Gå til innhold

Kjøpestopp 2017


Gjest mshi

Anbefalte innlegg

 

Hei, har noen her inne innført kjøpestopp for seg selv i år? :) 

 

Jeg har gjort det for min egen del, og har klart det ganske bra frem til nå, men fristelsene er jo der hele tiden, så jeg har blitt veldig flink til å skrive lister slik at jeg har bedre oversikt over ønsker og behov. Både gjøremålslister, ønskelister og handlelister blir skrevet flittig, og jeg tvinger meg selv, så langt det er mulig, å utnytte hver minste lille papirbit og matbit før jeg handler inn noe nytt, men som sagt, fristelsene er der hele tiden. 

 

Noen andre som har lyst til å dele erfaringer? 

 

PS: Jeg ønsker ikke at denne tråden skal gi folk dårlig samvittighet. Noen har sikkert innført full kjøpestopp, mens andre kanskje kjøper litt her og litt der. Bare ønsker å få andres erfaringer på hvordan dere håndterer fristelser og lignende, og hva dere kjøper inn av utstyr og annet når dere først kjøper noe. Har kjøpt noen klær i løpet av året, men dette var ting jeg virkelig trengte:)  

Endret av mshi
La til et PS:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ofte tenkt på det, men ett år er veldig lang periode, så jeg brukte kortere perioder og syns ideen var fin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det å skrive en liste over ting (i tillegg til mat og husholdningsartikler) som kjøpes i løpet av året (f.eks en ny bukse, et par vintersko) og jeg følger med for å finne tilbud på det jeg trenger.

og i tillegg skriver jeg en liste over ting som det ikke skal brukes penger på i løpet av året (f.eks. parfyme, gaver (har allerede kjøpt), klær, sko). Begge listene ser jeg på jevnlig. Fint å henge de opp ved pc-en :jepp:

Post-it lapp øverst på pc-skjermen med teksten Innkjøpsstopp! har også fungert for meg :laugh:

Anonymkode: 134f4...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Jeg har ofte tenkt på det, men ett år er veldig lang periode, så jeg brukte kortere perioder og syns ideen var fin.

Takk for tips om å gjøre det i kortere perioder av gangen, har følt litt på dårlig samvittighet i løpet av dette året fordi jeg ønsker meg nye ting :)  

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 jeg følger med for å finne tilbud på det jeg trenger.

 

Anonymkode: 134f4...d72

 

Jeg har vært veldig dårlig til å følge med på salg fordi jeg ble så opphengt i å ikke kjøpe noe, men salg var lurt! :)  Takk for den!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mshi skrev:

Takk for tips om å gjøre det i kortere perioder av gangen, har følt litt på dårlig samvittighet i løpet av dette året fordi jeg ønsker meg nye ting :)  

 

 

Jeg har vært veldig dårlig til å følge med på salg fordi jeg ble så opphengt i å ikke kjøpe noe, men salg var lurt! :)  Takk for den!

 

Bare hyggelig :blomst:

Jeg bruker tjenestene prisjakt.no og prisguide.no når jeg skal finne rimeligst pris både på hvitevarer, klær og annet. Man kan også velge å få e-post fra disse tjenestene når prisene synker :)

Anonymkode: 134f4...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, forsåvidt har jeg kjøpt alt jeg planla for i år. Skriver lister over ting jeg trenger og kjøper når det er tilbud, eller hvis det faller meg inn ellers... Er bare å gjøre det til vane istedet for å gå og tenke på hva man har lyst på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si tusen takk til dere som har svart, og takk til dere som foreslo salg  -  det er et godt tips jeg skal ta med meg videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt flinkere til å tenke over om jeg virkelig trenger det (eller om jeg har nok av det fra før) som jeg har lyst til å kjøpe.

Senest i dag stoppet jeg meg selv fra å sende en bestilling, da jeg tenkte over at jeg har flere eksemplarer av tilsvarende produkt fra før og at jeg absolutt ikke trenger flere :)

Det blir lettere og lettere å la være å kjøpe.

Jeg skal også skrive lister over hva jeg har (inkl. innkjøpte ubrukte ting!) :) 

 

Anonymkode: 134f4...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at det er kjempebra at du prøver det, og at jeg tror du vil få stor nytte av det uansett hvordan det året går! Jeg hadde et kjøpefri år for noen år siden, da hadde jeg det som et mål å ikke kjøpe klær til meg selv i ett år. Det er unntatt undertøy.. Jeg sprakk to ganger, kjøpte meg et par vintersko og et skjerf det året. Året etter hadde jeg gitt meg selv lov å kjøpe klær - men bare brukte, være det fra finn, eller ebay, eller Fretex. De to årene har endret alt angående hvordan jeg ser på shopping, og hvor mye penger jeg bruker på klær siden, selv om nå flere år etter. Så og si aldri går jeg gjennom butikker bare for å kikke og kjøper meg noe bare fordi det var på salg. Det smittet over andre ting enn klær også, og er blitt veldig bra for lommeboka mi. Og ikke minst, miljø. 

Anonymkode: 96e6f...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppløftende å se at ikke flere holder på med dette kjøpestopp-greierne. Det å bruke penger er det som stimulerer økonomien og gjør at Norge AS fungerer. Hadde alle hatt kjøpestopp hadde mange mange bedrifter fått konk, arbeidsledigheten steget og kjøpekraften blitt senket. 

Anonymkode: 7defa...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er oppløftende å se at ikke flere holder på med dette kjøpestopp-greierne. Det å bruke penger er det som stimulerer økonomien og gjør at Norge AS fungerer. Hadde alle hatt kjøpestopp hadde mange mange bedrifter fått konk, arbeidsledigheten steget og kjøpekraften blitt senket. 

Anonymkode: 7defa...05a

Jeg invisterer da masse i norske bedrifter selv om jeg har lavt forbruk. Mon tro hvordan det ville gått med Norge AS hvis alle sluttet med det? Som forøvrig er et langt mer sannsynlig scenario enn en økonomisk krise trigget av et kollektivt kjøpestopp ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...