Gå til innhold

Avføringsproblem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter innlegget med å si at jeg allerede har legetime, men er først på onsdag og vil gjerne høre om noen har kunnskap om dette før jeg googler meg til at jeg har tarmkreft og diverse. 

Har slitt ekstremt mye med urolig mage de siste ukene, har trodd det bare kom av stress (får løs mage ved menstruasjon eller under stress), men er mye verre enn det har pleid å være og det har ikke gitt seg etter jeg var ferdig med det som kunne ha stresset meg. 

Begynte med veldig mye rumling i magen og smerter i nedre delen av magen. Minner litt om menstruasjonssmerter men er ikke det. 

Plutselig må jeg løpe på toalettet, går fra å føle meg "ok" til at jeg er redd for å ha et uhell. Løs avføring som noen ganger har vært grønn, oransje (tror det var slim også men har ikke erfaring med sånt), og nå i natt kom det ufordøyde matrester med. Har bare spist en gang i dag og ble dårlig etter de første tyggene. 

Har ingen kjente matallergier, og å spise hverken laktosefritt eller unngå gluten har gjort noen forskjell. Prøver å drikke vann og spise litt salt chips men merker med en gang at magen dreier seg. Hatt noen episoder hvor jeg har hatt lett feber. 

Anonymkode: 820cf...21a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har slike perioder selv. Hos meg har de sagt irritabel tarm foreløpig, men skal utredes for chrons/ulcerøs kolitt i tilfelle det er det.
Hos meg kommer det perioder med løs mage, så gjerne forstoppelse, så vanlig, så løs mage osv og sånn går det. Håper det går bedre med deg. Er skikkelig kjipt å ha det sånn :(

Anonymkode: 7b725...225

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har slike perioder selv. Hos meg har de sagt irritabel tarm foreløpig, men skal utredes for chrons/ulcerøs kolitt i tilfelle det er det.
Hos meg kommer det perioder med løs mage, så gjerne forstoppelse, så vanlig, så løs mage osv og sånn går det. Håper det går bedre med deg. Er skikkelig kjipt å ha det sånn :(

Er veldig redd for å få noe sånn type for tarmdiagnose som ikke kan helbredes. :fart2:

Føler virkelig med deg, er så ubekvem bare av to "ille" uker nå at jeg føler meg som et skall av min vanlige personlighet.. Tørr ikke ha sex eller trene slik som jeg pleier, er kjempebekymret for et bursdagsbesøk jeg skal i imorgen. Har du dårlige erfaringer i forbindelse med alkohol? Vet jeg må ta det rolig siden jeg såvidt spiser om dagen. Har helt kuttet ut koffein og kullsyredrikker nå for jeg er redd det skal gjøre meg dårlig. 

Har en venn som nettopp ble diagnotisert med chrons, tenkte å spørre han litt men er jo litt udelikat å beskrive avføring til en kompis av motsatt kjønn. Har allerede en medfødt misdannelse av ryggraden som hemmer meg, velfig flott å få enda flere dårlige kort i livet på meg nå!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig redd for å få noe sånn type for tarmdiagnose som ikke kan helbredes. :fart2:

Føler virkelig med deg, er så ubekvem bare av to "ille" uker nå at jeg føler meg som et skall av min vanlige personlighet.. Tørr ikke ha sex eller trene slik som jeg pleier, er kjempebekymret for et bursdagsbesøk jeg skal i imorgen. Har du dårlige erfaringer i forbindelse med alkohol? Vet jeg må ta det rolig siden jeg såvidt spiser om dagen. Har helt kuttet ut koffein og kullsyredrikker nå for jeg er redd det skal gjøre meg dårlig. 

Har en venn som nettopp ble diagnotisert med chrons, tenkte å spørre han litt men er jo litt udelikat å beskrive avføring til en kompis av motsatt kjønn. Har allerede en medfødt misdannelse av ryggraden som hemmer meg, velfig flott å få enda flere dårlige kort i livet på meg nå!

Samme her. Det suger jo. Men hadde samtidig vært fint å vite hva problemet er og kanskje få medisin/tips om hva man kan gjøre med det. Jeg var så ille fra august til desember at jeg ikke turte å gå ut hvis jeg ikke visste at det var do minst hvert 5. minutt på veien eller innenfor 3 minutters gangavstand.. Hehe. 

Jeg har sluttet med kaffe/koffein og alkohol, får det med en gang jeg drikker et glass cola eller alkohol. 

Ville bare spurt han kompisen. Jeg spurte en jeg kjenner som har det og fikk gode tips osv. :-) 
Da har vi sikkert det samme. Har også ryggrad-misdannelse. Hehe.

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg ser du er redd for en tarmdiagnose som ikke kan helbredes. 

Jeg har Crohns, og selv om noe av det du beskriver kanskje kan minne om et begynnende Crohns-utbrudd, synes jeg ikke du skal ta sorgene på forskudd.  :)
Det kan være "tusen" ting som gjør at du har diaré over noen uker.

Du sier det er vanlig at du har stressmage, men at du er ferdig med stresset nå.
Kanskje er ikke kroppen din helt enig i det?  Det er ikke så enkelt som å skru av en bryter, så er det over.  Kroppen bruker litt til på å roe seg ned igjen etter en stressende periode, og da kan den reagere slik.

Nå må du bare snakke med legen din, få tatt blodprøver og FeCal-test (kalprotektin), og så finner legen ut om det er grunnlag for flere prøver, eller å henvise deg videre til spesialist.
Mange har mageproblemer som du beskriver.  De aller fleste har et hardnakket virus, magesår, eller andre forbigående tilstander, og blir friske av seg selv, eller med riktig medisinsk behandling.
Noen få får andre diagnoser. 
Bare for å sette det hele i perspektiv.  Flere tusen blir undersøkt for mageproblematikk i løpet av et år, mens bare 7 av disse (gjennomsnittlig) blir diagnostisert med Crohns, og tilsvarende med UC i løpet av ett år.  

Og om du har en inflammatorisk tarmsykdom er det bra at det blir oppdaget tidlig, slik at du kan få god symptomdempende behandling.  Dette er noe de fleste har god nytte av, og reduserer muligheten for følgesykdommer som ofte er en risiko med disse sykdommene.
De aller fleste lever svært godt med sykdommen i hverdagen.  Noen har bare ett eller to utbrudd gjennom livet, andre kan ha ett eller to utbrudd i året.  Og så har du fåtallet som er svært plaget, og det er disse få du som oftest hører om.
Det er svært individuelt hvor hardt sykdommen rammer, og hvordan det oppleves å leve med det.

Men som sagt, ta ikke sorgene på forskudd. Lykke til!  :)

Endret av Sprettballen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...