Gå til innhold

Anskaffelse av katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å skaffe meg katt. Jeg har lest litt grunnleggende på nettet. Men hva mener dere jeg burde tenke over før anskaffelsen? Og hvor mye vil det koste med ormekur, sprøyter, kastrering osv? Anbefaler dere kattunge eller å adoptere en voksen katt?

Anonymkode: 2ed50...ee9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo også an på hva du har å tilby katten. Skal du ha rasekatt, eller tenker du å adoptere fra en dyrevernsorganisasjon? Har du råd til å betale forsikring på katten, eller har du en buffer på en del titusener slik at du kan betale en uventet veterinærregning hvis katten skulle bli syk? Har du leker og aktiviseringsmuligheter? Har du tid til å aktivisere katten selv? Skal katten være innekatt, har du kattegård, eller har du tenkt å la katten gå inn og ut (f.eks. installere katteluke i verandadøra)?

De fleste katter som selges via oppdrett eller dyrevernsorganisasjoner er allerede kastrert/sterilisering ved salg, ellers må du regne med mellom 1200-2000 kr for dette hos veterinær. Katter skal ha helsesjekk minimum én gang i året. De skal også ha kvalitetsfor (ikke den billigdritten du får på matbutikken; her vet jeg noen vil whine og være uenige - men skal du ha rasekatt er det ofte et kriterium i kontrakten at du fortsetter med kvalitetsfor, så det bør man innstille seg på), og dette koster jo også noe.

Jeg anbefaler egentlig å adoptere en voksen katt, av særlig to grunner. Den første grunnen er at en voksen katt har utviklet en personlighet, dvs. du vet i større grad hva du får enn med en kattunge. Grunn nummer to er at det er mange voksne katter som venter på sitt drømmehjem der ute i dyrebeskyttelsen og andre organisasjoner, og dette er flotte katter som trenger noen som virkelig vil bry seg om dem og behandle dem som familiemedlemmer. Ved å adoptere en voksen katt gir du en katt en ny sjanse til et godt liv, og du frigir samtidig plass hos dyrebeskyttelsen/organisasjonen til å ta inn en annen katt som trenger hjelp. Vinn-vinn :)

Anonymkode: 41e30...313

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha foretrukket en voksen katt, av samme grunn som nevnt i innlegget over - du vet hva du får. Greit med en katt som er over kattungestadiet hvor den henger i gardinene også.

Anonymkode: 8ac50...3a2

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo også an på hva du har å tilby katten. Skal du ha rasekatt, eller tenker du å adoptere fra en dyrevernsorganisasjon? Har du råd til å betale forsikring på katten, eller har du en buffer på en del titusener slik at du kan betale en uventet veterinærregning hvis katten skulle bli syk? Har du leker og aktiviseringsmuligheter? Har du tid til å aktivisere katten selv? Skal katten være innekatt, har du kattegård, eller har du tenkt å la katten gå inn og ut (f.eks. installere katteluke i verandadøra)?

De fleste katter som selges via oppdrett eller dyrevernsorganisasjoner er allerede kastrert/sterilisering ved salg, ellers må du regne med mellom 1200-2000 kr for dette hos veterinær. Katter skal ha helsesjekk minimum én gang i året. De skal også ha kvalitetsfor (ikke den billigdritten du får på matbutikken; her vet jeg noen vil whine og være uenige - men skal du ha rasekatt er det ofte et kriterium i kontrakten at du fortsetter med kvalitetsfor, så det bør man innstille seg på), og dette koster jo også noe.

Jeg anbefaler egentlig å adoptere en voksen katt, av særlig to grunner. Den første grunnen er at en voksen katt har utviklet en personlighet, dvs. du vet i større grad hva du får enn med en kattunge. Grunn nummer to er at det er mange voksne katter som venter på sitt drømmehjem der ute i dyrebeskyttelsen og andre organisasjoner, og dette er flotte katter som trenger noen som virkelig vil bry seg om dem og behandle dem som familiemedlemmer. Ved å adoptere en voksen katt gir du en katt en ny sjanse til et godt liv, og du frigir samtidig plass hos dyrebeskyttelsen/organisasjonen til å ta inn en annen katt som trenger hjelp. Vinn-vinn :)

Anonymkode: 41e30...313

Tusen takk for svar. Har ikke behov for en rasekatt. Det skal bare være en typisk kjæledyr katt som vi har hjemme. Noen tusenlapper går fint og jeg har nok penger om den skulle bli syk. Har du erfaring med hvordan voksenkatter reagerer når de plutselig kommer til et nytt hjem når de er vandt til noe annet? Ut i fra beskrivelsen jeg har lest er mange av dem også preget av dårlig behandling tidligere

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig lyst til å skaffe meg katt. Jeg har lest litt grunnleggende på nettet. Men hva mener dere jeg burde tenke over før anskaffelsen? Og hvor mye vil det koste med ormekur, sprøyter, kastrering osv? Anbefaler dere kattunge eller å adoptere en voksen katt?

Skal du skaffe deg katt, så må du tenke at du får et ansvar nesten på lik linje med å få et barn de nesten 15 årene. 

En katt kan du ikke bare kvitte deg med når detnpasser deg eller livssituasjonen din endrer seg. Du kan ikke reise i fra den uten å skaffe kattepass. I tillegg kan katten skade seg eller bli syk, og du må da ha råd til dyrlege. 

De første ukene kan helle rikke en kattunge være alene hjemm ,ange timer om gangen. 

Du bør ogntenke over bosituasjonen din. Er den slikmat du kan ha katt og kan flytte uten problemer med å få katten og til å bytte adresse? Leier du, vil mange ikke ha inn leieboere med dyr. I brl. Kan kattehold bli vanskelig. Tenk deg godt om, flere ganger. Katt er trivelig, men også ansvar.

Anonymkode: 55a33...815

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anskaffet katt(er) for snart et år siden. De er nå ett og to år og kom fra dyrebeskyttelsen. Har aldri hatt katt før, men har hatt hund. Innbilte meg at katt var mindre arbeid. Hoho. Det er i såfall marginalt mindre arbeid. Like mye støvsuging, like mye kjøpe fór og annet utstyr,  like mange turer til veterinær, like mye kan ikke bare stikke bort en helg.

Og ikke hører de etter et kvekk du sier heller 😂

Men de er vanvittig søte og mer selskap enn jeg trodde!

(Og de kommer hjem med døde mus til meg, så jeg tror de digger meg også 😬)

Anonymkode: 4528c...41f

• Liker 6
Skrevet

Tenk på tipptippene og skaff deg brukt innekatt om du må ha :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Har ikke behov for en rasekatt. Det skal bare være en typisk kjæledyr katt som vi har hjemme. Noen tusenlapper går fint og jeg har nok penger om den skulle bli syk. Har du erfaring med hvordan voksenkatter reagerer når de plutselig kommer til et nytt hjem når de er vandt til noe annet? Ut i fra beskrivelsen jeg har lest er mange av dem også preget av dårlig behandling tidligere

Man finner også katter som er kosete og glad i mennesker hos dyrebeskyttelsen :) de har noe for en hver smak. katten vil nok være veldig utrygg rett etter den er flyttet og gjemme seg under noe. La den være i fred, sett mat vann og kattedoen inn i nærheten av der den gjemmer seg og vent så kommer den frem etter hvert. Varierer litt fra katt til katt hvor lenge den er i "sjokk" men dette går seg til, i alle fall hvis den var trygg på mennesker før.

Anonymkode: c21df...986

• Liker 2
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betalte ca. 600,- per katt for helsesjekk i fjor (du må ta helsesjekk før de gir vaksine). Betaler litt under 300,- i måneden på forsikring. Rasekatt og eldre katter koster mer i forsikring. Kommer også ann på hvor mye forsikringssum, hvor stor egenandel og bevegelig egenandel man vil ha.De siste to månedene har jeg betalt ca. 5000,- i veterinærkostnader  UTENOM det forsikringen har dekket. I tillegg har forsikringen dekket utredning og behandling ca. 50 000,- tilsammen i løpet av de 5 årene jeg har hatt katten. Betaler ca. 350,- per måned for behandling (som ikke går på forsikringen) av den ene katten. Ormekur er forskjellig hva det koster. Jeg betalte litt over 300,- for 2 stk. hos dyrlegen, men tror de er billigere når man kjøper dem på apoteket. Det er mye å tenke på når man skal skaffe seg katt. Spesielt når det kommer til inntekt. Det var ikke så billig å skaffe seg katt som jeg trodde det kom til å bli😅 

Endret av Brimi
Skrevet

Hos dyrebeskyttelsen finner du alle slags katter. Alt fra ganske ville katter til de største kosekattene og alt i mellom. Det hender også de omplasserer rasekatter som trenger nye hjem.

Håper du finner katten for deg! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første du må vite er; Innekatt eller utekatt. 
For å ha utekatt burde du bo i et sikkert område. Helst med skog/trær like i nærheten. Ikke tungt trafikkerteveier. Eier du bolig så er utekatt ok. Leier du og du vet at du må flytte på deg x antall ganger i livet, da er utekatt dumt. Det å flytte èn gang krever mye av en utekatt, de er vanedyr og kan vandre i mange mil. For å komme seg hjem igjen. Tilvenningsiden er lang for noen. 
Er du uheldig så kan din katt ha store problemer med å tilpasse seg i voksen alder. Den vil da stikke av, forsvinne og i verste fall dø på veien hjem igjen. Det å flytte med en innekatt er en ting. Det krever fortsatt mye av dem. Men når møbler blir med videre og det er deres miljø, så vil de tilpasse seg raskere enn en utekatt. 
Stabil boforhold = utekatt.
Ustabilt boforhold = innekatt. 

Skal du ha innekatt så må du tenke på en del ekstra. 
Helst ha TO katter. Noen tåler å være alene, men ikke alle. Innekatter trives best i par. Det er dyrt.
Innekatter må få rom til å leke, jakte og klatre. Har du økonomi til å få sofa ødelagt? Økonomi til å kjøpe dyre klorestativ? Økonomi til å kjøpe nye, spennende leker hele tiden? Har du tid til å leke med katten(e) hver dag? 

Kattefôr fra rema 100 er billig, men ikke bra for kattens helse. Dyrt og kvalitet fôr er.. dyrt men det er det beste for katten.
Helse er en ting. Katter er veldig utsatt for urinveisproblemer, det gir skyhøye veterinærregninger. Her må du være forberedt. Vannfontene (dyrt men best for helse), dyrt fôr og holde katten frisk. Dette gjelder også psykisk, da psyken kan føre til fysiske plager som kalles for FIC. Katt som lever i et ustabilt miljø med mye flytting = stor sjanse for å utvikle FIC.
Kjønn utgjør en stor forskjell. Hannkatter er mest utsatt for urinveisplager. Kastrert hannkatt er dømt til å få urinveisplager en gang i livet. Har du et ustabilt liv så er du dømt til å ha en katt som plages med kroniske urinveisproblemer. 

Utekatter må kastreres! 
Innekatter er 50/50, kommer an på om katten blir rastløs som ukastrert. 
Hunnkatter må ha p-piller, og en hunnkatt som er innekatt og ukastrert = mye styr, mye bråk, uutholdelig å leve med. P-piller har sine bivirkninger som kan føre til alvorlige helseplager, som også er dyrt. 
Så.. skal du ha hunnkatt eller hannkatt? 

Dersom du har en katt som passer til ditt liv. Da vil du ha en stabil og trygg katt. En stabil og trygg katt er harmonisk i hjemmet, ingen unødvendige helseplager, ingen skyhøye veterinærregninger. 
Jeg har to innekatter. Fordi jeg leier og kommer til å flytte på meg før jeg slår meg ned. Den dagen jeg kjøper bolig, så skal kattene ut hvis de vil. Mine er kastrert, fordi de skal kanskje ikke være innekatter hele livet. Så det var best å kastrere dem som ung. Den ene måtte kastreres, fordi han er fra et omplasseringssenter. 
Min eldste utviklet FIC, urinveisplager og var miserabel det første året. Før jeg skaffet meg katt nr 2. Da ble det harmoni i huset og begge to har holdt seg frisk. Jeg gikk fra billig fôr til dyrt fôr, byttet ut stålbolle til vannfontene. 
Dette har gjort at kattene holder seg friske og raske. Det var en dyr lærepenge, men det var verdt det. For jeg har nå to friske og lykkelige gutter som elsker livet. Slik som det skal være. 
Det høres ut som at det er mye styr med det å ha katt. Men så lenge de får det de trenger, så er det ikke noe jeg tenker over. 
Kattungestadiet er et herk! De henger og slenger fra taket, spiser opp tær og fingre. De klorer i stykker alt som er i en milsomkrets. Så.. er kattunger verdt det for deg? Eller vil du ha en voksen?

En annen viktig ting: kattepass. 
Du må ha minst 1 person som kan hjelpe med kattepass. Dette gjelder om du har utekatt eller innekatt. Hva om du må ligge på sykehuset? Du har jo kattehotell og slikt, men det er veldig stressende for en katt. Så du burde ha en person i bakhånd som kan hjelpe. Eller når du skal reise. 

Anonymkode: bf446...eec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder dette med vaksinering av katt (og hund), tenker jeg at dyrlegene tjener mere på det enn dyra gjør. Jeg har hatt katter i tilsammen 17 år (har 4 nå), ingen har vært vaksinert og alle har vært friske. Mistenker dette er bløff rett og slett. 

Samme med hunder, har hatt to omplasseringshunder som kun ble vaksinert hos forrige eier...

Anonymkode: 7c902...537

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten ikke hatt noen dyrlegeutgifter på mine katter, bortsett fra ett bitt som ble infisert og kastrering. Anbefaler råforing istedenfor tørrfor også, tror de holder seg mye friskere av det. (jeg som postet over)

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta en voksen katt fra dyrebeskyttelsen feks. Det er de som trenger det mest, alle vil ha kattunger, ingen vil ha voksne katter. Dessuten er kattungefasen ganske slitsom, og den varer lenge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2017 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder dette med vaksinering av katt (og hund), tenker jeg at dyrlegene tjener mere på det enn dyra gjør. Jeg har hatt katter i tilsammen 17 år (har 4 nå), ingen har vært vaksinert og alle har vært friske. Mistenker dette er bløff rett og slett. 

Samme med hunder, har hatt to omplasseringshunder som kun ble vaksinert hos forrige eier...

idioti... 
Kattene dine kan være bærer av FEP og være med å spre det videre til andre katter... 
Men det er vel ikke så farlig om andre sine katter dør på grunn av deg, så lenge du sparer noen kroner i året..?
viktigere å være økonomisk og kritisk til forskning, enn å være ansvarlig og medmenneskelig

Anonymkode: 681dd...c6f

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

idioti... 
Kattene dine kan være bærer av FEP og være med å spre det videre til andre katter... 
Men det er vel ikke så farlig om andre sine katter dør på grunn av deg, så lenge du sparer noen kroner i året..?
viktigere å være økonomisk og kritisk til forskning, enn å være ansvarlig og medmenneskelig

Anonymkode: 681dd...c6f

Hva er FEP? Har aldri hørt om det, og finner ingenting når jeg googler.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Tvist skrev:

Hva er FEP? Har aldri hørt om det, og finner ingenting når jeg googler.

Regner med brukeren tenker på kattepest

• Liker 2
Skrevet

Man har aldri garanti for at katten man får er kosete. Har to katter som jeg fikk da de var kattunger. Kun den ene er kosete. den andre liker ikke og bli holdt eller bært. Den kommer på fanget av og til og ligger maks 5 min. Som flere skriver her, er du klar for og ha en katt som kan bli alt fra 12-18 år og mer, eller mindre? man blir avhengig av andre når man skal på ferie ellers blir det kennel. Katter kan ikke gå ute alene når eier er på ferie som mange tror i 1-2 uker og klare seg selv.  Mye og tenke gjennom ikke bare kostnadsmessig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er en katt inne og majuer og vil ut, og en katt ute og mjauer og vil inn. :dry:

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg tror den ute har ertet på seg en skjære eller tre... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...