Gå til innhold

Er det lov å sladre?  

1. 1. Er det lov å sladre?

• Nei.
      0
    • Ja.
      8
    • Ja, hvis det er snakk om slåing/ mobbing.
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker da om småbarn.

Hva synes dere?

Jeg synes det er lov å sladre hvis man blir slått, kløpet, e.l så det gjør vondt, eller hvis man blir mobbet.

Synes ikke det er riktig at barn bare skal måtte holde det inne i seg, eller å få salt i såret med å bli kaldt sladrehank i tillegg til å ha fått vondt.

Derimot, synes jeg ikke at det er nødvendig å komme løpende om hver minste lille ting noen sier til dem.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har aldri skjønt denne sladregreia. Oppfordrer ungene mine til å si fra hvis det er noe, samme på skolen der jeg jobber.

Gjest Virvel
Skrevet

Husker vi hadde en lærer på barneskolen som innprentet oss at det er forskjell på å bry seg med og å bry seg om. Han jobbet faktisk veldig med oss på akkurat det punktet der, og jeg tror vi ble flinke til å se forskjellen etter hvert. Vi hadde i hvert fall et veldig godt klassemiljø hvor det var lov til å si fra om ting man ikke likte. Mobbing var det svært lite av, og erting som kunne utvikle seg til noe mer alvorlig ble alltid tatt tak i på et tidlig tidspunkt. Faktisk tok de tak i litt for mye noen ganger - unger må jo lære seg å ordne opp selv innimellom også. :-)

Å si fra når noen plager en burde være en selvfølge, og har ingen ting med sladring å gjøre i mine øyne. Sladring er mer å skylde på andre for noe en selv har vært med på, eller å syte over småting man fint kunne ordnet opp i på egen hånd.

Gjest lilletroll
Skrevet

Ja, såkalt "sladring" er lov. Det er tross alt ikke alt en voksen kan få med seg helt av seg selv.

Skrevet

Å si fra når noen plager en burde være en selvfølge, og har ingen ting med sladring å gjøre i mine øyne. Sladring er mer å skylde på andre for noe en selv har vært med på, eller å syte over småting man fint kunne ordnet opp i på egen hånd.

:Nikke: Det er sånne ting jeg også ser på som "unødvendig sladring".

Gjest Mayamor
Skrevet

En sladrehank er ingen populær venninne/kamerat!

La voksne oppdage feil som er begått.

Ikke la barna være detektiver med angiverplikt.

Men det er en sort/hvitt framstilling.

Litt mer nyansert vil jeg kanskje strekke til meg å si:

"Det kommer ann på hva/hvordan etc"

Å fortelle om noen som mobber eller blir mobbet:

Det ser ikke jeg på som sladring.

Men som hjelp til offeret!

Og ofre skal vi hjelpe og beskytte.

Mayamor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...