AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #1 Skrevet 1. juli 2017 Hei, jeg har et problem med at huden min blir så rød hvis jeg sitter i sterk sol. Det trenger ikke å være så lenge, rundt 5 min så er det der allerede. Det er ikke solbrenthet for det går bort når jeg har kjøla meg ned, og solkrem hjelper ingenting. Det er liksom ikke jevn rødfarge heller, men nesten som store prikker som flyter inn i hverandre og skaper en helhet (vanskelig å forklare). Det er verst på lårene. Noen som vet hva det er for noe? Har tenkt på noe slags eksem, men det klør jo ikke og går bort ganske fort... er det rett og slett bare huden min som blir litt stekt?Anonymkode: 05461...a0c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #2 Skrevet 1. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et problem med at huden min blir så rød hvis jeg sitter i sterk sol. Det trenger ikke å være så lenge, rundt 5 min så er det der allerede. Det er ikke solbrenthet for det går bort når jeg har kjøla meg ned, og solkrem hjelper ingenting. Det er liksom ikke jevn rødfarge heller, men nesten som store prikker som flyter inn i hverandre og skaper en helhet (vanskelig å forklare). Det er verst på lårene. Noen som vet hva det er for noe? Har tenkt på noe slags eksem, men det klør jo ikke og går bort ganske fort... er det rett og slett bare huden min som blir litt stekt? Anonymkode: 05461...a0c Hvilken faktor er det på den solkremen som du bruker? Blir huden din slik på alt av kroppen som har fått sol på seg? Anonymkode: ff6d2...177
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #3 Skrevet 1. juli 2017 Har det alltid vært slik? Når startet det? Bruker du en medisin som gjør huden mer ømfintlig mot sollys? Prøv evt sunblock (solfaktor 50 eller mer). Anonymkode: ff6d2...177
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #4 Skrevet 1. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken faktor er det på den solkremen som du bruker? Blir huden din slik på alt av kroppen som har fått sol på seg? Anonymkode: ff6d2...177 Har prøvd både med solfaktor 30 og 50, hjelper ingenting Nja, kanskje i liten grad, er på låra jeg merker det godt hvertfall 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det alltid vært slik? Når startet det? Bruker du en medisin som gjør huden mer ømfintlig mot sollys? Prøv evt sunblock (solfaktor 50 eller mer). Anonymkode: ff6d2...177 Har ikke alltid vært slik som jeg kan huske hvertfall.... La først merke til det for noen dager siden Eneste medisinen jeg bruker nå er d-vitamintilskudd kjøpt på resept (altså ganske sterke), men tror ikke det skal ha noe å si? Anonymkode: 05461...a0c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #5 Skrevet 1. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et problem med at huden min blir så rød hvis jeg sitter i sterk sol. Det trenger ikke å være så lenge, rundt 5 min så er det der allerede. Det er ikke solbrenthet for det går bort når jeg har kjøla meg ned, og solkrem hjelper ingenting. Det er liksom ikke jevn rødfarge heller, men nesten som store prikker som flyter inn i hverandre og skaper en helhet (vanskelig å forklare). Det er verst på lårene. Noen som vet hva det er for noe? Har tenkt på noe slags eksem, men det klør jo ikke og går bort ganske fort... er det rett og slett bare huden min som blir litt stekt? Anonymkode: 05461...a0c Ta bilde av dette når du har "utbrudd" slikmat du kan vise det til legen. Der er flere typer hudsukdommer og reumatiske lidelser som kan være årsaken, eller forklaringen kan være at du har svært lys og ømtålig hud. En legesak å vurdere. Anonymkode: 610f3...f8d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #6 Skrevet 1. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd både med solfaktor 30 og 50, hjelper ingenting Nja, kanskje i liten grad, er på låra jeg merker det godt hvertfall Har ikke alltid vært slik som jeg kan huske hvertfall.... La først merke til det for noen dager siden Eneste medisinen jeg bruker nå er d-vitamintilskudd kjøpt på resept (altså ganske sterke), men tror ikke det skal ha noe å si? Anonymkode: 05461...a0c Les på pakningsvedlegget eller på felleskatalogen.no Anonymkode: 610f3...f8d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #7 Skrevet 1. juli 2017 Soleksem? La huden hvile fra solen et par dager så går det som regel greit å sole seg igjen. Anonymkode: f2187...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #8 Skrevet 1. juli 2017 https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/divisun-meda-578255 På disse D vitaminene på resept står det utslett som en av bivirkningene. Ring legekontoret ditt på mandag og snakk med dem. Anonymkode: 610f3...f8d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #10 Skrevet 1. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/divisun-meda-578255 På disse D vitaminene på resept står det utslett som en av bivirkningene. Ring legekontoret ditt på mandag og snakk med dem. Anonymkode: 610f3...f8d Men jeg vet ikke om jeg ville kalt det utslett... Det minner mer om når man har blitt klasket veldig hardt på låret e.l, da blir man rød, men går over veldig fort. Utslett må jo ha hvertfall et par dager før det forsvinner. Dette jeg har på låret stikker heller ikke opp fra huden... Jeg har ikke spesielt lys hud egentlig, men har ganske sensitiv hud vil jeg tro. Anonymkode: 05461...a0c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #11 Skrevet 1. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men jeg vet ikke om jeg ville kalt det utslett... Det minner mer om når man har blitt klasket veldig hardt på låret e.l, da blir man rød, men går over veldig fort. Utslett må jo ha hvertfall et par dager før det forsvinner. Dette jeg har på låret stikker heller ikke opp fra huden... Jeg har ikke spesielt lys hud egentlig, men har ganske sensitiv hud vil jeg tro. Anonymkode: 05461...a0c Betegnelsen utslett, eller urticaria som det står i felleskatalogen omfatter alt fra rødhet til vabler. Som du ser i tråden så kaster folk inn alt fra varmeutslett til soleksem, dette blir rene gjetteleken fordi vi ikke kan se det du ser og heller ikke har fått tilstrekkelig info til å kunne bli mer presis. Snakk med legen. Anonymkode: 610f3...f8d 1
Saral Skrevet 1. juli 2017 #12 Skrevet 1. juli 2017 Hei! Jeg har det slik som deg bare at jeg reagerer på alt av varme! Hvis jeg dusjer for eksempel eller trener får jeg også disse røde flekkene..De kommer også når jeg drikker alkohol. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #13 Skrevet 2. juli 2017 Dette er da helt normalt. Jeg satt ute i sola i dag og var rødflammet litt her og der på hvite ben hehe. Det er hudens reaksjon på varme/solstek. Altså ingenting man løper til lege med det her ☀️ Anonymkode: 676c3...ef6 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #14 Skrevet 2. juli 2017 1 minutt siden, Saral skrev: Hei! Jeg har det slik som deg bare at jeg reagerer på alt av varme! Hvis jeg dusjer for eksempel eller trener får jeg også disse røde flekkene..De kommer også når jeg drikker alkohol. Nå som du sier det så kommer jeg på at jeg har jo merket det litt når jeg dusjer også! Vet du hva det er, om det i det hele tatt er noe? Anonymkode: 05461...a0c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #15 Skrevet 2. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er da helt normalt. Jeg satt ute i sola i dag og var rødflammet litt her og der på hvite ben hehe. Det er hudens reaksjon på varme/solstek. Altså ingenting man løper til lege med det her ☀️ Anonymkode: 676c3...ef6 Ja det var det jeg også tenkte, uten å være helt sikker. Takk for svar! Anonymkode: 05461...a0c
Saral Skrevet 2. juli 2017 #16 Skrevet 2. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå som du sier det så kommer jeg på at jeg har jo merket det litt når jeg dusjer også! Vet du hva det er, om det i det hele tatt er noe? Anonymkode: 05461...a0c Har egentlig aldri funnet ut av det, bare slått meg til ro med at huden min er sensitiv for varme eller noe.. Men interessant å se at det er noen andre som har det slik og det hadde også vært interessant og fått svar på hva det faktisk er!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #17 Skrevet 2. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det var det jeg også tenkte, uten å være helt sikker. Takk for svar! Anonymkode: 05461...a0c Bare hyggelig. Du vil oppleve det samme om du feks legger ei varmepute på lår eller mage. Det er rett og slett varmen huden reagerer på. Anonymkode: 676c3...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #18 Skrevet 2. juli 2017 Varmeutslett. Får det alltid i sterk sol, etter varm dusj og spesielt i ansiktet hvis jeg har trent hardt. Anonymkode: e91cc...50c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #19 Skrevet 2. juli 2017 14 minutter siden, Saral skrev: Hei! Jeg har det slik som deg bare at jeg reagerer på alt av varme! Hvis jeg dusjer for eksempel eller trener får jeg også disse røde flekkene..De kommer også når jeg drikker alkohol. Og det kan høres ut som rosacea. Anonymkode: be130...887
Saral Skrevet 2. juli 2017 #20 Skrevet 2. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det kan høres ut som rosacea. Anonymkode: be130...887 aldri hørt om, men det skal jeg sjekke ut. Takk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå