Gjest Trondheim kaller Skrevet 6. januar 2005 #1 Skrevet 6. januar 2005 :o Er jeg sprø? Eller har min samboer liten forståelse for min rolle. Håper noen vil dele sin erfaringer eller synspunkter med meg. Jeg er stemor til to tenåringsjenter (17/18), som jeg har bodd (full tid) med i 8 år. Moren til jentene har kun helgekontakt med barna. Jeg har gjennom disse årene deltatt i absolutte alle gjøremål og aktiviteter som angår jentene. Men etter at de kom i tenåringene har forholdet mellom min samboer og meg blitt svært anstrengende. Jeg er veldig glad i ham - men problemet skyldes at vi er på to forskjellig planeter når det gjelder oppfatning av visse ting. Faren mener at jeg må være overbærende med at jentene forsyner seg av mine toalettartikler (hårspray etc) og tar de med inn på rommene sine - uten og spørre. Og at de tar ut halvvått tøy som ligger i tørketrommelen for å tørke sitt eget. At de bruker våre fineste tekopper til hverdags (står på øverste hylle i skapet) istendenfor å bruke hverdagskoppene som vi bruker. Han reagerer også på at jeg har lagt vekk de fineste håndklene våre - og at jentene ikke får bruke disse. Dette skyldes at de har brukt noen av disse mens de farget håret og har ødelagt dem. Hvite håndklær vasker de gjerne med rødt - enda jeg har påpekt 100 ganger at hvitt må vaskes med hvitt og satt lapper i vaskekjelleren. Jeg føler at jeg gjennom årene har bidratt med mer enn det som kan forventes av en som ikke er mor til barna - og er nå såret og lei for at de ikke viser meg noen respekt og at jeg ikke får ha ting i fred. Faren og jentene klager på at jeg er mye sur, og det har jeg innrømmet at jeg har vært når slike situasjoner oppstår. Men det blir jo også barna når de tar klær eller andre ting av hverandre. Er jeg helt urimelig - eller er min samboer lite villig til å legge forholdene til rette for meg? PS Moren til jentene har motarbeidet forholdet vårt fra dag 1 - og sagt mange stygge ting om meg fra de var små.
Gjest Bellatrix Skrevet 6. januar 2005 #2 Skrevet 6. januar 2005 Jeg skjønner godt at du legger vekk de fineste håndklærne hvis de bruker dem til å farge håret med og at du ikke liker at de tar ut halvferdige klær fra tørketrommelen. Prøve å ta en seriøs prat med faren deres og jentene om hvorfor de ikke kan gjøre sånn. (Skriver det selv om jeg antar at du har gjort det allerede). Du kan jo la de bruke finhåndklærne av og til, men at de da må love å ikke bruke de ved hårfarging osv.
Gjest happyending Skrevet 6. januar 2005 #3 Skrevet 6. januar 2005 Jeg skjønner godt hvorfor du har gjort som du har gjort, men jeg tror nok jeg ville tatt en seriøs prat med alle sammen i en rolig tone... Enda ei gang om du allerede har forsøkt det... =) Jeg skjønner at du er sur, men jeg tviler på at du kommer noen vei med det, da blir de bare trassige =)
Gjest Babylon Skrevet 6. januar 2005 #4 Skrevet 6. januar 2005 Jeg forstår deg godt. Jeg er selv stemor til to tenåringsgutter, og sliter også med det at de tar seg til rette med alt i fra å bruke min hudkrem, forsyner seg i kjøkkenskapet med det som var tenkt som kos til alle fire uten å spørre, eldstemann har brukt min mobil for å sende meldinger fordi han ikke hadde penger på kontantkortet ute å spørre - ETTER at vi har lagt oss. Jeg er i utgangspunktet en ganske mild og vennlig person, og har forsøkt i milde former å forklare dem at det er fler enn dem her i huset, og at alle må ta hensyn til hverandre. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke. Nå begynner det å bli noen år siden jeg var tenåring selv, men det ser ut for meg som om tenåringer (i dag?) ser det som sin rett å bare ta seg til rette. Stå på ditt, du. Jeg har også hatt mine diskusjoner med barnas far om hva de kan gjøre og ikke gjøre. Han mener (til dels) at så lenge de er her, er de en del av vårt hjem, og at jeg mer eller mindre bør akseptere at de oppfører seg som om jeg var moren deres. Mitt motargument er at det er jeg ikke, og dette er faktisk mitt hjem også, og at jeg faktisk forlanger respekt for mitt privatliv og mine private ting. Det er ikke så enkelt, dette. Ønsker deg bare lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #5 Skrevet 6. januar 2005 Kjenner meg litt igjen. Min stedatter på 14 låner både det ene og det andre av meg, og ofte finner jeg det igjen på rommet hennes. Min datter gjorde det samme før hun flyttet hjemmefra. Klart det er ergelig, men prøv å lev med det. Om ikke lenge er de ute av reiret og da kan det faktisk hende at du savner disse små ergelsene. Til å begynne syntes jeg slett ikke om det og mente at mine ting burde respekteres, men har lært å leve med det. Min stedatter har forfremmet meg til reservemor på godt og vondt, og dette tolker jeg dithen at hun er trygg på meg og mine reaksjoner. Er det noe jeg savner så henter jeg det på rommet hennes uavhengig om hun er der eller ikke. Når det problemet med håndkler forstår jeg og jeg hadde gjort det samme som deg, gjemt de fine håndklene. Min stedatter verken vasker eller tørker klær så noe problem med halvtørket tøy har jeg ikke. MEN, kjøkkenskapene bli tømt av alt som er i nærheten av å smake godt og det er ikke alltid like heldig når jeg har handlet inn til f.eks. en spesiel anledning. Jeg er faktisk så simpel at jeg i perioder gjemmer enkelte ting! Jeg kan bare si at jeg forstår problemet ditt, men forsøk å leve med det og ikke mot det.
