Gå til innhold

Ei litta tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Ei litta tur"

Ser at flere bruker dette uttrykket, er det noe som heter det? I Skam sa Noora det til William, og etter det har jeg hørt andre si det og. Det høres i hvert fall helt feil ut i mine ører.

Anonymkode: fb467...c0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel dialekt i likhet med ei avis, ei blokk, ei skole osv. Disse og tur er hankjønnsord.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lurer også på greia med "ei litta ..."

Anonymkode: 3f87b...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det brukes om ting det ikke passer til også. Ei litta tur, ei litta bil, ei litta...... 

Anonymkode: 3f87b...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at mange unge bruker det, har lest det på blogger til min datters venninner og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt et uttrykk, særlig blant ungdom. Jeg hører det her på Oslos vestkant ett som det er, og det er vel også her Skam liksom utspiller seg, og det er jo definitivt ikke en naturlig del av dialekten her. Her er det bare "noe man sier", ikke en del av dialekten. Litt som med "Sånn går no/nu dagan", for å vise til en annen tråd her inne i språkunderforumet. Det passer nok inn i noen dialekter her til lands, men det brukes definitivt av mange andre også.

Anonymkode: fd20f...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
8 timer siden, Arabella skrev:

Det er vel dialekt i likhet med ei avis, ei blokk, ei skole osv. Disse og tur er hankjønnsord.

Vel ... avis og blokk er valgfrie på bokmål (men ikke på riksmål, vil jeg anta). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...