Naken Skrevet 6. januar 2005 #1 Skrevet 6. januar 2005 Snakker da om småbarn. Hva synes dere? Jeg synes det er lov å sladre hvis man blir slått, kløpet, e.l så det gjør vondt, eller hvis man blir mobbet. Synes ikke det er riktig at barn bare skal måtte holde det inne i seg, eller å få salt i såret med å bli kaldt sladrehank i tillegg til å ha fått vondt. Derimot, synes jeg ikke at det er nødvendig å komme løpende om hver minste lille ting noen sier til dem.
Gjest LoisLane Skrevet 6. januar 2005 #2 Skrevet 6. januar 2005 Jeg har aldri skjønt denne sladregreia. Oppfordrer ungene mine til å si fra hvis det er noe, samme på skolen der jeg jobber.
Gjest Virvel Skrevet 6. januar 2005 #3 Skrevet 6. januar 2005 Husker vi hadde en lærer på barneskolen som innprentet oss at det er forskjell på å bry seg med og å bry seg om. Han jobbet faktisk veldig med oss på akkurat det punktet der, og jeg tror vi ble flinke til å se forskjellen etter hvert. Vi hadde i hvert fall et veldig godt klassemiljø hvor det var lov til å si fra om ting man ikke likte. Mobbing var det svært lite av, og erting som kunne utvikle seg til noe mer alvorlig ble alltid tatt tak i på et tidlig tidspunkt. Faktisk tok de tak i litt for mye noen ganger - unger må jo lære seg å ordne opp selv innimellom også. :-) Å si fra når noen plager en burde være en selvfølge, og har ingen ting med sladring å gjøre i mine øyne. Sladring er mer å skylde på andre for noe en selv har vært med på, eller å syte over småting man fint kunne ordnet opp i på egen hånd.
Gjest lilletroll Skrevet 6. januar 2005 #4 Skrevet 6. januar 2005 Ja, såkalt "sladring" er lov. Det er tross alt ikke alt en voksen kan få med seg helt av seg selv.
Naken Skrevet 6. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2005 Å si fra når noen plager en burde være en selvfølge, og har ingen ting med sladring å gjøre i mine øyne. Sladring er mer å skylde på andre for noe en selv har vært med på, eller å syte over småting man fint kunne ordnet opp i på egen hånd. Det er sånne ting jeg også ser på som "unødvendig sladring".
Gjest Mayamor Skrevet 7. januar 2005 #6 Skrevet 7. januar 2005 En sladrehank er ingen populær venninne/kamerat! La voksne oppdage feil som er begått. Ikke la barna være detektiver med angiverplikt. Men det er en sort/hvitt framstilling. Litt mer nyansert vil jeg kanskje strekke til meg å si: "Det kommer ann på hva/hvordan etc" Å fortelle om noen som mobber eller blir mobbet: Det ser ikke jeg på som sladring. Men som hjelp til offeret! Og ofre skal vi hjelpe og beskytte. Mayamor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå