kineknute Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Hei kjerringer. Jeg fjernet visdomstannen min (nede), forrige torsdag, altså for fem døgn siden. Forholdsvis ukomplisert, til tross for at tannlegen brukte til sammen 45 minutter (ink. litt skravling). Han måtte snitte opp tannkjøttet bak tanna for å få tak i den, så jeg endte opp med ett sting. Torsdag var det vondt, noe ville annet vært rart. Fredag var noe bedre. Lørdag våknet jeg opp med veldig sterke smerter, fra midten på haka og opp til tinningen. Gikk greit å gape over mat, men klarte ikke å tygge den. Ringte tannlegen i går, mandag, fikk komme med en gang. Han mente det ikke var noen infeksjon, men at smertene kom av hovne lymfeknuter som jobber på spreng for å reparere skaden. I tillegg skylte han krateret, fikk ut noe småtteri av matrester. Fikk med meg ei kanyle som ikke er skarp for å skylle selv. Det er rett og slett ett smertehelvete etter jeg har skylt. Nå er det 90 minutter siden jeg skylte, og det er like vondt. Sånn var det i går også. Smertene er mest lokalisert til området rundt kjevebeinet, trolig lymfeknutene som han mente. Men burde ikke smertene avta litt etter fem døgn? Har ikke blitt NOE mindre vondt. Etterspurte sterkere smertestillende, når jeg blir på kanten til suicidal av disse smertene - og ikke tåler ibux. "Tender loving care", var svaret jeg fikk. Fikk beskjed om at jeg til nød kunne ta ett gram paracet om gangen, inntil tre ganger i døgnet. Jeg reagerte med å le av ham, og spørre om han noen gang hadde hatt tannpine. Jeg er klar over at den nye toksiske grensen på paracet er 3 gram/døgn, men paracet hjelper IKKE. ikke litt engang. Så dette har resultert i at jeg har tatt ibux, som jeg ikke tåler, og har nå et begynnende magesår i tillegg. Har prøvd paralgin forte også, samt tramadol (har liggende grunnet ryggskade), problemet er bare at disse medikamentene kan jeg ikke kjøre bil på. Jeg er DESPERAT etter råd nå. Jeg får ikke sove, klarer ikke å tygge. Håper også noen har noen lignende historier, slik at jeg får bekreftet at jeg ikke er alene om dette.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Jeg hadde vondt lenge. Hevelsen satt i i 14 dager og smertene var nok ikke så langt etter de heller. Husker ikke helt. Var i hvert fall helt håpløst å få spist noe da kjeven var helt låst. Jeg tok 600 gr ibux. Veldig dårlig at du ikke har fått noe smertestillende som faktisk funker. Anonymkode: ed232...494
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Jeg ville prøvd Voltaren. Eneste som funker på smerter i tenner/munn på meg. 100 mg. Ikke trekant på. Ellers ville jeg faktisk prøvd å ta ut stinget. Når jeg fjernet mitt forsvant alle smertene. Anonymkode: 4008b...d0c
isbjørnungen Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Før du fjerner stinget og prøver forskjellige andre ting, ville jeg gått tilbake til tannlegen, evt til en annen tannlege for en ny vurdering. Alveolitt er en komplikasjon som noen får, ikke helt uvanlig i underkjeven etter fjerning av visdomstann. Jeg kan ikke noe om dette, men hadde det selv, og det jeg merket var smerter som varte lenger enn hva som var vanlig. Kjevekirurgen jeg gikk til la en liten "strømpe" med medisiner på nedi hullet, og det hjalp etterhvert. Tannpine er fælt :/
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 13 minutter siden, kineknute skrev: Jeg er DESPERAT etter råd nå. Jeg får ikke sove, klarer ikke å tygge. Håper også noen har noen lignende historier, slik at jeg får bekreftet at jeg ikke er alene om dette. Du er ikke alene. Jeg synes virkelig synd på deg for jeg vet hvor vondt dette er. Jeg hadde smerter i 5 uker før det begynte å gi seg, men på meg ble det borret i selve kjevebenet også for å få tanna ut. Mener å huske at de to første ukene var verst, men helt smertefri var jeg ikke før etter ca 5 uker. Jeg ble i tillegg til smertene også fysisk syk i kroppen med feber den første uka. Jeg tåler heller ikke Ibux, men tok det likevel for jeg følte det var det eneste som hjalp litt på smertene. Det ble bra til slutt. Ønsker deg god bedring TS og håper du blir smertefri veldig snart. PS. Kan du ikke ta paralgin forte på natta? (Husker selv det var vanskelig å sove pga smerter) Anonymkode: 49ba9...74e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 7 minutter siden, isbjørnungen skrev: Før du fjerner stinget og prøver forskjellige andre ting, ville jeg gått tilbake til tannlegen, evt til en annen tannlege for en ny vurdering. Alveolitt er en komplikasjon som noen får, ikke helt uvanlig i underkjeven etter fjerning av visdomstann. Jeg kan ikke noe om dette, men hadde det selv, og det jeg merket var smerter som varte lenger enn hva som var vanlig. Kjevekirurgen jeg gikk til la en liten "strømpe" med medisiner på nedi hullet, og det hjalp etterhvert. Tannpine er fælt :/ Den "strømpen" fikk jeg også, det er antibiotika for at det ikke skal bli infeksjon i såret. Anonymkode: 49ba9...74e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 Jeg ville i det minste bedt om sterkere smertestillende for å få sove. Etter at jeg opererte ut visdomstann nede, tok jeg paralgin forte på kvelden. Da kunne jeg kjøre bil på dagen. Anonymkode: 20dd7...f97
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 Visdomstenner er noe herk! Jeg måtte operere ut begge mine nede, og hadde smerter og vondt i 1-1.5 uke etterpå. Knasket smertestillende, fikk så vidt gapt over mat, etc. Jeg passet på å ikke tygge på siden jeg var operert, og så fort stingene ble tatt så glapp også mye av smertene. Jeg hadde ikke like vondt som du beskriver, så jeg ville nok ringt igjen og få sjekket, eventuelt fastlege eller annen tannlege som en her nevner. Anonymkode: ba88e...44d
Gjest miaw Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 (endret) Jeg hadde også veldig vondt etter jeg trakk visdomstann og blødde mye i ettertid. Jeg hadde aldri overlevd uten paralgin forte. Jeg vet ikke hvordan din hverdag er, men jeg hadde virkelig heller tatt paralgin forte enn å kjørt bil. Endret 4. juli 2017 av miaw
kineknute Skrevet 4. juli 2017 Forfatter #10 Skrevet 4. juli 2017 (endret) Herregud, får lyst til å grine når jeg leser svarene deres. Vel, jeg griner faktisk litt også. 24 år og griner over litt smerte i kjeften. Men INGEN som har ordentlig tannverk vet hvordan det er. Det er ubeskrivelig. Noen av dere råder meg til å ta kontakt med tannlegen igjen; jeg var jo der i går. Og han konkluderte med at det ikke var infeksjon. Jeg begynte med apocillin på lørdag (hadde også det liggende, flink sykepleier som ikke fullfører antibiotikakurene... eller ikke), stod på det til i går ettermiddag - uten effekt. Så nei, det er nok ingen infeksjon. Jeg jobber i hjemmesykepleien, så kjører bil på jobb også. Hittil har jeg ikke klart å være på jobb. Men har vært heldig med frihelg og sånn, kun brukt en egenmeldingdag. Gruer litt nå, skal opp klokken seks i morgen - og har da seks dager sammenhengende med dagvakter. Jeg er jo folkevond i denne tilstanden. Har så vondt at jeg plutselig begynner å grine og tenke på forskjellige selvmordsmåter (nei, kommer ikke til å gjennomføre et selvmord, men tankene kommer). Takler denne smerten så utrolig dårlig. Jeg vet ærlig talt ikke hva mer tannlegen kan tilby av smertestillende når jeg allerede har både neurontin, tramadol og paralgin forte liggende. Jeg er dog veldig skuffet over at HAN ikke tilbyr meg noe annet enn maks tre gram paracet i døgnet. De andre medisinene har jeg jo fått av andre årsaker. Skal sies at det var likedan når jeg fjernet den andre visdomstannen nede. Men ikke SÅ vondt. Smertene avtok gradvis, det gjør de IKKE nå. Endret 5. juli 2017 av Kragebein Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 46 minutter siden, kineknute skrev: Tåler jo da heller ikke voltaren/voltarol når dette blir for tøft for magen. Jeg fikk heller ingen effekt av paralgin major (litt sterkere enn forte, regner med du har koll på det hvis du er sykepleier) - men voltaren hjalp. Jeg har hatt blødende magesår og skal egentlig ikke ha det, men stikkpiller i en uke ved tanntrekk osv har gått helt fint. Legen støtter det og skriver det ut, så regner med det skal gå greit. Kan jo prøves om legen syns det er greit? Det reddet virkelig livet mitt liksom Anonymkode: 4008b...d0c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 Uff,god bedring. Tror det var voltaren som hjalp meg,jeg ble skikkelig dårlig av tramadol og paralgin forte hjalp ikke nok. Tannpine er grusomt!! Anonymkode: 7eda4...def
Kragebein Skrevet 5. juli 2017 #13 Skrevet 5. juli 2017 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner og helseskadelige råd. Sitat * Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Kragebein, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå