Gå til innhold

Anskaffelse av katt

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 2.7.2017 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder dette med vaksinering av katt (og hund), tenker jeg at dyrlegene tjener mere på det enn dyra gjør. Jeg har hatt katter i tilsammen 17 år (har 4 nå), ingen har vært vaksinert og alle har vært friske. Mistenker dette er bløff rett og slett. 

Samme med hunder, har hatt to omplasseringshunder som kun ble vaksinert hos forrige eier...

Anonymkode: 7c902...537

Det er jo like viktig med vaksinering på katt og hund som på mennesker. De blir smittet av virus og parasitter like mye som oss, og vil vi dyra våre vel så er det vel en selvfølge at vi vaksinerer de akkurat som vi gjør med oss selv og våre barn. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv katt og mitt første råd til deg er å tenke over hvilken kapital du har til rådighet dersom noe skulle skje med katten din. Den kan bli påkjørt og ha behov for operasjon, eller den kan utvikle sykdommer du ikke ser tegn til eller vet om når du får den. Jeg snakker av egen erfaring da min pus er svært uheldig når det gjelder helse. Jeg/vi valgte da han var yngre å ikke tegne forsikring, da alle rundt meg fortalte meg at det ikke var noe poeng i. Og det er det forsåvidt ikke, om katten lever i 17 år omtrent uten å bli syk i det hele tatt, slik som kattene jeg har vokst opp med, og slik som alle nabokattene jeg kjenner til. Men når det gjelder min pus har det kostet lommeboka mi svært mye, til sammen kanskje 60 000,- på de få årene jeg har hatt ham. Så da må du enten vurdere om du har en stor nok kapital til å håndtere uforutsette veterinærutgifter, eller om du kan punge ut noen årlige kroner for forsikring. Har du ikke mulighet til noen av delene, eller et slags "sikkerhetsnett" i snille foreldre etc., vil jeg fraråde kattehold på det sterkeste. 

En katt kan være din aller beste venn og være en av grunnene til at du trives med livet ditt. Men den kan også bli din største bekymring dersom du må gå med en utrygghet for om den må avlives dersom du ikke får råd til neste utgift, og du vet som oftest aldri når den vil komme. 

• Liker 2
Skrevet
På 1.7.2017 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Første du må vite er; Innekatt eller utekatt. 
For å ha utekatt burde du bo i et sikkert område. Helst med skog/trær like i nærheten. Ikke tungt trafikkerteveier. Eier du bolig så er utekatt ok. Leier du og du vet at du må flytte på deg x antall ganger i livet, da er utekatt dumt. Det å flytte èn gang krever mye av en utekatt, de er vanedyr og kan vandre i mange mil. For å komme seg hjem igjen. Tilvenningsiden er lang for noen. 
Er du uheldig så kan din katt ha store problemer med å tilpasse seg i voksen alder. Den vil da stikke av, forsvinne og i verste fall dø på veien hjem igjen. Det å flytte med en innekatt er en ting. Det krever fortsatt mye av dem. Men når møbler blir med videre og det er deres miljø, så vil de tilpasse seg raskere enn en utekatt. 
Stabil boforhold = utekatt.
Ustabilt boforhold = innekatt. 

Skal du ha innekatt så må du tenke på en del ekstra. 
Helst ha TO katter. Noen tåler å være alene, men ikke alle. Innekatter trives best i par. Det er dyrt.
Innekatter må få rom til å leke, jakte og klatre. Har du økonomi til å få sofa ødelagt? Økonomi til å kjøpe dyre klorestativ? Økonomi til å kjøpe nye, spennende leker hele tiden? Har du tid til å leke med katten(e) hver dag? 

Kattefôr fra rema 100 er billig, men ikke bra for kattens helse. Dyrt og kvalitet fôr er.. dyrt men det er det beste for katten.
Helse er en ting. Katter er veldig utsatt for urinveisproblemer, det gir skyhøye veterinærregninger. Her må du være forberedt. Vannfontene (dyrt men best for helse), dyrt fôr og holde katten frisk. Dette gjelder også psykisk, da psyken kan føre til fysiske plager som kalles for FIC. Katt som lever i et ustabilt miljø med mye flytting = stor sjanse for å utvikle FIC.
Kjønn utgjør en stor forskjell. Hannkatter er mest utsatt for urinveisplager. Kastrert hannkatt er dømt til å få urinveisplager en gang i livet. Har du et ustabilt liv så er du dømt til å ha en katt som plages med kroniske urinveisproblemer. 

Utekatter må kastreres! 
Innekatter er 50/50, kommer an på om katten blir rastløs som ukastrert. 
Hunnkatter må ha p-piller, og en hunnkatt som er innekatt og ukastrert = mye styr, mye bråk, uutholdelig å leve med. P-piller har sine bivirkninger som kan føre til alvorlige helseplager, som også er dyrt. 
Så.. skal du ha hunnkatt eller hannkatt? 

Dersom du har en katt som passer til ditt liv. Da vil du ha en stabil og trygg katt. En stabil og trygg katt er harmonisk i hjemmet, ingen unødvendige helseplager, ingen skyhøye veterinærregninger. 
Jeg har to innekatter. Fordi jeg leier og kommer til å flytte på meg før jeg slår meg ned. Den dagen jeg kjøper bolig, så skal kattene ut hvis de vil. Mine er kastrert, fordi de skal kanskje ikke være innekatter hele livet. Så det var best å kastrere dem som ung. Den ene måtte kastreres, fordi han er fra et omplasseringssenter. 
Min eldste utviklet FIC, urinveisplager og var miserabel det første året. Før jeg skaffet meg katt nr 2. Da ble det harmoni i huset og begge to har holdt seg frisk. Jeg gikk fra billig fôr til dyrt fôr, byttet ut stålbolle til vannfontene. 
Dette har gjort at kattene holder seg friske og raske. Det var en dyr lærepenge, men det var verdt det. For jeg har nå to friske og lykkelige gutter som elsker livet. Slik som det skal være. 
Det høres ut som at det er mye styr med det å ha katt. Men så lenge de får det de trenger, så er det ikke noe jeg tenker over. 
Kattungestadiet er et herk! De henger og slenger fra taket, spiser opp tær og fingre. De klorer i stykker alt som er i en milsomkrets. Så.. er kattunger verdt det for deg? Eller vil du ha en voksen?

En annen viktig ting: kattepass. 
Du må ha minst 1 person som kan hjelpe med kattepass. Dette gjelder om du har utekatt eller innekatt. Hva om du må ligge på sykehuset? Du har jo kattehotell og slikt, men det er veldig stressende for en katt. Så du burde ha en person i bakhånd som kan hjelpe. Eller når du skal reise. 

Anonymkode: bf446...eec

Når jeg nå først er innom så vil jeg bare svare på dette med utekatt og leieforhold også. At katt og leieforhold er en dårlig match kan være sant, men ikke nødvendigvis. Jeg avfeide iallefall det da jeg skaffet meg katt og visste at jeg skulle være student i noen år til. For jeg visste at jeg kom til å få meg leilighet overalt om jeg bare sto på litt (det vil si, jeg har ikke stått på så veldig mye. Jeg har bare lagt ut annonse på Finn.no "ønskes leid", med informasjon om at jeg har katt og sånn er det. Da ordner det seg). Så selv om leieforhold og husdyrhold ikke nødvendigvis er venner i utgangspunktet, trenger det ikke å bety at det ikke går an :) jeg har iallefall skutt gullfuglen når det gjelder mitt nye leieforhold i en ellers vanskelig leie-by. 

Når det gjelder helse, er man ikke garantert at den vil ha god helse selv om det er stabile forhold rundt den. Både miljø og genetikk gjelder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...