Gå til innhold

Lamictal (har ikke bipolar lidelse)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å slutte med antidepressiva pga. uheldige bivirkninger og opplever, selv over 1 måned etter nedtrapping, sterkt ubehag i form av intens angst, OCD og humørsvigninger. Begynte på dem for angst. Fra før har jeg ADHD (medisinert med Ritalin, kapsel, noe som skaper litt svingninger og nervøsitet i seg selv). Legen har foreslått at jeg blir evaluert av psykiater mtp. muligens å gi meg Lamictal i en periode, noe jeg er ganske skeptisk til. Dersom svingningene fortsetter skjønner jeg jo behovet, men siden jeg verken er suicidal eller farlig for andre, så er jeg skeptisk til å bli satt på enda flere medisiner som muligens kan gi ugunstige bivirkninger. Det er snakk om nedturer som varer ca. 10 minutter, som kommer dersom jeg presser meg veldig i en angstfylt situasjon.

Noen som har erfaring med denne type medisin, som ikke er bipolar? Om det er en medisin med mye bivirkninger, som kan legge stein til byrden over tid? Målet til meg og legen var å få meg medisinfri (unntatt Ritalin), så jeg er litt frustrert kan man si :-/

Anonymkode: cf3fa...35a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nedturer på 10 minutter, tror jeg dessverre ikke Lamictal vil hjelpe mot. Det høres i all ærlighet mer som trekk på personlighetsrelatert emosjonell ustabilitet. Hvis sistnevnte er tilfelle, vil det å arbeide med det i psykoterapi være mer nyttig, der du kan lære å regulere emosjoner bedre, og lære deg hva som kan disponere for svininger for akkurat deg, og slik forebygge/unngå nedturene.

Anonymkode: d3aff...781

Skrevet (endret)

Jeg gikk en periode på Lamictal samtidig som en sterk antidepressiva som heter Nardil. Det er en MAO-hemmer som er tatt av markedet i Norge. 

I alle fall så ble jeg mer stabil av å gå på den. Nedturene ble ikke like ille. Jeg har ikke så mye angst da, bare alvorlig depresjon med voldsomme nedturer hvor jeg har veldig destruktiv atferd. 

Så måtte jeg slutte på Lamictal da kombinasjonen førte til alvorlige ortostatisk hypotensjon, generell hypotensjon, lav puls og kraftige pulsfall. Så etter grundige undersøkelser på sykehuset måtte jeg slutte på den. Nå har jeg vært ustabil i flere uker igjen hvor jeg har blitt innlagt på sykehus tre ganger på 3 uker. Så jeg har lyst til å prøve Lamictal på nytt, men psykiater er skeptisk da jeg var så utmattet at jeg kunne ikke en gang gå opp en liten trapp uten at det svartnet for meg og hjertet klarte ikke en gang kompensere for lavt blodtrykk ved å øke pulsen. Snarere tvert imot. 

Uansett, så kan det jo være verdt et forsøk, men dersom det kun er snakk om ti min med angst før det gir seg så er jeg usikker på om jeg ville takket ja til tilbudet. For min del har jeg overveldende og langvarige nedturer nesten hver dag hvor jeg tidvis ikke klarer å stå i mot destruktivitet. 

Diagnosen min er forresten alvorlig og behandlingsresistent depresjon. Har ikke personlighetsforstyrrelse eller bipolaritet, men er utredet for begge deler. Oppfylte ikke kriteriene til noen av dem. Atferden og følelsestrykket mitt blir sett på som et symptom på depresjonen. 

Endret av Skadeskutt
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bipolar og bruker Lamictal. Merker god bedring med tanke på at nedturene ikke blir like dype som tidligere og jeg er mer stabil.

Anonymkode: 0260f...b79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...