Gå til innhold

Kontakte lege?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en 17 år gammel jente som er en aktiv idrettsutøver. Jeg har alltid trent mye og stort sett hatt mer enn nok energi. Det siste halve året har jeg mistet menstruasjonen, hatt lite energi og sovet mer enn jeg noen gang har brukt. Nå sover jeg 9 timer hver natt i tillegg til 2 timer på dagen. Jeg har gått ned 6 kg det siste halve året, om det skulle ha noe å si. Er dette noe jeg burde kontakte legen min om, eller er går det over naturlig??? 

Takk på forhånd!:)

Anonymkode: e63b8...366

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt lege du. Når søvnmønster endrer seg så drastisk eller man mister menstruasjon uten synlig grunn så er det fornuftig å sjekke ut hva som evt er galt. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en 17 år gammel jente som er en aktiv idrettsutøver. Jeg har alltid trent mye og stort sett hatt mer enn nok energi. Det siste halve året har jeg mistet menstruasjonen, hatt lite energi og sovet mer enn jeg noen gang har brukt. Nå sover jeg 9 timer hver natt i tillegg til 2 timer på dagen. Jeg har gått ned 6 kg det siste halve året, om det skulle ha noe å si. Er dette noe jeg burde kontakte legen min om, eller er går det over naturlig??? 

Takk på forhånd!:)

Hvis ikke det er noen åpenbare årsaker til vektnedgang så ville jeg kontaktet lege ja. Vil nok tro at det er lurt uansett, iom at du har mistet menstruasjonen og ikke har nok energi lenger. Trener du kanskje for mye?

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kontakte lege. Er du undervektig nå? Er vekttapet gjort med overlegg eller har du bare gått ned? (Anorektikerer mister menstruasjonen og det er ikke et sunnhetstegn for å si det sånn)

Både vekttap og overdreven trening kan gjøre at du mister menstruasjonen. Men hvis du ikke kan ha f.eks en spiseforstyrrelse eller være svært overtrent bør du uansett gå til lege for å bli utredet både i forhold til at du sover mye, men fortsatt føler deg sliten, vekttapet og tap av menstruasjon, det kan skyldes mangelsykdommer eller annen sykdom.

Anonymkode: 350d0...563

AnonymBruker
Skrevet

Lavt stoffskifte?

Anonymkode: e439f...19a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Skal ta kontakt med lege. I starten var planen å gå ned noen kg, men nå har jeg gått over til et normalt kosthold igjen, men har fortsatt å gått ned i vekt.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...