AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Noen som har opplevd beltelegging her? Hvorfor ble du beltelagt, hvor lenge lå du i belter og hva følte du under belteleggingen og i tiden etterpå? Jeg har vært beltelagt etter flere timers utagering. Begynte med at jeg var "ute i det fri", nektet å samarbeide med politi som ble tilkalt på grunn av min tilstand, det ble fysisk basketak, jeg brukte alt av krefter for å komme unna. Samme gjorde jeg vel på legevakten, men har kan ikke huske å ha vært der. Ble så tvangsinnlagt på akuttpost hvor jeg fortsatt var like utagerende. Eller ikke utagerende, men brukte alt jeg hadde av styrke på å komme meg løs av grepet til de som holdt meg og eneste som stod i hodet på meg var at her ville jeg ikke være. Ble til slutt tvunget på en seng som stod midt i rommet, holdt fast av x antall mennesker og stroppet fast til sengen. Tror jeg lå og gråt og ropte i en halvtime, hvor jeg prøvde å komme meg løs, til jeg var så utmattet etter flere timers kamp at jeg kapitulerte og sovnet. Lå vel max to timer i belteseng før de løsnet, men hadde likevel til en hver tid personal som satt inne på rommet mitt. Det rare var at når jeg først roet meg ned (prøvde så hardt å komme løs at jeg fikk brannsår og er ellers full av blåmerker og skrubbsår), noe som tok en halvtime etter å ha "kjempet" i sånn 2-3 timer, så fikk jeg en opplevelse av en slags ro? For jeg mistet jo kontrollen på meg selv helt og holdent. Jeg har mye som plager meg, jeg har vært alvorlig psykisk syk siden april og fjor og da jeg lå der i beltene så ble kontrollen tatt fra meg og jeg fikk på en måte hjelp til å regulere meg og slippe taket. Så selv om jeg tenker en del på det i ettertid, at jeg faktisk har vært beltelagt, så føler jeg meg ikke traumatisert på noe vis. Det eneste jeg stusser på er om de hadde belegg for å tvangsinnlegge meg og bruke såpass makt. At jeg trengte en tur i fyllearresten fordi jeg var så ruset og ukontrollerbar, ja, den ser jeg. Men at jeg kom med veldig mange tydelige suicidale utsagt ville ikke si at jeg mente at jeg skulle gjøre noe der og da. Jeg anså ikke meg selv som akutt suicidal og jeg kjenner meg selv så godt nå at jeg vet når det er reell fare for det og ikke. Får dessverre ikke luftet tankene mine om dette før på onsdag, så hadde lyst til å høre her. Jeg vet mange har opplevd en slik situasjon som skremmende og krenkende, og kanskje hadde jeg gjort det jeg også hvis jeg ikke var så beruset. Vet ikke jeg, men bortsett fra beltelegging så er det inne første gangen jeg har blitt tvunget. Hvordan var det for deg? Anonymkode: 936c7...a58
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 "Men at jeg kom med veldig mange tydelige suicidale utsagt ville ikke si at jeg mente at jeg skulle gjøre noe der og da. Jeg anså ikke meg selv som akutt suicidal og jeg kjenner meg selv så godt nå at jeg vet når det er reell fare for det og ikke. " Andre mennesker kjenner deg ikke, og kan ikke vite når du mener det du sier eller ikke. I utgangspunktet, generelt i livet, så mener folk det de sier, unntaket er når de ikke mener det de sier. Anonymkode: 3afbe...8cc 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #3 Skrevet 3. juli 2017 Ja, jeg hadde blandet et par sovepiller (tre stykker, tror jeg det var) med alkohol, noe som ble sett på som selvmordsforsøk og jeg ble innlagt. Jeg ble lagt i en seng siden det var natt, men jeg ville ikke sove, så jeg satte meg på gulvet ved døra isteden. De la meg tilbake i senga, jeg sto opp igjen. Til slutt la de meg i belter. Det var helt jævlig og jeg har hatt mareritt om det etterpå. Usikker på hvor lenge det var, noen timer. Anonymkode: 4a12c...e18
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #4 Skrevet 3. juli 2017 Når man blir tvangsinnlagt har man rett på å snakke med kontrollkommisjonen dersom man ønsker det. Det høres dog ut som en god grunn til at du ble tvangsinnlagt i din situasjon. Anonymkode: 18f92...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: "Men at jeg kom med veldig mange tydelige suicidale utsagt ville ikke si at jeg mente at jeg skulle gjøre noe der og da. Jeg anså ikke meg selv som akutt suicidal og jeg kjenner meg selv så godt nå at jeg vet når det er reell fare for det og ikke. " Andre mennesker kjenner deg ikke, og kan ikke vite når du mener det du sier eller ikke. I utgangspunktet, generelt i livet, så mener folk det de sier, unntaket er når de ikke mener det de sier. Anonymkode: 3afbe...8cc Joda jeg ser den, men jeg har mange ganger før snakket med ukjent helsepersonell som ikke kjenner til meg og min historie, men som likevel har klart å vurdere det til at det ikke er noe akutt. Men skal sies at jeg husker ikke et fnugg av det som skjedde på legevakten. Er jo mulig jeg var så fortvilet at jeg da sa ting som gjorde at de ikke var i tvil om at innleggelse måtte til. Greit nok det. Jeg vet jeg er syk og klandrer ingen andre enn meg selv for at det endte som det gjorde. Jeg er bare glad jeg ikke vet et uhell sparket eller slo en politimann slik at jeg hadde blitt anmeldt for vold mot tjenestemann. Det hadde vært det siste jeg trenger nå. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg hadde blandet et par sovepiller (tre stykker, tror jeg det var) med alkohol, noe som ble sett på som selvmordsforsøk og jeg ble innlagt. Jeg ble lagt i en seng siden det var natt, men jeg ville ikke sove, så jeg satte meg på gulvet ved døra isteden. De la meg tilbake i senga, jeg sto opp igjen. Til slutt la de meg i belter. Det var helt jævlig og jeg har hatt mareritt om det etterpå. Usikker på hvor lenge det var, noen timer. Anonymkode: 4a12c...e18 Ble du virkelig tvangsinnlagt og beltelagt for dette? Hvorfor fikk de vite om de tre pillene i utgangspunktet? Tre sovepiller er ikke farlig. Det pluss alkohol gjør bare at en sover veldig lenge. Skal mye større mengder til før det et farlig. Bare å lese på Felleskatalogen det. Så lenge du holdt deg på rommet ditt så hadde ingen grunnlag for å tvinge deg. Det vanlige er at fellesstuen stenges kl 00:00, men det er likevel lov til å gå ut i korridoren eller feks hente seg en yoghurt. I alle fall der jeg har vært innlagt. Hvis det stemmer det du sier, så ville jeg meldt det inn til fylkeslegen. For slik skal det ikke være. Selv om det er låste dører, de kan bruke diverse tvang der det er grunnlag for det, så et ikke en akuttpost et fengsel. Det er en plass for syke mennesker, og de fortjener respekt. Anonymkode: 936c7...a58
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå