AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #1 Del Skrevet 6. juli 2017 "Ei litta tur" Ser at flere bruker dette uttrykket, er det noe som heter det? I Skam sa Noora det til William, og etter det har jeg hørt andre si det og. Det høres i hvert fall helt feil ut i mine ører. Anonymkode: fb467...c0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Grisella Skrevet 6. juli 2017 #2 Del Skrevet 6. juli 2017 ei tur - tura en tur - turen Ei tur er feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2017 #3 Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) Det er vel dialekt i likhet med ei avis, ei blokk, ei skole osv. Disse og tur er hankjønnsord. Endret 6. juli 2017 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #4 Del Skrevet 6. juli 2017 Ja jeg lurer også på greia med "ei litta ..." Anonymkode: 3f87b...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2017 #5 Del Skrevet 6. juli 2017 "Litta" er "lita", ei lita jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #6 Del Skrevet 6. juli 2017 Jo men det brukes om ting det ikke passer til også. Ei litta tur, ei litta bil, ei litta...... Anonymkode: 3f87b...a75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. juli 2017 #7 Del Skrevet 6. juli 2017 Da er det vel dialekt eller sagt på tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caskerette Skrevet 6. juli 2017 #8 Del Skrevet 6. juli 2017 Ser at mange unge bruker det, har lest det på blogger til min datters venninner og sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #9 Del Skrevet 6. juli 2017 Det har blitt et uttrykk, særlig blant ungdom. Jeg hører det her på Oslos vestkant ett som det er, og det er vel også her Skam liksom utspiller seg, og det er jo definitivt ikke en naturlig del av dialekten her. Her er det bare "noe man sier", ikke en del av dialekten. Litt som med "Sånn går no/nu dagan", for å vise til en annen tråd her inne i språkunderforumet. Det passer nok inn i noen dialekter her til lands, men det brukes definitivt av mange andre også. Anonymkode: fd20f...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 6. juli 2017 #10 Del Skrevet 6. juli 2017 8 timer siden, Arabella skrev: Det er vel dialekt i likhet med ei avis, ei blokk, ei skole osv. Disse og tur er hankjønnsord. Vel ... avis og blokk er valgfrie på bokmål (men ikke på riksmål, vil jeg anta). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå