litt ansvar for dine koleger?  Om du ser forstår at din kolera har et overforbruk av alkohol...uttrykker ikke du din bekymring?

Kolega, mentes

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kolega, mentes

*Kollega*

Anonymkode: 3259e...35b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier som andre er: har kollegaen din ansvar for barn i helgene dere tror hun doper seg? 
Dere merker hun er i dårlig form, men går det ut over arbeidsoppgaver? 
Og er det ett yrke innenfor helsesektor, sjåfør eller omsorg? 
Hvordan kroppen reagerer er individuelt etter hvor store doser, hvor ofte det er, hvor langvarig bruken har vært, og kvaliteten på stoffet. 
Om situasjonen er slik at det går ut over arbeidet, eller dere tror det kan være fare for liv/helse (dvs omsorg privat/jobb, eller kjøring i påvirket tilstand), så bør du melde inn til nærmeste leder.
Melde inn rusbruk til leder betyr ikke at hun får sparken, men det betyr at hun kan få nødvendig hjelp.  

Anonymkode: 6a592...6d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rusbruk som påvirker adferd og/eller prestasjoner på jobb har arbeidsgiver absolutt noe med, uansett om det foregår på fritiden eller ikke. Dersom man ser noe som virker som det er relatert til rusing, bør tjenesteleder og/eller verneombud ta en samtale med vedkommende, og be om en forklaring. I denne samtalen bør det også gå frem hva konsekvensene av slik rusbruk kan være, og at det vurderes å kontakte AKAN, dersom arbeidsplassen har AKAN-kontakt.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest om stoffet,og for meg ser det farlig ut. Kan ikke tro det er tull det som det står om det?

Det ER farlig. Brukt terapeutisk, i samarbeid med lege, er det derimot ikke noen videre risiko forbundet med det, men det er fordi at behandlende lege følger med på pasientens respons, og avbryter behandlingen dersom det kommer frem bivirkninger som potensielt kan være farlige.

Folk som ufarliggjør narkotiske stoffer på nett skal man være skeptiske til. Særlig når de ikke forstår forskjellen på rus og terapi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å hvorfor eksakt amfetamin? Det kan være alkohol (fyllesyk i flere dager) eller andre rusmidler. Dere virker som å ha null peiling på hva kollegaen driver med så da burde dere bare holde kjeft og ikke bry dere. 

Ja, jeg har brukt amfetamin. Men det ga ingen synlige tegn flere dager etterpå. Slik var det med mine tidligere venner å. Fyllesyk kan jeg være i flere dager etter å ha hvert på fylla en kveld. 

Anonymkode: 9ec3d...1bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man er i dårlig form dagene etter helga betyr det ikke at hun bruker dop. Kan like gjerne være utslitt og ufokusert eller å ha gått på fjellet hele helga

Anonymkode: faff8...d97

• Liker 2
Skrevet

Så lenge vedkommende er i stand til å utføre arbeidsoppgavene som hun blir betalt for å gjøre ser jeg ikke problemet.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble helt ødelagt av det om jeg ikke tok beroligende for å lande. Klarte aldri å bare holde meg til ei stripe eller to. Så jeg holdt det gående over flere dager med minimalt med søvn alt for lite å drikke og spise. Blitt sendt på sykehuset to ganger fordi jeg var så dehydrert at jeg ikke klarte å drikke uten å bli dårlig. Driver ikke med det lenger nå, ble for mye.

Anonymkode: 39670...75e

Gjest RosieM
Skrevet

De som ruser seg på amfetamin sliter med å få sove, noen kan gå flere dager uten søvn, alt ettersom hvor mye dem har tatt. De er veldig oppspilte og i aktivitet når rusen holder på, får gjerne snakkekick, sliter med å sitte i ro og strever med å ikke prate. Tørster mye og stort behov for vann. Noen beveger mye på munnen og kjeven, dette er fakter de får av rusen. Når de "lander" så kan de oppleve stor tristhet, en veldig stor nedtur. Mange føler seg kjempeslitne, men klarer allikevel ikke å sove. Nervene blir tynnslitte, man sliter med angst og paranoia, i noen tilfeller hallusinasjoner. Man kan som sagt gå lenge uten søvn og bare det klusser med hodet. Nedsatt appetitt, har ikke lyst på mat og mat smaker heller ikke godt med det første. Pu pillene er utvidet når man er påvirket og man svetter mye. Svetten kan lukte verre enn "vanlig" svette, såkalt amfetamin svette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...