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #6 Skrevet 7. januar 2005 Jeg hadde også gjemt vekk de fineste håndklærne, men jeg hadde samtidig vist jentene hvilke håndklær de kunne bruke når de farger håret. Når de bruker de fineste tekoppene så kan du prøve å vri det til " hyggelig at dere også liker koppene og synes de er fine, jeg er litt redd for dem så hvis dere kunne være forsiktige med dem så hadde det vært fint" Men ellers så tror jeg faktisk du hadde kommet til å oppleve akkurat det samme hvis det hadde vært dine egenfødte tenåringer. De er ikke en drøm å leve med akkurat, til tider. Men det går seg til etter hvert. Men det er viktig å få frem at det er tingene som er gjort som gjør deg sur og ikke barna selv.
Gjest Vindelspev Skrevet 7. januar 2005 #7 Skrevet 7. januar 2005 Nå orket jeg ikke lese svarene du fikk, så tilgi meg om jeg ikke bringer noe nytt inn i diskusjonen. Ditt forhold til jentene bør jo være et forhold separat fra det du har til deres far. Dette er noe du bør ta opp med dem, og ikke med han. Det er tydelig at han ikke forstår allikevel. Men jeg tror du må konsentrere deg mer om helheten, heller enn å terpe på enkelttingene. Fortell dem hvordan du føler det; at du synes respekten uteblir osv. Vær oppriktig. Kanskje (eller garantert) ergrer de seg over noe hos deg også, dere trenger sikkert en rensing av lufta.
Gjest Molly mus Skrevet 7. januar 2005 #8 Skrevet 7. januar 2005 Dette har vel ikke bare med stebarn å gjøre, for det hadde vel ikke vært ok om egne barn gjorde det heller??? Jeg hadde iallefall blitt steike galen om mine døtre brukte nye fine håndklær til hårfarging og tar min make-up eller mobiltlf uten å spørre først, eller noe av de andre eks. dere har vist til
Varja Skrevet 7. januar 2005 #9 Skrevet 7. januar 2005 Jeg har aldri hatt noen stemor, men jeg husker at da jeg bodde hjemme så brukte jeg min mors sminke og klær slik det passet. Hun gjorde faktisk det samme. Til slutt ble det nesten jeg som var mest ergelig fordi jeg ikke fant klærne mine fordi hun hadde brukt dem! Nå skal det sies at jeg ikke kledde meg spesielt barnslig. Jeg likte mørkeblå ullgenere i god kvalitet, rutete skjørt og perlekjede-stil (perlekjedet hennes var forresten det eneste jeg aldri fikk låne). Hvis en av oss skal bruke bunad (vi har samme slags bunad) så tar vi de delene som er nyest og penest fra hverandres fremdeles. Bare når vi begge er på samme tilstelning så bruker vi hver vår. Når det gjelder å bruke nye håndklær til hårfarging så er jo ikke det noe hyggelig uansett. Kan du ikke heller si at de ikke er til hårfarging rett og slett? Istedenfor å legge dem til side og si at de er ikke til dere liksom?
Gjest gwendoline Skrevet 7. januar 2005 #10 Skrevet 7. januar 2005 ting som min mor/evnt stemor uttrykkelig har sagt at jeg ikke skal bruke ville jeg ALDRI ha brukt! ikke engang min egen mor ville jeg ha trosset, ihvertfall ikke en stemor (stemor er litt strengere og skumlere og trosse har jeg inntrykk av ) hvis hun hadde bedt meg om å la være! så jeg tror de stebarna dine bare er svært dårlig oppdraget. hva slags forhold har de til sin egen mor? er kanskje hun og din mann en slabbedask?
