AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Noen som har noen tips for å takle dette? Har unngått å gå til tannlegen i seks år pga denne angsten. Fikk omsider mobilisert alt jeg hadde av viljestyrke og møtte opp til en time for fem mnd siden. Det var verre enn jeg fryktet. Var ærlig med tannlegen om at jeg grudde meg, men møtte ingen forståelse. Hadde to hull og måtte borre og satt og skalv og var kvalm og følte at det var helvete på jord. Dessverre så var det ikke over. Fikk beskjed om at jeg har to visdomstenner som vokser skeivt, og disse må fjernes kirurgisk. Og siden jeg fikk denne innkallelsen for en måned siden har jeg hatt angst og mareritt om dette. Aner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne timen. Og tenker at jeg bare er 24 år og har et helt liv med nye tannlegetimer å forholde meg til. Har ofte irrasjonelle fantasier om å slå ut alle tennene sånn at jeg får gebiss og slipper å tenke mer på tannlege.... Hvordan skal jeg klare dette? Vær så snill og ikke latterliggjør meg og si at jeg må bare ta meg sammen, det er faktisk ikke så enkelt Anonymkode: 5c1ed...6d7
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Du må finne en tannlege som respekterer deg og forstår hva det vil si å ha tannlegeskrekk. Det blir aldri gøyalt å gå til tannlegen, men når du vet at tannlegen forstår deg så blir det bedre.
Mona123 Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 Snakk med en som faktisk er flink med pasienter med tannlegeskrekk! Det er viktig å bli møtt med forståelse. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 1 time siden, Mona123 skrev: Snakk med en som faktisk er flink med pasienter med tannlegeskrekk! Det er viktig å bli møtt med forståelse. Hvordan finner jeg en sånn tannlege? Anonymkode: 5c1ed...6d7
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 Av forskjellige grunner måtte vi ha tak i tannlege i full fart og vi ringte da de vi fant i telefonkatalogen og forklarte at det var en akutt situasjon og at det dessverre var ekstrem tannlegeskrekk inne i bildet. Fikk komme til en halvtime senere. Siden har jeg gått til denne, som er flink og tålmodig og som forklarer hva han gjør og alltid gir bedøvelse.
Gjest Tassen10 Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan finner jeg en sånn tannlege? Anonymkode: 5c1ed...6d7 Mitt inntrykk (som selv har tannlegeskrekk), er at de fleste tannleger er godt kjent med fenomenet "tannlegeskrekk". Min forrige tannlege var jeg ikke så godt fornøyd med. Hans virkemiddel var å foreslå at jeg skulle få noe virkelig "likegladpiller" dagen i forveien. Det funker sikkert for noen. Men jeg var ikke så begeistret for det. Tannlegen jeg går til nå er forståelsesfull på en annen måte. Vi blir enige på forhånd, om hvor detaljert hun skal forklare hva hun gjør (noen ganger hjelper det å vite hva som skal skje, andre ganger er det best å ikke vite). Vi er enige om at jeg gir signal så fort jeg vil stoppe, og hun spør meg underveis. Etc etc. Somm sagt, de fleste er godt kjent med problematikken. Møter man en som gir fullstendig f i dette, så bare gå til en annen. Det er liten sjanse for å møte to på rad som ikke tar hensyn.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 JA jeg vet hvordan du skal takle det! Hvor bor du? Gå på legelisten og søk på tannleger i ditt område. Finn en som er god på tannlegeskrekk, altså en som har mange gode anbefalinger fra folk med ekstrem tannlegeskrekk. Gå også gjerne på hjemmesiden til tannlegen og se om de virker tillitsvekkende. Så bestiller du en time og presiserer at du har EKSTREM tannlegeskrekk, og de vil ta hensyn til deg. Lykkes du ikke med denne tannlegen så ikke gi deg før du finner noen som tar hensyn til deg og som du kan samarbeide med. Jeg har på denne måten funnet en tannlege som jeg kan gå til og etter å ha omtrent vært på selvmordets rand er jeg nå igang med behandling og øyner håp i fremtiden (mye behandling det er snakk om her). Det å ikke møte forståelse er ikke noe du skal måtte forholde deg til, det gjør det bare verre! Finn noen som forstår, de finnes der ute. Anonymkode: 974fb...332
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 Jeg har en tann som en bit av den plastikkfyllingen datt ut av for over ett år siden. Nå har jeg fått vondt i tannen. Men jeg er livredd for å gå til tannlege, så jeg holder heller ut. Anonymkode: d8bef...f15
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #9 Skrevet 1. september 2017 20 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg har en tann som en bit av den plastikkfyllingen datt ut av for over ett år siden. Nå har jeg fått vondt i tannen. Men jeg er livredd for å gå til tannlege, så jeg holder heller ut. Anonymkode: d8bef...f15 Gå til tannlegen, du risikerer at hullet blir så stort at du må rotfylle eller trekke. Jeg VET hva jeg snakker om, det er ikke noen idè å utsette Anonymkode: 974fb...332
linsejesus Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 Ja, sjekk tannlegelisten. Noen klinikker spesialiserer seg på tannlegeskrekk og tannleger kan skrive ut valium o.l. Hvis ikke, kan du spørre fastlegen. Noen har også lystgass og kan borre med laser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå