AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #1 Skrevet 2. juli 2017 El-overfølsomme Kirsten Sæderup i Danmark er pålagt å installere smartmåler på eiendommen for å få levert strøm, noe som er helt horribelt. Noen vil sikkert si at hun er gal og inbiller seg det, men jeg er selv følsom for trådløse nett, og kan ikke snakke i mobiltelefon uten å holde den bort fra ansiktet, og kan ikke ha wi-fi, så jeg vet hva dette er. Jeg har reservert meg mot smartmåler, som man heldigvis kan gjøre i Norge. Disse her burde jo gå "off grid" og lage sin egen strøm. https://www.tvsyd.dk/nyheder/02-07-2017/1930/1930-02-07-2017?autoplay=1#player Anonymkode: 86b28...fec
Drakan Skrevet 3. juli 2017 #3 Skrevet 3. juli 2017 (endret) Er el følsom selv, og pleier å slå av alt elektrisk vanligvis før jeg sover. Er ikke typen som blir ekstremt følsom, men vet om de som ikke tåler det spesielt godt. Så ja... det burde være et valg her, og de burde kunne vise skjønn i slike saker. Enkelt og greit. Elfølsom er vanligvis reaksjon på wifi, så en data f.eks skaper ikke nødvendigvis reaksjoner for noen som er elfølsom. Endret 3. juli 2017 av Drakan litt informasjon også
altflyter Skrevet 3. juli 2017 #4 Skrevet 3. juli 2017 Hvordan klarer du å sitte her på et NETTforum å skrive om at du har el-følsomhet? Krever ikke det både datamaskin, strømkabel og i verste fall trådløst nett? 3
Drakan Skrevet 3. juli 2017 #5 Skrevet 3. juli 2017 Akkurat nå, altflyter skrev: Hvordan klarer du å sitte her på et NETTforum å skrive om at du har el-følsomhet? Krever ikke det både datamaskin, strømkabel og i verste fall trådløst nett? Du burde holde deg for god til å spøke om slikt. For noen er faktisk det et reelt problem.
altflyter Skrevet 3. juli 2017 #6 Skrevet 3. juli 2017 (endret) 3 minutter siden, Drakan skrev: Du burde holde deg for god til å spøke om slikt. For noen er faktisk det et reelt problem. Det var et reelt spørsmål. Jeg vet at noen tror de reagerer på det, men veldig mye forskning viser at folk som påstår de lider av el-overfølsomhet, ikke klarer å skille mellom når de blir og når de ikke blir utsatt for ståling. Kognitiv atferdsterapi har bevist effekt, så jeg ville vurdert det Endret 3. juli 2017 av altflyter feil 4
Drakan Skrevet 3. juli 2017 #7 Skrevet 3. juli 2017 (endret) http://forskning.no/sykdommer-internett-mobiltelefon/2008/09/er-noen-el-overfolsommehttps://no.wikipedia.org/wiki/El-overfølsomhethttps://no.wikipedia.org/wiki/Helserisiko_ved_mobilstråling Siden det virker som noen ikke tar dette seriøst, kan dette være et godt tidspunkt å informere litt om det. Og så klart, noen er hypokonder og tror de har alle mulige sykdomer bare fordi de hører om det. Jeg vet derimot at jeg aldri har insomnia når jeg er på hytte/telt tur, eller et sted jeg kan slå av wifien om kvelden. (respons til altflyter) Endret 3. juli 2017 av Drakan
altflyter Skrevet 3. juli 2017 #8 Skrevet 3. juli 2017 2 minutter siden, Drakan skrev: http://forskning.no/sykdommer-internett-mobiltelefon/2008/09/er-noen-el-overfolsommehttps://no.wikipedia.org/wiki/El-overfølsomhet Siden det virker som noen ikke tar dette seriøst, kan dette være et godt tidspunkt å informere litt om det. I artikkelen fra forskning.nå som du linket til står for eksempel: "El-overfølsomme har helt reelle plager, og det er all grunn til å ta dem på alvor. Men siden den samlede forskninga ikke tyder på at el-overfølsomhet skyldes elektromagnetiske felt, er det grunn til å søke etter alternative forklaringer." Artikkelen DU linker til, sier jo rett og slett at el-følsomhet er BS. Det skyldes noe annet. Ikke elektronikken. Videre skrives det: "De fleste undersøkelsene har konkludert med at ingen av deltagerne kunne merke om strålinga var av eller på. De el-overfølsomme fikk heller ikke flere symptomer da de ble utsatt for stråling enn da de ikke ble påvirket av det elektromagnetiske feltet. Men i åpne forsøk, der forsøkspersonene har visst når de blir utsatt for stråling, har de el-overfølsomme oftere fått symptomer når apparatene var skrudd på." Altså. De eneste gangene folk "merket" strålingen var når de visste at den var der.... Ikke særlig overbevisende, syntes du? La meg bruke ordet fra wiki-artikkelen som du også så fint linkes til: nocebo-effekt. Følelsen har ingen beviselig sammenheng med det pasientene påstår forårsaker det. (Et overveldende flertall av blindtester til nå har vist at personer som mener at de er rammet av el-overfølsomhet, ikke er i stand til å skille mellom virkelig eksponering og simulert (ingen) eksponering[1][2], noe som kan forklares ved at el-overfølsomheten er en såkalt noceboeffekt («negativ placebo»).[3] Man anerkjenner da pasientenes symptomer som reelle, men at disse ikke har påviselig sammenheng med den strålingene de faktisk utsettes for.) Kan også anbefale deg å se "folkeopplysningen" på NRK. Der har de en fin sak om denne psykiske lidelsen 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #9 Skrevet 3. juli 2017 20 minutter siden, altflyter skrev: Hvordan klarer du å sitte her på et NETTforum å skrive om at du har el-følsomhet? Krever ikke det både datamaskin, strømkabel og i verste fall trådløst nett? Jeg skriver jo at jeg ikke har trådløst nett. Jeg er ikke følsom for vanlig strøm nå, men var det i en periode da jeg var utbrent. Jeg tålte ikke elektrisk lys, kunne ikke se på TV, hadde vansker med å ta trikk etc. Nå sliter jeg fortsatt om jeg sitter i et rom med wi-fi, og må holde mobilen unna hodet når jeg bruker den. Har heller ikke internett på mobil. Anonymkode: 86b28...fec
altflyter Skrevet 3. juli 2017 #10 Skrevet 3. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skriver jo at jeg ikke har trådløst nett. Jeg er ikke følsom for vanlig strøm nå, men var det i en periode da jeg var utbrent. Jeg tålte ikke elektrisk lys, kunne ikke se på TV, hadde vansker med å ta trikk etc. Nå sliter jeg fortsatt om jeg sitter i et rom med wi-fi, og må holde mobilen unna hodet når jeg bruker den. Har heller ikke internett på mobil. Anonymkode: 86b28...fec Som sagt: Om du tror på det eller ei, så har kognitiv atferdsterapi bevist effekt. Ting blir kanskje lettere for deg om du velger å gi det en sjanse Jeg tror på at du tror at du er el-overfølsom, derfor råder jeg deg til å oppsøke hjelp hos en behandler som kanskje kan hjelpe deg med dette 3
Drakan Skrevet 3. juli 2017 #11 Skrevet 3. juli 2017 (endret) 20 minutter siden, altflyter skrev: I artikkelen fra forskning.nå som du linket til står for eksempel: "El-overfølsomme har helt reelle plager, og det er all grunn til å ta dem på alvor. Men siden den samlede forskninga ikke tyder på at el-overfølsomhet skyldes elektromagnetiske felt, er det grunn til å søke etter alternative forklaringer." Artikkelen DU linker til, sier jo rett og slett at el-følsomhet er BS. Det skyldes noe annet. Ikke elektronikken. Videre skrives det: "De fleste undersøkelsene har konkludert med at ingen av deltagerne kunne merke om strålinga var