Gå til innhold

p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest cupcakemonster
Skrevet

Hei. jeg sliter med utrolig sterke mensensmerter, så jeg lurer på om dere har noen forslag til typer p-piller? Og jeg vil helst ikke at foreldrene mine skal vite det, ettersom jeg er under 16, og  hvor kan jeg få tak i det? Og hva er prisen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du er under 16 år må du til fastlegen for ppiller. De mellom 16 og 20 kan gå til helsesøster. 

Hvilke ppiller du bør få bestemmer fastlegen eller den som skriver resepten. Er du under 16 år så koster ikke legetimen noe, men p pillene koster. Prisen varierer med hvilke piller du får, det finnes mange ulike merker og dermed flere ulike priser. 

Skal du ha ppiller så er det viktig å vite om noen i familien din har hatt sykdommer som blodpropp eller hjerte karlidelser. Da skal man være obs i forhold til økt fare og problemer med hormonprevensjon. 

Anonymkode: 45cf8...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig de trenger godkjennelse fra foreldre når du vil starte på p-piller når du er under den sexuell lavalder. Husk at du også må betale for prevensjon selv frem til du fyller 16 år. Men du kan jo bare forklare foreldrene dine at du har så kraftige smerter og at p-piller i de fleste tilfeller vil hjelpe, det er nok av jenter som starter på pillen før de er 16 nettop på grunn av menssmerter :) 

Anonymkode: 42931...af6

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene dine burde vel forstå at du vil ha p-piller hvis de kan hjelpe mot sterke smerter? Jeg har flere venninner som begynte på p-pille pga. det. Du kan jo bare si at du vil gå til legen for å finne ut om noe kan hjelpe mot smertene. Da vil nok legen foreslå blant annet p-pille. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke at du må ha foreldrene dines samtykke for p-piller. Selv var jeg 14 og gikk til helsestasjon for ungdom og fikk resept. Selv om det står at det er gratis for dem mellom 16 og 20,fikk jeg det gratis fra jeg var 14 når jeg gikk på apoteket. Det koster uansett rundt 100 lappen for 3 måneder. 

Anonymkode: 5675e...54a

• Liker 1
Gjest cupcakemonster
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du er under 16 år må du til fastlegen for ppiller. De mellom 16 og 20 kan gå til helsesøster. 

Hvilke ppiller du bør få bestemmer fastlegen eller den som skriver resepten. Er du under 16 år så koster ikke legetimen noe, men p pillene koster. Prisen varierer med hvilke piller du får, det finnes mange ulike merker og dermed flere ulike priser. 

Skal du ha ppiller så er det viktig å vite om noen i familien din har hatt sykdommer som blodpropp eller hjerte karlidelser. Da skal man være obs i forhold til økt fare og problemer med hormonprevensjon. 

Anonymkode: 45cf8...6a8

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...