LilleBille Skrevet 7. januar 2005 #11 Skrevet 7. januar 2005 Dette har vel ikke bare med stebarn å gjøre, for det hadde vel ikke vært ok om egne barn gjorde det heller??? Jeg hadde iallefall blitt steike galen om mine døtre brukte nye fine håndklær til hårfarging og tar min make-up eller mobiltlf uten å spørre først, eller noe av de andre eks. dere har vist til .. nei .. og så er det typisk tenåringer .. tenker ikke lenger enn akkurat her og nå..
Gjest Turi Skrevet 8. januar 2005 #12 Skrevet 8. januar 2005 Jeg tror nok ikke 17/18-åringer ser forskjell på finhåndklær og andre håndklær. For meg var ihvertfall et håndkle et håndkle i den tiden. (Men om jeg skulle ødelagt et håndkle med feks farge, ville jeg nok rådført meg først...). Tror ikke de har tenkt på hva de har gjort jeg. Og når det gjelder å slenge klær ut av trommelen for å få plass til egne, er det heller ikke nødvendigvis gjort av ond vilje. De skal ut - trenger en bukse tørr - dere skal være hjemme og kan tørke senere. Ergo hiver man deres tøy ut. Og så er man så opptatt av å sminke seg og pynte seg at man glemmer å legge det inn igjen. Kanskje. Og det er klart det er fristende å bruke dine toalettartikler. De er helt sikkert av bedre kvalitet enn de har råd til selv. Jeg syns ikke det er riktig, men det blir ganske sikkert mye bråk av å prøve å snakke dem fra det, og de vil sannsynligvis bare smuglåne etterpå. Ta de tingene du er redd for og dytt dem i en eske på soverommet ditt. La produkter det er greit at de låner stå fremme. Og be gjerne pappa betale dem for deg, siden store deler går til hans barn Ellers syns jeg du skal la dem bruke tekoppene jeg. OM de koser seg med dem, gjør de jo mye bedre nytte enn i toppen av skapet. Skjønner godt at du ergrer deg, og egentlig skal jeg være forsiktig med å gi råd, for jeg har aldri vært stemor for tenåringsdøtre. Men jeg har vært tenåringsdatter med stemor. Grenser testes, respekten er som stemor plasserer den (å bli "hysterisk" over lån av kremer eller bruk av feil kopper/håndkler er ikke særlig oppbyggende...). Slik jeg ser det kan man nesten ikke vinne over noen i den alderen ved å bruke voksne spilleregler. Lykke til.
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2005 #13 Skrevet 8. januar 2005 Disse jentene trenger at du er tydelig, og du må la dem forstå at de ikke har privilegier andre ikke har. Finkopper skal være til fint, finhåndklær brukes ikke til farging av hår og ligger det klær i tørketrommelen må man faktisk vente på tur. Foreldre er altfor slappe med dagens tenåringer, det er ikke det minste rart at ikke en kjeft reiser seg for gamle damer på bussen lengre. Stå på ditt, det er alle -også resten av samfunnet- tjent med Og nåde den som tyvlåner mine toalettartikler, det tåler jeg ikke fra noen i det hele tatt!
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #14 Skrevet 8. januar 2005 Jeg synes ikke du er urimelig, i hvert fall, men som andre her sier; du ville sikkert opplevd det samme med egne barn (unntatt ekstremt snille barn... ). Et ekstraproblem blir det derfor kanskje at du blir satt i stemorrollen - som den urimelig strenge, av samboern din? Og at det er en av grunnene til at det blir større krangler av dette? Synes i hvert fall det er helt naturlig å passe på sine egne ting og påpeke ovenfor andre at de ikke bare kan ta seg til rette. Men igjen - "alle" tenåringsbarn er slik...
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #15 Skrevet 9. januar 2005 Du poengterer att det ikke er dine barn og det virker som at det gjør saken verre. Jeg tror man har mye lettere for å reagere når det er ens stebarn enn når det er sine egne. Ser du mange tråder her ang samme sak der det er egne barn en irriterer seg over? Dine stebarn er en del av din familie og jeg synes du skal innkludere dem mer enn det høres ut som om du gjør. Vær like overbærende som du ville vært mot egne barn på samme alder - og tenk gjerne på deg selv som tenåring. Jeg var iallefall ganske så selvsentrert.
Gjest Leola Skrevet 9. januar 2005 #16 Skrevet 9. januar 2005 Det er aldri kjedelig med tenåringer i huset :-? men jeg tror nok at når det er våre egne barn så klarer vi å skille hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Jeg hadde ikke tolerert at de brukte fine, hvite håndklær til hårfarging - for det gjør jeg ikke selv heller. Guttene mine får låne min hårshampo og mitt hårskum - det er dyre produkter - men ærlig talt - gjør det noe ? Jeg hadde heller ikke godtatt at de brukte mitt fineste porselens-service til hverdags - men det vet de godt ... Alle andre kopper kan brukes - bare ikke det. Av erfaring fra familie og venner så ser jeg stadig en stor forskjell på egenfødte og ste-barn - hadde dette vært dine egne barn så tror jeg ærlig talt ikke du hadde giddet skrive her om det engang - da tar man problemene når de oppstår. Gir beskjed hvordan man ha det - men jeg tror at toleanseterskelen ligger litt høyere når det er våre egne barn.
Gjest Stemor til 2 Skrevet 10. januar 2005 #17 Skrevet 10. januar 2005 He-he kjenner meg igjen, men mine stedøtre er 9 og snart 12! Noen ganger når de skal i selskap vil de pynte seg og det er klart jeg ikke liker at de låner dyr sminke av meg (selvsagt uten å spørre), eller slenger fra seg våte håndklær på badegulvet - eller sier kl. 2200, etter å ha lagt seg "Å ja, jeg må ha den buksa i morgen, kan du vaske den?" Men når jeg tenker tilbake var jeg akkurat likedan selv. Jeg brukte stort sett det som var på badet av hårprodukter og sminke, farget håret massevis og ødela nok noen handduker i min karriere. Samtidig vet jeg at hvis jeg skulle ut var det om å gjøre at buksa mi ble fort nok tørr, om resten av vasken ble tørr senere var jo ikke noe problem. Tror det er viktig at kua husker hvordan det var å være kalv - stebarn eller egne barn. MEN, før jeg flyttet inn med deres far brukte jeg noen kroner på dyre kopper. Disse er totalt off limit, og jeg sier det bare som det er. Ungene får ikke bruke disse koppene da de koster så mye - selv om jeg bruker dem til vanlig. Dette er riktig nok kaffekopper/cappucino (?)kopper, men jeg ser at det kan virke litt urimelig siden det ikke er kopper som kun blir hentet frem til de store anledninger. Her i huset har jeg sagt kun en ting; når far og ungene etterspørt meg når det gjelder husvask, lekselesing, klesvask, henting, bringing osv osv, samt trøst og kos - da forventer jeg at mine meninger blir vektlagt like mye som fars i det daglige. De "store" tingene som innetider, hvilke fritidsaktiviteter de skal melde seg på, mobiltelefon osv bestemmer mor og far i fellesskap. Tenåringer er tenåringer uansett :-)
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #18 Skrevet 11. januar 2005 Du poengterer att det ikke er dine barn og det virker som at det gjør saken verre. Jeg tror man har mye lettere for å reagere når det er ens stebarn enn når det er sine egne. Ser du mange tråder her ang samme sak der det er egne barn en irriterer seg over? Jeg tror ikke det er det det handler om. Man irriterer seg vel like mye over slike ting om det er egne barn som gjør det, men da kan man si ifra og KREVE respekt for slike regler. Overfor stebarn er dette atskillig mer komplisert. Få reagerer om du som mor kjefter på barnet ditt litt, ingen mistenker en mor for å være for lite tolerant overfor egne barn, mens en stemor kanskje ikke får lov til å si ifra i like stor grad.
Gjest Leola Skrevet 11. januar 2005 #19 Skrevet 11. januar 2005 Siste Gjest skrev: Jeg tror ikke det er det det handler om. Man irriterer seg vel like mye over slike ting om det er egne barn som gjør det, men da kan man si ifra og KREVE respekt for slike regler. Eller kanskje man ser mer gjennom fingrene når det gjelder egenfødte barn - det er tross alt ikke verdens undergang om barna bruker vår dyre shampo av og til - eller te-kopper. Jeg har enda til gode å se en mor skrive innlegg og klage over at barna deres bruker shampoen eller sminken hennes. At barn er impulsive og aldri husker før kl. 22 at de skal ha en bukse tørr til imorgen, eller de skal ha tentamen og trenger brus og kjeks, dte er noe alle foreldre vet. Jeg har ikke tall på de gangene jeg har måttet kjøre til nærmeste døgnåpne bensinstasjon for å kjøpe brus til ungene - de har glemt å gi beskjed tidligere. Dette er liksom noen av de minste problemene ved å ha tenåringsbarn - man må slutte å henge seg opp i bagateller - for det er faktisk ikke noe annet det er.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #20 Skrevet 11. januar 2005 Helt, helt enig med Leola :enig_animasjon: Barna skal selvsagt lære seg å respektere foreldre og steforeldre. Problemet med steforeldre tror jeg er att de krever mer av stebarn enn egne barn. Egne barn er jo liksom hjerte ditt da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå