Gå til innhold

Begravelse - klær og sånt..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym idag

Skal i en begravelse om en uke, for en ganske nær slektning. Har aldri vært i begravelser før og lurer veldig på hva som er "riktig" å ha på seg av klær, sminke, etc.. Er 21 år. Regner med at man bør ha svarte klær - må det være helsvart? Hva med sminke og neglelakk, kan det være i farger? Eller bør man helst droppe det helt? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan godt ha klær i farger, men selv velger jeg gjerne noe med litt duse/mørke farger. Eks sort skjørt og burgunderrød bluse.

Pleier å ha lite/diskret/ sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mørke farger, ikke nødvendigvis svart. Og ikke for mye naken hud. Har du på deg skjørt til knærne f.eks passer det seg med svart strømpebukse under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Nøytralt, men pent kledd. Som de andre sier det ikke være svart. En hvit skjorte/bluse under en pen jakke er for eksempel helt greit, skulle jeg tro.

Diskret sminke, både fordi det ikke passer seg med sterk sminke, og fordi det gjerne går hardt utover sminken hvis man gråter en skvett... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorte, mørke eller nøytrale farger er greit (grå,krem,grålige/ duse farger).

Nøytral sminke(dropp farget neglelakk og leppestift)., pent kledd, ikke noe særlig tilbehør(kanskje en enkel nål, sort blomst eller lignende). Lite hud og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym idag igjen

Har gått over alt jeg har av klær nå, og det jeg hadde av svarte klær var enten 5 størrelser for stort (slanket meg endel i det siste), eller det var barnetøy (siden jeg er liten av vekst, og normalt kan bruke klær i størrelse 12-14-16 år).. Føler at det blir litt "feil" å bruke disse. Har heller ikke råd til å kjøpe noe nytt..

Tenkte på å ha på et (nesten) passe stort fotsidt svart skjørt, og en helt vanlig svart skjorte (ser overhodet ikke pyntet ut - er usikker på om jeg SKAL se pyntet ut eller ikke).. Sammen med vanlige svarte støvletter.

Hva med smykker? Det eneste jeg har av smykker er goth-aktige halsbånd og digre kors.. Kan jeg bruke noe av det?

Og frisyre.. jeg har lilla, 3 cm langt hår som jeg normalt har piggsveis på... det passer seg kanskje ikke helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

det du kan prøve er perlesmykker, et enkelt ett, og pene perle øredobber .. tror det blir fint ved siden av alt det sorte... så dronning silvia bruke det i en begravelse, og jeg synes det var fint!

du kunne jo sette opp håret litt fint foreksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du kunne jo sette opp håret litt fint foreksempel?

Sette opp 3 cm. langt hår? :o

Hør her? Hvor har dere det fra at man plutselig skal bli en annen person når det er begravelse. Har du lilla hår så har du lilla hår. Du trenger kanskje ikke anlegge piggsveis denne gangen men lilla er lilla.

Når det gjelder klær så er det ingen som sier at du må gå i helsvart, bare hold det nøytralt og unngå skrikende farger. Det er ikke noe galt med neglelakk men unngå rosa/turkis/grønn og andre strikende farger. Når det gjelder smykker så bør du droppe armbånd og store kjeder men litt ørepynt er helt ok. Unngå store smykker og ting som klirrer.

Dyp utringning og korte skjørt synes jeg er det mest respektløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare kledd meg så nøytralt som mulig hvis jeg var deg.

"Litt pyntet" er ok for å signalisere at dette ikke er en helt vanlig dag, men det vesentligste er å unngå å tiltrekke seg oppmerksomhet (nakenhet, smykker o.l.).

Det er helt greit å være seg selv, du trenger ikke å kle deg ut som en annen synes jeg.

Du er jo ung og du HAR jo lilla hår, så ikke tenk på at det burde være annerledes.

Som regel har alle nok med seg selv den dagen, og får ikke med seg hva du har på deg uansett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du kan jo gå med en svart kjole f.eksempel? og et par pene perleøredobber? små søte? og eventuelt et fint perlesmykke? og gått til frisøren og spurt hva du skulle gjort med håret ditt nå som det nærmer seg begravelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
du kan jo gå med en svart kjole f.eksempel? og et par pene perleøredobber? små søte? og eventuelt et fint perlesmykke? og gått til frisøren og spurt hva du skulle gjort med håret ditt nå som det nærmer seg begravelse.....

Hva er det med deg og disse perlene? :roll:

Jeg synes det sier mye om hvor mye kunnskap om klær/etikette vi har mistet opp igjennom årene når folk ikke selv kan tenke seg hva som er passende i en begravelse.

Denne komm. var ikke ment direkte til hovedinnlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det med deg og disse perlene? :roll:

Jeg synes det sier mye om hvor mye kunnskap om klær/etikette vi har mistet opp igjennom årene når folk ikke selv kan tenke seg hva som er passende i en begravelse.

Denne komm. var ikke ment direkte til hovedinnlegger.

Forresten enig med Chef her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...