AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #1 Skrevet 3. juli 2017 Vi har ei jente på to år som vi foreløpig ikke har introdusert for hverken pad eller tv. Lurer på om vi skal innføre 30 min med barnetv på kveldene. Hva tenker dere om det? Er det tidlig? Pad venter vi med, da jeg foretrekker tv, siden den er mindre tilgjengelig (i form av at den bare står i stua). Anonymkode: bceff...a98
atropos Skrevet 3. juli 2017 #2 Skrevet 3. juli 2017 Da vårt barn var 2, så vi noen ganger på fantorangen. Ikke fast, men en gang i ny og ne. Fra han var tre fikk han se hver dag, og nå er han fire og får se "store Barne-TV". PAD har vi ikke innført. Jeg synes det er en uting at unger skal kikke i en skjerm hele tida. 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #3 Skrevet 3. juli 2017 Finnes jo en mellomting mellom skjerm hele tiden, og litt Barne-TV og PAD. Vår toåring får se Barne-TV 0,5-1 time totalt pr dag hvis vi er hjemme, PAD får han bruke av og til, det er vel heller sjelden. Mange lærerike spill for de små :-) Ellers er vi mye ute, leser bøker, leker osv osv. Han koser seg veldig med litt Barne-TV sammen med oss på kvelden, og liker godt feks Fantorangen og brillebjørn, vi synger med på sanger og snakker om det vi ser på. Anonymkode: a6675...113 1
Minlillelykke Skrevet 3. juli 2017 #4 Skrevet 3. juli 2017 Vær toåring ser barnetv. Han trenger den avkoblingen det gir rett før leggetid. Pad boir mest brult på lengre bilturer og flyreiser. Også litt ved sykdom. Men veldig lite
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #5 Skrevet 3. juli 2017 Har en på 3,5 som aldri bruker iPad. Anonymkode: 5e078...8ec 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #6 Skrevet 3. juli 2017 Har en på 1,5 og en på 4 og de ser så lite som mulig. Det går veldig opp og ned, hvis vi er syke blir det mer. Er det fint vær og vi er friske blir det mindre. Men som regel veldig lite. Er opptatt av at de ikke skal få popcornhjerne. Anonymkode: 64207...ef3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #7 Skrevet 3. juli 2017 Har en 2 og 4 åring. 4 åringen begynte ikke med barnetv før hun var nærmere 3-3,5. Da en halvtime med Fantorangen. Iblant, da jeg skulle sysle med husarbeid og ikke orket å ha henne hengene i beina, fikk hun se "Musti". Noe som ble sendt fra NRK-appen (på tv), når den var tilgjengelig. Det er små snutter på få minutter. Fikk gjerne se 2-3 episoder. Var ikke noe behov for barnetv før det, men så begynte barna i barnehagen å snakke om det, og hun ville også se. Så toåringen begynte sevfølgelig da eldste begynte med det. Nå veksler vi mellom 1/2-1 time barnetv, avhengig av hvor trøtte og sultne de er på kvelden. Er de veldig trøtte og sultne, er det fint med kveldsmat og stell kl 18. Er de våkne og ikke så sultne (de gangene vi har sen middag), kan de godt se fra 157.30-18.30. Men det skjer også at det ikke blir barnetv i det hele tatt, særlig nå som det er blitt sommer og varmt, for da drar vi heller ut frem til leggetid/kveldsmat. Nå som barna er "store", er det også enklere å ta dem med på besøk etter barnehagen og sånt, så det har vi også gjort en del. Da rekker vi ikke barnetv. Barna reagerer ikke på dette i det hele tatt. Bruker aldri pad av noe slag. Ingen av ungene har vært borti det noen gang. Anonymkode: 3c987...518
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #8 Skrevet 3. juli 2017 Avsporing, men: Dere som "skryter" av at ungene deres aldri får være borti en pad.. har dere tenkt på at ungene deres blir teknologisk tilbakestående? Det er ganske normalt at unger nu til dags kan bruke teknologi, og det er også vanlig at ungene er borti sånt allerede i barnehagen/på skolen. En ting er at ungene ikke får sitte og spille eller se på tv/serier i timesvis. Men det er milesvis forskjell på det, og det å lære ungen å bruke teknologi. Jeg lar ikke mine unger (3-5) se mye på tv eller serier, ei heller sitte og spille, men de er fullt i stand til å selv åpne og starte facetime og slikt, og er med og trykker når vi ser etter nye oppskrifter på nettet, kan bruke interaktive lære-apper og denslags. Anonymkode: 0d01a...c48 11
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #9 Skrevet 3. juli 2017 Varierer veldig. Første året så barnet aldri tv. Ikke en gang. Etter det var fylt ett så det sporadisk på barne-tv. Stort sett ved sykdom. Da barnet nærmet seg to begynte det å spørre om barne-tv og det ble en del av kveldsrutinen å se en halvtime. Etter fylte to fikk det pad og ser på den eller TVen noen dager i uken. Det varierer veldig fra uke til uke. Noen uker er det kanskje en halvtime en dag og andre en halvtime hver dag. Interessen for tv er ikke veldig stor, men paden er itt mer interessant. Stort sett brukes den i bilen på lengre turer. TVen kan fint stå på uten at barnet av den grunn ser på. Det er ofte mer interessant å leke Anonymkode: 80666...ad8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #10 Skrevet 3. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avsporing, men: Dere som "skryter" av at ungene deres aldri får være borti en pad.. har dere tenkt på at ungene deres blir teknologisk tilbakestående? Det er ganske normalt at unger nu til dags kan bruke teknologi, og det er også vanlig at ungene er borti sånt allerede i barnehagen/på skolen. En ting er at ungene ikke får sitte og spille eller se på tv/serier i timesvis. Men det er milesvis forskjell på det, og det å lære ungen å bruke teknologi. Jeg lar ikke mine unger (3-5) se mye på tv eller serier, ei heller sitte og spille, men de er fullt i stand til å selv åpne og starte facetime og slikt, og er med og trykker når vi ser etter nye oppskrifter på nettet, kan bruke interaktive lære-apper og denslags. Anonymkode: 0d01a...c48 Jeg har to på 2,5 og 4,5. De ser på barne TV ca en halvtime- en time hver dag (i den grad de er interessert i det, veldig ofte ser de litt på TV, så leker de litt igjen, så kikker de litt mer på TV igjen osv i løpet av den timen tv'en står på (17.30-18.30). Ipad driver de så og si aldri med, kun på ferieturer (fly) o.l. De er likevel absolutt ikke teknologisk tilbakestående. Hovedpoenget med dagens teknologi (nettbrett, smarttelefoner osv) er jo nettopp at det er så utrolig enkelt og intuitivt at selv gamle tante Olga på 80 lett greier å bruke det. Nå i juni var vi på to uker ferie i Syden. Da hadde ikke barna mine vært i nærheten av ipad'en/mobilen min siden juletider, som var sist gang vi var på reise. De hadde likevel null problemer med å finne frem til barneappene, manøvrere seg inn og ut av apper, få alle spill til å fungere på egenhånd og uten instruksjon osv. Jeg får en følelse av at enkelte mener at barna "må" eksponeres regelmessig for teknologiske duppeditter fordi de trenger en unnskyldning overfor seg selv siden de setter barnet foran iPaden hver dag Anonymkode: 9dbca...4a2 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #11 Skrevet 3. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to på 2,5 og 4,5. De ser på barne TV ca en halvtime- en time hver dag (i den grad de er interessert i det, veldig ofte ser de litt på TV, så leker de litt igjen, så kikker de litt mer på TV igjen osv i løpet av den timen tv'en står på (17.30-18.30). Ipad driver de så og si aldri med, kun på ferieturer (fly) o.l. De er likevel absolutt ikke teknologisk tilbakestående. Hovedpoenget med dagens teknologi (nettbrett, smarttelefoner osv) er jo nettopp at det er så utrolig enkelt og intuitivt at selv gamle tante Olga på 80 lett greier å bruke det. Nå i juni var vi på to uker ferie i Syden. Da hadde ikke barna mine vært i nærheten av ipad'en/mobilen min siden juletider, som var sist gang vi var på reise. De hadde likevel null problemer med å finne frem til barneappene, manøvrere seg inn og ut av apper, få alle spill til å fungere på egenhånd og uten instruksjon osv. Jeg får en følelse av at enkelte mener at