Gå til innhold

Helt ærlig - selvmord (generell diskusjon)

Fremhevede innlegg

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører aldri om at folk sier at det er egoistisk, jeg. Det jeg hører, er derimot at mange synes det er fryktelig meningsløst. 

I tillegg tenker jeg at det sier noe at de som overlever et selvmorsforsøk, veldig ofte er glade for å ha overlevd. Det er ofte en ambivalens der, det er ikke slik som HI og mange innlegg, og andre lignende vinklinger på selvmord fremstiller det, at man er 100% sikker. Informasjon om hvorvidt de som lyktes var sikre og ikke angrer, får vi selvsagt aldri, men jeg mener det nærmeste vi kommer informasjon om dette, er den de som overlever et selvmordsforsøk gir. 

Dessuten syns jeg det er hårreisende, og ansvarsfraskrivende, å rasjonalisere selvmord til den grad at vi skal fremstille det som et fritt valg. Tar man selvmord, så er man dødssyk, og det er en del av sykdomsbildet å tro at det ikke finnes noen vei ut. Vi bør heller enn å rasjonalisere selvmord og sette opp stråmenn om at det er så mange som mener det er egoistisk, prioritere å hjelpe disse dødssyke menneskene. 

Anonymkode: f5bcc...8a7

Jeg tipper at mennesker som dør av selvmord, og mennesker som overlever gjerne er to grupper hvor majoriteten en er ulik. Dersom man vet man vil ta selvmord, og har tenkt på dette over lengre tid, så vil man gjøre research for å være sikker på at man gjør det riktig. Menneskene i denne gruppen er mer sikker og lykkes som regel.

I den gruppen med de som overlever selvmord finner du flere impulsforsøk, mennesker som har "midlertidige" problemer (dvs psykose, høy på rus eller er drevet til en emosjonell ytterkant som vil gå over) og de som har selvmordsforsøk som sykdom/ symptom på sykdom. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Brimi skrev:

Jeg følte større sorg etter et selvmord enn personen som døde av sykdom. Du tror ikke at det har noe med at du bare hadde sporadisk kontakt med dem? Man føler gjerne mindre sorg over bekjente enn ved familie og nære.

Vel, i mitt hode er det tristere når det er uforskyldt. Har også mistet folk jeg har hatt tilsvarende relasjoner til, (spilte med på løkka i barneårene/gikk i klasse med/festet sammen med i ungdomstida), både pga. sykdom og ulykker, det at de var maktesløse i dødssituasjonen, gjør at iallefall jeg føler mer medlidenhet og  synes det er tristere.

Anonymkode: b97a1...bfb

Skrevet
På 4.7.2017 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Selvmord betegnes alltid som en egoistisk handling. Det er feigt, det er uredelig og det etterlater alltid mennesker i stor sorg og fortvilelse over tapet av en kjær person. Fasiten er altså at hvis du tar ditt eget liv (eller tenker tanken) så er du et dårlig menneske.

Høres det kjent ut?

Hvorfor må en person tvinges til å leve videre av hensyn til andre? Har man ikke råderett over eget liv? Når de indre smertene river og sliter i kropp og sjel og tanken på å leve videre føles som et slag i ansiktet, når døden er en forlokkende utvei fra et liv i smerte, hvorfor må samfunnet hale og dra i dette stakkars individet og tvinge det til å opprettholde dette stakkarslige livet?

Hvorfor?

Anonymkode: 7eb21...1f6

Jeg synes ikke det er egoistisk, fordi jeg tror ikke vedkommende tenker så rasjonelt over det, i den sinnstilstanden de er i. En skrev en artikkel om dette i lys av selvmordet til Soundgarden- medlem Chris Cornell, at det er sjeldent noe man gjør i en rasjonell tilstand. Jeg velger å tro at man er enten veldig desperat eller psykisk syk. Gjerne begge deler. 

Dersom du har tanker om dette, så bør du uansett snakke med noen. F eks Alarmtelefonen for barn og unge eller mentalhelses hjelpetelefon. Evt så kan du skrive inn til chatteforumet på mentahelse. no. Du har også Kors på Halsen, via Røde Kors, som er for ungdommer. Håper det hjalp litt på vei☺

AnonymBruker
Skrevet
På 5.7.2017 den 4.34, AnonymBruker skrev:

Man er lært til å mene det er egoistisk fordi vi er lært til at når vi dør så er alt slutt. Det som er sannheten er at energien (sjelen) vår er putta i et fangenskap for at andre skal fôres av den energien, alle har vel merket at energi påvirker og at noen folk gir deg masse energi og sånn, og for de demonene som styrer verden blir de mer mektige av å samle inn vår energi. Så mens livet etter døden er da livet vårt egentlig starter så er selvmord liksom egoistisk for de som lever av energien vår. Det er en løgn alt sammen og jeg syntes å dø burde være en menneskerett men da taper jo demonene og alle hadde drept seg og game over for de om mennesker hadde visst hva som egentlig skjedde etter døden. 

Anonymkode: 04b87...991

Åh, er det sånn det er.

Anonymkode: 76c01...62b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...