Gå til innhold

Hva er bedre i utlandet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i utlandet? Hva er bedre der i forhold til Norge? Og hvorfor foretrekker du å bo der? Hvor bor du?

Vurderer selv å flytte utenlands, men har reist lite og inbiller meg at "Norge er verdens beste land å bo i". Er det det?

Anonymkode: c3b85...519

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sola og varmen!  Og det å slippe bygdedyret :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Bor sør i USA, og savner Norge hver dag. Hater alt her; maten, klimaet, insektene, menneskene. Det er ingenting å gjøre her, menneskene er skikkelig vulgære og falske. Ingen er interessert i å bli kjent med meg heller, og det skjønner jeg godt, for jeg er et par hakk over dem på den sosiale rangstigen uten at jeg lar det påvirke oppførselen min. Det er mye misunnelse og baksnakking. Ellers er jeg helt uenig i amerikansk politikk og folks holdninger til ting her, jeg er feks omringet av rasister og homofober.

Skjønner at mange vil flytte utenlands, men jeg hadde aldri gjort det om jeg ikke fikk noenlunde samme helsehjelp som i Norge dersom det skulle være nødvendig, og jeg hadde betalt for frivillig medlemsskap i folketrygden.

Anonymkode: 37bde...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Vakkertliv skrev:

Sola og varmen!  Og det å slippe bygdedyret :fnise:

Er det virkelig ikke noe bygdedyr der? Jeg ønsker også å flytte fra kulda, har blitt regelrett allergisk mot norsk vinter og gruer meg allerede nå! TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bor sør i USA, og savner Norge hver dag. Hater alt her; maten, klimaet, insektene, menneskene. Det er ingenting å gjøre her, menneskene er skikkelig vulgære og falske. Ingen er interessert i å bli kjent med meg heller, og det skjønner jeg godt, for jeg er et par hakk over dem på den sosiale rangstigen uten at jeg lar det påvirke oppførselen min. Det er mye misunnelse og baksnakking. Ellers er jeg helt uenig i amerikansk politikk og folks holdninger til ting her, jeg er feks omringet av rasister og homofober.

Skjønner at mange vil flytte utenlands, men jeg hadde aldri gjort det om jeg ikke fikk noenlunde samme helsehjelp som i Norge dersom det skulle være nødvendig, og jeg hadde betalt for frivillig medlemsskap i folketrygden.

Anonymkode: 37bde...fda

Hvis du er så bevisst på at du er et par hakk over dem på den sosiale rangstigen mistenker jeg at det kan skinne gjennom.

Og er det så dårlig klima der, og hva er galt med maten? Trodde man fikk mye ferskere frukt og grønnsaker sør i USA, og at det var varmt og deilig. TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker at folk har mindre sperrer for å danse og ha det gøy på byen i Tyskland, jeg liker at man kan kjøpe digg gatemat i Asia, jeg liker shoppingen i noen større byer som London, Berlin, Milano osv. Jeg liker at de fleste land er billige for meg siden jeg jobber i Norge. Jeg liker høfligheten i England, selv om det noen ganger blir for mye, for påtatt og unødvendig. Jeg ELSKER store supermarkeder i andre land. Min favoritt er REAL i Tyskland.

Faktisk elsker jeg klimaet i Oslo, skulle bare hatt enda kaldere vintre med mer snø. -10 om vinteren og 20-25 om sommeren hadde vært perfekt for meg. Elsker de lange sommerkveldene, men liker ikke midnattsol.

Alt i alt elsker jeg å bo i Norge for det gjør at jeg har muligheten til å oppleve alle disse andre landene. Jeg hadde ikke nødvendigvis hatt like mye penger hvis jeg hadde bodd og jobbet i et annet land. 

Anonymkode: e8d0e...03c

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker høfligheten i England, selv om det noen ganger blir for mye, for påtatt og unødvendig.

Anonymkode: e8d0e...03c

De er ikke spesielt høflige i England. Det er en myte som jeg bare kan anta har oppstått på film. De er generelt sett uhøflige eller likegyldige. Men de er veltalne, og det kan nok forveksles med høflighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i Danmark. Dansker er jevnt over mer laidback og har lunere humor enn nordmenn. Bedre mat og bedre utvalg. Dansk design er  bare elsk. Likevel ikke så veldig ulikt Norge, så det gjør det lettere å integrere seg. Når du går ut og vil ha et glass vin, så kan du velge mellom flere gode viner og ikke baret et lite glass med den verste vinen, som du får i Norge. Veiene er en drøm, og danskene skjønner hvordan man skal kjøre på motorvei. Bedre klima for oss som har vokst opp rett ved Nordpolen. Sjelden kuldegrader om vinteren, selv om det kan være slitsomt med konstant sur vind fra Nordsjøen. 

Anonymkode: 5aa8c...f25

Skrevet

Har bodd over fire år i Spania. Elsket det i ca. tre år. Ble lei av å ha to jobber for å kunne bo og leve normalt, høye priser pga. turisme. Man hadde bare en fridag i uken og pga. siesta så fikk man følelsen at man alltid var på jobb. Jeg savnet værvariasjonene, årstidene rett og slett. Jeg savnet teite norske rutiner, som fredagskos og en tur på kjøpesenteret på lørdagen. Jeg savnet ting jeg egentlig ikke likte så godt, som pølse på bensinstasjon, salt lakris og grillkrydder :fnise: 

Jeg er uansett glad for erfaringen og for å ha lært meg et nytt språk. Hadde muligens gjort det igjen, men må si at jeg foretrekker gamlelandet til syvende og sist 🇳🇴

AnonymBruker
Skrevet

Klimaet som regel, synes kalde Norge kan være tøft,spesielt når det regner noen måneder i strekk.

Anonymkode: 9f1c8...856

AnonymBruker
Skrevet

Utvalget i matbutikkene og levestandarden for en med samme type jobb som meg er betydelig bedre mange steder i USA. Drømmer om å eie et stort hus med dobbel garasje, master bathroom og god plass - slik som mange av kollegene mine i USA har. Jeg kan ikke få samme type hus noe sted i nærheten av norske storbyer til lignende pris.

Elsker å gå rundt i gigantiske matbutikker med masse utvalg av spennende mat, Meny er så gørr kjedelig i forhold. 

Anonymkode: e73ee...34e

• Liker 2
Skrevet

Har bodd i flere land og har likt det veldig godt.  Det jeg har likt best,  er utvalget i matbutikker, priser på restauranter og det sosiale. Der jeg har bodd, har det vært lett å få venner blant de " innfødte". 

Men jeg bor i Norge nå, og synes at Norge er verdens beste land å bo i. Flyttet hit igjen da jeg skulle ha barn, og mine utenlandske venner er misunnelige på vår foreldrepermisjon, barnehagepriser, og alt som blir tatt som en selvfølge her. Jeg er glad mine barn vokser opp i Norge og har en trygg oppvekst her. Jeg liker fortsatt å reise, men er utrolig takknemlig for at Norge er mitt land. Vi er forskånet for så mye! 

Men savner det sosiale enkle livet, med å stikke ut og treffe masse folk uten å planlegge så mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, tirben skrev:

Har bodd i flere land og har likt det veldig godt.  Det jeg har likt best,  er utvalget i matbutikker, priser på restauranter og det sosiale. Der jeg har bodd, har det vært lett å få venner blant de " innfødte". 

Men jeg bor i Norge nå, og synes at Norge er verdens beste land å bo i. Flyttet hit igjen da jeg skulle ha barn, og mine utenlandske venner er misunnelige på vår foreldrepermisjon, barnehagepriser, og alt som blir tatt som en selvfølge her. Jeg er glad mine barn vokser opp i Norge og har en trygg oppvekst her. Jeg liker fortsatt å reise, men er utrolig takknemlig for at Norge er mitt land. Vi er forskånet for så mye! 

Men savner det sosiale enkle livet, med å stikke ut og treffe masse folk uten å planlegge så mye. 

Er så enig i dette. Har faktisk mulighet nå til å flytte tilbake til USA (fikk jobbtilbud), men vi tenker å kanskje begynne med familieplanlegging i løpet av det neste året, og USA kan jo som kjent ikke by på stort når det kommer til permisjoner og barnehager. Får vente til vi får litt større barn *drømme*

Anonymkode: e73ee...34e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sveits.

Lite asylsøkere. Deilig. Kan være trygg påbyen.

Anonymkode: 4d5bb...13d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Norge er best.. på å være best. 

Anonymkode: a7f47...e7f

AnonymBruker
Skrevet
På 7/5/2017 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Ingenting. Norge er best.. på å være best. 

Anonymkode: a7f47...e7f

Bor du i utlandet?

Anonymkode: 251ad...f10

Skrevet

Sånn generelt er jo de fleste steder i 'utlandet' billigere og varmere enn Norge da :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 7/5/2017 den 8.36, tirben skrev:

Hvorfor er dette lettere i utlandet? Er det på steder der det er varmere så folk er generelt mere ute, er det prisene, er det vanene til Nordmenn vs. utlendinger?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette lettere i utlandet? Er det på steder der det er varmere så folk er generelt mere ute, er det prisene, er det vanene til Nordmenn vs. utlendinger?

Det er vel en annen kultur.  Jeg har bodd i England bl.a. hvor det er vanlig å ha stampuber. Et hvert nabolag har en eller flere puber rett i nærheten.  Man kan da alltid stikke innom puben og treffer alltid noen man kjenner. Mens i Norge ville jeg ikke gått på pub alene uten å avtale med noen, for jeg ville antagelig ikke truffet noen kjente der. 

Jeg har også bodd i Spania. Der er det også vanlig å gå ut på restaurant sammen. Masse familier møtes ute og spiser sammen. Her blir det vel kanskje for dyrt? I Spania var det mer vanlig å møtes ute enn å invitere venner hjem til seg. En annen ting er jo også at i Norge legger småbarn seg relativt tidlig, mens i sørlige land er de med ut på kvelden. 

Så det er vel mange grunner egentlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...