av eller på. De el-overfølsomme fikk heller ikke flere symptomer da de ble utsatt for stråling enn da de ikke ble påvirket av det elektromagnetiske feltet. Men i åpne forsøk, der forsøkspersonene har visst når de blir utsatt for stråling, har de el-overfølsomme oftere fått symptomer når apparatene var skrudd på." Altså. De eneste gangene folk "merket" strålingen var når de visste at den var der.... Ikke særlig overbevisende, syntes du? La meg bruke ordet fra wiki-artikkelen som du også så fint linkes til: nocebo-effekt. Følelsen har ingen beviselig sammenheng med det pasientene påstår forårsaker det. (Et overveldende flertall av blindtester til nå har vist at personer som mener at de er rammet av el-overfølsomhet, ikke er i stand til å skille mellom virkelig eksponering og simulert (ingen) eksponering[1][2], noe som kan forklares ved at el-overfølsomheten er en såkalt noceboeffekt («negativ placebo»).[3] Man anerkjenner da pasientenes symptomer som reelle, men at disse ikke har påviselig sammenheng med den strålingene de faktisk utsettes for.) Kan også anbefale deg å se "folkeopplysningen" på NRK. Der har de en fin sak om denne psykiske lidelsen Ja, nettopp. Noen er hypokondere. "tenker seg selv syk" ^_^ Men resultatene fra undersøkelser er svært variert, og det er definetivt de som reagerer sterkt på wifi og slikt. Til og med friske mennesker er bevist å reagere på eksponering fra typer stråling. De driver enda og tester og undersøker om dette, da wifi enda er ganske nytt. Med tanken på hvor tilpasningsdyktig mennesker er, regner jeg med det ikke vil være et problem i fremtiden for de som reagerer på slikt i dag, og muligens før de finner ut av det. Akkurat som at forskere ikke vet hvordan gravitasjon eller sykler fungerer, så er det mye de enda ikke vet og prøver å finne ut av. Å kalle alle som opplever det for resultater av nocebo, er derimot feil, da noen av de har reelt kunne respondere når de har opplevd det negative selv når andre ikke kunne det. Det er ikke alle som er følsome. F.eks, det er mulig wifi har en link med migrene (min egen teori), da jeg startet å få migrene rundt tiden wifi ble populært. Slag mot hode, genetikk og slikt kan også ha spilt en rolle (det viktigste for en forsker er å aldri utelukke årsaker selv om det virker umulig). Endret 3. juli 2017 av Drakan
Grylet Skrevet 3. juli 2017 #12 Skrevet 3. juli 2017 (endret) Saken er at @altflyter har rett i at el-overfølsomhet ikke er dokumentert som en lidelse som kan knyttes til det du ønsker det skal knyttes til. Det jeg lurer på er; hvis du faktisk er syk, hvorfor er du ikke villig til å forsøke kognitiv adferdsterapi for å bli frisk? Endret 3. juli 2017 av Kragebein Ryddet for svar til slettet innlegg. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #13 Skrevet 3. juli 2017 Merkelig hvordan stråling nå plutselig blir mindre og mindre farlig i Norge etter hvert som vi få flere og flere strålingskilder. Anonymkode: 86b28...fec
Kragebein Skrevet 3. juli 2017 #14 Skrevet 3. juli 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporinger. Kragebein, mod
Drakan Skrevet 3. juli 2017 #15 Skrevet 3. juli 2017 (endret) Eller glem det... det ble litt avsporing. o_O Slik går det når man døgner over vitenskap, beklager TS. >_< Endret 3. juli 2017 av Drakan
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #16 Skrevet 3. juli 2017 Minner litt om Wenche dette her... Anonymkode: 48bf0...06c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå