Gå til innhold

Langvarig menstruasjon, noen i samme situasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har pco og har i mange år slitt med uregelmessige blødninger. De siste årene har syklusen blitt mer regelmessig, men desverre med lange blødninger. Ofte småblør jeg i opptil 4 dager før mensen kommer skikkelig igang, og hele blødningen kan vare 10-14 dager alt i alt. Har vært hos gynekolog og fikk noen tabletter som kunne hjelpe til å stoppe blødningen, men de fungerte dårlig. Er så lei av å ha det sånn, og det går naturligvis mye utover sexlivet. Noen andre i samme situasjon som har noen råd? 

Anonymkode: 1348c...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme båt, utenom pco. Jeg har store blødninger med ekle klumper (sorry for ekkel detalj) og kan blø i over to uker. Jeg fikk også noen tabletter som visstnok skulle dempe blødningene, men de funker ikke. Jeg skal be om henvisning til gynekolog. Har du muskelknuter e.l.? For lite jern i kroppen? Jeg tok en periode jern og det dempet også blødningene noe, men jeg er i en ond sirkel med det, Jeg har for lite jern, tar jerntabletter. Men det lille jeg får i meg av jern går rett ut igjen ved mensen.

Jeg har ikke så mange råd å gi deg, annet enn å ikke gi deg på dette. Når tablettene ikke hjelper, så må du mase på legen igjen. Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt. Man kan jo ikke gjøre på noe som helst når man har det sånn som dette.

Legger ved en link. Kanskje den kan hjelpe litt?

https://sml.snl.no/menoragi

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Kittykat skrev:

Jeg er i samme båt, utenom pco. Jeg har store blødninger med ekle klumper (sorry for ekkel detalj) og kan blø i over to uker. Jeg fikk også noen tabletter som visstnok skulle dempe blødningene, men de funker ikke. Jeg skal be om henvisning til gynekolog. Har du muskelknuter e.l.? For lite jern i kroppen? Jeg tok en periode jern og det dempet også blødningene noe, men jeg er i en ond sirkel med det, Jeg har for lite jern, tar jerntabletter. Men det lille jeg får i meg av jern går rett ut igjen ved mensen.

Jeg har ikke så mange råd å gi deg, annet enn å ikke gi deg på dette. Når tablettene ikke hjelper, så må du mase på legen igjen. Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt. Man kan jo ikke gjøre på noe som helst når man har det sånn som dette.

Legger ved en link. Kanskje den kan hjelpe litt?

https://sml.snl.no/menoragi

Takk for svar. Er ett par år siden  jeg sjekket jernstatus nå, men det har aldri vært lavt før (sjekket "jevnlig" for noen år siden etter tette svangerskap). Jeg har sjelden kraftige blødninger, bare langvarige. Tror ikke jeg har muskelknuter heller. Er så lei at jeg har vurdert å starte på p-piller, men føler det er litt unødvendig med tanke på bivirkninger siden jeg ikke har behov for prevensjon. Men er så lei av at mensen skal begrense hva jeg kan og ikke kan.   

Anonymkode: 1348c...bf4

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke pco så vidt jeg vet, men har alltid hatt 10-14dagers mens, fikk noe for å blø mindre, men det ga meg bare fryktelig menssmerter som jeg besvimte av.

Anonymkode: a8b8b...cf8

Skrevet

Jeg har ikke pco, men for noen pr siden fikk jeg plutselig kortere menssyklus (18 dager),  deretter utviklet det seg til svært kraftige og langvarige blødninger. Jeg hadde ikke smerter,  men blødde så mye at selv ikke tampong+nattbind var nok til å hindre at jeg blødde gjennom. Tabletter for å stoppe/minske blødningene funket ikke. 

Utredning viste en tykk livmorslimhinne. Selv etter kraftige blødninger i ti-tolv dager var slimhinnen mye tykkere enn den normalt sett skal være på sitt tykkeste i syklusen ( skal være på sitt tykkeste like før mensen starter)

Jeg fikk tilbud om et dagkirurgisk inngrep som var å svi bort livmorslimhinnen. Dette gjøres ikke på kvinner som ønsker seg flere barn. Det er ikke sterilisering såklart, men et befruktet egg trenger en livmorslimhinne å feste seg i.

Det er tre-fire år siden inngrepet,  og jeg er kjempefornøyd! Har nesten aldri mensen mer, og får jeg en liten blødning snakker vi om et døgns tid der det faktisk er nok å bruke bare truseinnlegg. 

Jeg var ca førti år da jeg fikk gjort inngrepet. Vet ikke om alder har betydning for om man får tilbudet eller ikke, kommer kanskje mer an på barnestatus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...