Gå til innhold

Ordet kjerring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en mann bruker ordet kjerring om kvinner generelt er det negativt? Var en på jobb som hadde ganske dårlig holdning til kvinner, og han brukte ordet "kjerring" når han snakket om kvinner. Jeg vet at det betyr "kone" og at menn som er gift bruker det gjerne om sin kone, og da er det ikke ment negativt. Men hvis noen bruker ordet for alle kvinner når de snakker om dem som gruppe, er ikke det en nedlatende holdning?

Jeg lurer egentlig ikke på om han jeg jobber med har nedlatende holdning mot kvinner, fordi det vet jeg fra før, men jeg lurte på om hva folk tenker om bruken av ordet "kjerring" for kvinner som en samlet gruppe. 

Anonymkode: 8f851...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke nedlatende om man er trønder

Anonymkode: 9fe35...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nord norge sier folk flest kjærring, om de er gift eller ikke, ung eller gammel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nedlatende om man er trønder

Anonymkode: 9fe35...a4a

Dersom en jeg ikke kjenner omtaler meg som kjerring, er det nedlatende jo! Selv om jeg er trønder. At mannen min omtaler meg som kjerringa si blir noe helt annet☺

Anonymkode: 72fd5...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det vanlig å kalle ektefelle for kjerringa, ikke vondt ment i denne landsdelen 

Anonymkode: 7c83e...c17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en jeg ikke kjenner omtaler meg som kjerring, er det nedlatende jo! Selv om jeg er trønder. At mannen min omtaler meg som kjerringa si blir noe helt annet☺

Anonymkode: 72fd5...019

Nei, det er ikke nedlatende

Anonymkode: 9fe35...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et nedlatende ord ja. Om mora di eller dama di har kjefta fælt oppfører hu seg som en kjerring. Går noen rett på deg uten å se seg for er hu en kjerring. 

Anonymkode: 102e0...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra midt i Oslo og kaller kjæresten min "kjerringa", men det er bare fordi hun kaller meg "gubben" og gjerne omtaler seg selv som kjerring til meg. Jeg kaller henne ikke det foran andre enn de som vet at det bare er kallenavn hun har satt igang med selv. Jeg hadde aldri i fullt alvor sagt det til en kvinne jeg møtte på eller som en fellesbetegnelse på kvinner. Om jeg hadde reagert på at andre gjorde det eller ei spørs helt på hvem avsende rog mottaker er og konteksten rundt. Det kan være negativt/nedsettende for meg, men det trenger overhodet ikke være det.

Anonymkode: ad74a...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det kommer an på. Personlig liker jeg det ikke om det ikke er som det skrives her,dialekt.

Blir litt Harry i mine ører ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten han brukte ordet var litt som "Ja, alle kjerringer pleier å..."  Han har faktisk kjæreste og hun kaller han for "dama". 

Anonymkode: 8f851...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha ganske dårlige sosiale antenner for å omtale kvinner som gruppe som "kjerringer" i profesjonelle sammenhenger, samme hvilken dialekt man har.

Jeg kommer fra tjukkeste Gudbrandsdalen, og der har ordet to, muligens tre, betydninger som er brukbare i det daglige: "hustru/kone", "plagsom/ubehagelig kvinne" og til dels "gammel kvinne", men det siste holder på å falle bort på grunn av negative konnotasjoner. Det brukes aldri uten videre nøytralt for "kvinne".

Anonymkode: 57adc...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Toten er det nesten en æresbetegnelse, ikke noe negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerring kommer i fra ordet kjæring, så sånn er det.. Det har eg hørt, så det får vi lita på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er et ganske negativt ladet ord. Eksen min kalte meg konsekvent det når han omtalte meg blant sine venner, kollegaer osv, og jeg hatet det! Han mente ikke noe negativt med det, han syntes bare det var kult å kalle noen "kjerringa si", men det er ikke så vanlig her vi bor. Jeg ba ham om å slutte med det da jeg ikke likte det, men han fortsatte til vi var separert (av andre grunner enn dette da :P).

Anonymkode: faa0a...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎07‎.‎2017 den 4.26, AnonymBruker skrev:

Men hvis noen bruker ordet for alle kvinner når de snakker om dem som gruppe, er ikke det en nedlatende holdning?

Jo det er det. Dette fungerer som hersketeknikk og er ment nedlatende. Mulig brukt av en som er generelt frustrert over eller har opplevd negative holdninger/relasjoner ift kvinner. Kan også være behov for kontroll av en gruppe(kjæringer) han opplever som mindre verdifulle og dermed viser lite respekt overfor disse.

Kan ikke sammenlignes med ordbruken for kone eller kjæreste (ofte brukt nord i landet og deler av Vestlandet). Dette er ment positivt som inkluderende og kjærlig omtale.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger vel av hvordan man bruker det. Hvis man sier at "kjerringa står for middagen i dag" tenker jeg ikke at det er negativt ment. Dersom man derimot bruker "kjerringer" for å omtale kvinner som en gruppe ville jeg ha sett på det i negativ retning. 

Anonymkode: 295fb...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.7.2017 den 12.57, Hemmingroad skrev:

Kjerring kommer i fra ordet kjæring, så sånn er det.. Det har eg hørt, så det får vi lita på...

Hvorfor skulle vi stole på noe du har hørt? Kan du vise til kilder? Jeg ble kalt kjerring av en jypling engang da jeg grep inn da jeg så han slo en jente. Jeg tviler sterkt på om det var positivt ment.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "kjerring" kommer fra uttrykket "den du er kjær i". Kjær(r)-i-(ng)

Altså "min kjære", kjærring - kjerring.

Ordet er fra gammelt av altså positivt ladet.

Anonymkode: 6c4d3...2b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordet "kjerring" kommer fra uttrykket "den du er kjær i". Kjær(r)-i-(ng)

Altså "min kjære", kjærring - kjerring.

Ordet er fra gammelt av altså positivt ladet.

Anonymkode: 6c4d3...2b5

Men er det det nå i alminnelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Men er det det nå i alminnelighet?

Nei, over årene er det blitt mer og meg negativt ladet. Men brukes også i positiv sammenheng, der ordet er en del av dagligtalen.

Anonymkode: 6c4d3...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...