barna "må" eksponeres regelmessig for teknologiske duppeditter fordi de trenger en unnskyldning overfor seg selv siden de setter barnet foran iPaden hver dag Anonymkode: 9dbca...4a2 De jeg refererte til lot ALDRI barna få bruke pad'er Det er fullt mulig å mene at unger har godt av å lære seg dagens teknologi og ikke bli oppdratt som om vi levde i 1984 fremdeles, uten at man av den grunn bruker teknologi som barnevakt. Jeg lar ungene mine se mindre på tv enn deg, men er likevel opptatt av at de skal kunne bruke teknologi. Anonymkode: 0d01a...c48 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #12 Skrevet 3. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avsporing, men: Dere som "skryter" av at ungene deres aldri får være borti en pad.. har dere tenkt på at ungene deres blir teknologisk tilbakestående? Det er ganske normalt at unger nu til dags kan bruke teknologi, og det er også vanlig at ungene er borti sånt allerede i barnehagen/på skolen. En ting er at ungene ikke får sitte og spille eller se på tv/serier i timesvis. Men det er milesvis forskjell på det, og det å lære ungen å bruke teknologi. Jeg lar ikke mine unger (3-5) se mye på tv eller serier, ei heller sitte og spille, men de er fullt i stand til å selv åpne og starte facetime og slikt, og er med og trykker når vi ser etter nye oppskrifter på nettet, kan bruke interaktive lære-apper og denslags. Anonymkode: 0d01a...c48 Enig! Her brukes iPad til læring i både barnehagen og på skolen. Og jeg sier igjen, til LÆRING. Det er ikke hjernedød TV-titting på iPadene. Da poden begynte i 1. Klasse fikk de hver sin iPad til å ha på skolen til læringsformål, læreren har smartboard istedenfor vanlig tavle med kritt. All teknologi er ikke "djevelens verk". Jeg blir helt svett av 100% motstandere av TV og teknologi på unger som nærmer seg 3-4 år. Sorry altså, men jeg tror ikke på dere. Regner med det er de samme som kun serverer økologisk mat fra bunnen og kjøper fair-trade klær. Anonymkode: 994cd...8f5 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #13 Skrevet 3. juli 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: De jeg refererte til lot ALDRI barna få bruke pad'er Det er fullt mulig å mene at unger har godt av å lære seg dagens teknologi og ikke bli oppdratt som om vi levde i 1984 fremdeles, uten at man av den grunn bruker teknologi som barnevakt. Jeg lar ungene mine se mindre på tv enn deg, men er likevel opptatt av at de skal kunne bruke teknologi. Anonymkode: 0d01a...c48 Kanskje har flere skrevet at de "aldri" vil la barna bruke ipad eller at de foreløpig aldri har vært borti det (som jeg skrev), så er ikke det for at jeg ikke ønsker at de skal bruke det. Det har bare ikke vært nødvendig, og det er heller ikke noe vi har liggende. Barn lærer fort, og de kommer fort nok til alderen hvor det er nødvendig å lære å bruke det. Derfra vil det gå raskt. Jeg lærte det selv på et blunk (jeg var 12 da vi fikk første pcen). Lærte det på et blunk, og det var ikke den enkleste maskinen man har vært borti for å si det sånn. Anonymkode: 3c987...518 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #14 Skrevet 3. juli 2017 Jeg syns det er litt artig å se hvem som svarer i slike tråder. Det er nok ganske mange som lar sine barn se mer på tv enn det som blir oppgitt av de som svarer her. Mine har sett barne tv siden de var rundt året. I starten så de 30 min på kvelden. Så ble det gradvis til at de også så litt på tv på morgenen før barnehagen. Nå blir det en time til en og en halv i løpet av døgnet. I helgene får eldste spille litt på pad når minste sover, hvis jeg skal få sjans til å rydde huset. Mange fine spill på pad for minste. Eldste er 3, yngste 20 mnd. Anonymkode: afb41...bb9 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #15 Skrevet 3. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Avsporing, men: Dere som "skryter" av at ungene deres aldri får være borti en pad.. har dere tenkt på at ungene deres blir teknologisk tilbakestående? Det er ganske normalt at unger nu til dags kan bruke teknologi, og det er også vanlig at ungene er borti sånt allerede i barnehagen/på skolen. En ting er at ungene ikke får sitte og spille eller se på tv/serier i timesvis. Men det er milesvis forskjell på det, og det å lære ungen å bruke teknologi. Jeg lar ikke mine unger (3-5) se mye på tv eller serier, ei heller sitte og spille, men de er fullt i stand til å selv åpne og starte facetime og slikt, og er med og trykker når vi ser etter nye oppskrifter på nettet, kan bruke interaktive lære-apper og denslags. Anonymkode: 0d01a...c48 Er du teknologisk tilbakestående? Du hadde jo mest sannsynlig ikke pad ol i din barndom, da dette er nytt. Tok du skade av det? Finnes kjente hackere som fikk sin første data ol som både 14 og 16 åring. De er kanskje tilbakestående noen av de, men ikke på det teknologiske planet. Selv ville jeg aldri gitt dagens pad og nettbrett med blålys i til barn. Kanskje i fremtiden når de lager en skjerm som ikke stjeler melatonin fra barna. Samt at jo tidligere de begynner med slikt, jo tidligere begynnerde å få uvanen vi har idag, som studenter sliter med. At kunnskap ikke lagres ordentlig i hodet vårt lengre. Vi er blitt så vant til at "vi kan finne svaret på nett" at vi lar være å huske ting selv😲 Anonymkode: f651a...91e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #16 Skrevet 3. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du teknologisk tilbakestående? Du hadde jo mest sannsynlig ikke pad ol i din barndom, da dette er nytt. Tok du skade av det? Finnes kjente hackere som fikk sin første data ol som både 14 og 16 åring. De er kanskje tilbakestående noen av de, men ikke på det teknologiske planet. Selv ville jeg aldri gitt dagens pad og nettbrett med blålys i til barn. Kanskje i fremtiden når de lager en skjerm som ikke stjeler melatonin fra barna. Samt at jo tidligere de begynner med slikt, jo tidligere begynnerde å få uvanen vi har idag, som studenter sliter med. At kunnskap ikke lagres ordentlig i hodet vårt lengre. Vi er blitt så vant til at "vi kan finne svaret på nett" at vi lar være å huske ting selv😲 Anonymkode: f651a...91e Ordet "tilbakestående" er relativt i forhold til omgivelsene... Selvsagt var pc helt nytt da jeg var liten, men da var jeg på samme nivå som alle andre, siden det var like nytt for dem At såkalt kjente hackere fikk pc som 14-16-åring ser jeg ikke relevansen med? Om det var helt vanlig å få pc først i den alderen, var de helt på samme nivå som sine jevnaldrende. Men de som kommer på skolen og aldri har fått ta på en pad, er tilbakestående i forhold til de som har brukt slikt fra de kunne krype. De må bruke tid på å lære, framfor å kunne dette fra før som de andre ungene. Problemet er altså at de kan mindre enn hva som er normalt og gjerne forventet fra skolen/andre barn sin side. Anonymkode: 0d01a...c48 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #17 Skrevet 3. juli 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ordet "tilbakestående" er relativt i forhold til omgivelsene... Selvsagt var pc helt nytt da jeg var liten, men da var jeg på samme nivå som alle andre, siden det var like nytt for dem At såkalt kjente hackere fikk pc som 14-16-åring ser jeg ikke relevansen med? Om det var helt vanlig å få pc først i den alderen, var de helt på samme nivå som sine jevnaldrende. Men de som kommer på skolen og aldri har fått ta på en pad, er tilbakestående i forhold til de som har brukt slikt fra de kunne krype. De må bruke tid på å lære, framfor å kunne dette fra før som de andre ungene. Problemet er altså at de kan mindre enn hva som er normalt og gjerne forventet fra skolen/andre barn sin side. Anonymkode: 0d01a...c48 Du bør se digital junkies. Anonymkode: f651a...91e 2
Vera Vinge Skrevet 3. juli 2017 #18 Skrevet 3. juli 2017 Jeg syns det er helt kurant å la 2-åringer se litt på barnetv om de våkner i otta eller litt på kvelden for å roe ned. Vår eldste var lite interessert lenge, men jeg må si det var en liten lettelse da han fattet en viss interesse, når han startet dagen mellom 5 og 6. Da var det deilig å kunne legge seg litt på sofaen og ha ro og fred i heimen en stakket stund. Men vi har gjerne hatt det sånn at vi helst droppet barnetv om kvelden hvis de har sett om morgenen. Og nå som de sover lengre om morgenen, ser de ikke noe tv da, men heller litt før leggetid. For eldste på 5 er det en fin måte å roe seg ned på, siden han ofte blir litt hyperaktiv når han er trøtt. Ipad er jeg litt mer skeptisk til, siden jeg syns de virker mer slitne av å se på det, kanskje fordi skjermen er så nær? Men vi har lastet ned et par spill, som de har prøvd litt. Jeg syns det er greit at de har brukt en ipad før de begynner på skolen, liksom, men jeg har sett så mange barn jeg kjenner som er helt "ipad-avhengige" at vi heller har vært litt strengere på det, også fordi det fort blir mye mas om ipad når de først har brukt det litt. 1
FantasDick Skrevet 3. juli 2017 #19 Skrevet 3. juli 2017 Vi har ei på straks 2 år som ikke er interessert i TVen, så hun ser kanskje noen minutter i uka. Så aldri TV før hun var godt over året. Hun er veldig glad i mobiltelefoner og tabs, da så det får hun holde litt på med. Kjøpte nettopp tab til henne så vi kan ha telefonene våre i fred. Hun liker å surre rundt på Youtube og så spiller hun noen spill (type lære dyrelyder og farger osv). Og så er hun en racer på snap - hun har sendt mange flaue snaps til randoms på lista mi, haha! Noen dager bruker hun ikke taben og noen ganger litt mer, men er ikke snakk om timer - og så holder hun aldri på lenge i slengen, avslutter etter kort tid selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #20 Skrevet 3. juli 2017 Jeg har ikke lest tråden, men vil bare si at jeg er så lei den "alt eller ingenting"-holdningen. At unger får se barne-TV eller bruke iPad vil ikke si at de "kikker på en skjerm hele tiden". Dere som har den holdningen: Hva er dere redde for om barna ser barne-TV? Jeg forstår liksom ikke helt hvilken skade dere mener det gjør? Dersom barna sitter der hele ettermiddagen og velger bort venner og fysisk aktivitet samt vanlig lek til fordel for skjerm, kan jeg forstå det. Imidlertid kan man jo som voksne styre dette. Her i huset får ungene se litt, men vi er også aktive med fjellturer, besøk, lek og alt mulig annet. Litt av alt med andre ord. En annen ting er at noe av det som f.x vises på NRK Super er fantastisk bra! Flotte serier om å være annerledes, kunnskapsserier om kroppen Etc. Jeg tror også man må tenke at ipad ikke er noe skremmende som skader oss, men et hjelpemiddel som barna skal forholde seg til og må lære å bruke. Det er selvfølgelig -som jeg sier lengre her oppe- viktig at dette ikke erstatter vanlig lek og fysisk aktivitet, men det er kanskje alltid sånn at tekniske "nyvinninger" alltid kan skape litt frykt i starten (selv om man neppe kan kalle iPad en nyvinning lenger...). Må innrømme at jeg av og til lurer på hvor disse skjermfrie familiene er, for i min omgangskrets som er helt vanlig stor og bestående av oppegående mennesker, har jeg aldri møtt noen som tviholder på skjermfrihet fram til 3-årsalder. Jeg er nesten tilbøyelig til å tro at folk overdriver egen fortreffelighet ift dette eller at det er et selektivt utvalg som svarer på slike tråder. Og så er det vel kanskje sånn at man er mer idealist med førstemann. Førstemann får ikke smake sukker før skolealder, er ikke i nærheten av en skjerm før nærmere konfirmasjonen og nyter godt av en pedagogisk riktig oppdragelse det meste av tiden. Så kommer andre- og kanskje tredjemann, og det blir vanskeligere tviholde på prinsipper. Så kanskje det er greit å innse at vi både er forskjellige som mennesker og i forskjellige livssituasjoner. Anonymkode: f35cf...7ce 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå