Gå til innhold

Spiser jeg altfor mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter av ulike grunner med å forstå hvor mye det er normalt å spise og lurer på hva dere tenker om matinntaket mitt. Presenterer her de to siste dagene , begge temmelig gjennomsnittlige for meg. 

Dag 1: 

Frokost: 2 knekkebrød (Wasa Mineral+) med brelett, gulost, agurk og paprika. 1,5 dl biola. 1 nepe. 

Lunsj: En porsjon hjemmelaget tomatsuppe (laget på hermetiske tomater, tomatpure, brune bønner og en skvett matfløte) m/fullkornsmakaroni. Vann å drikke. 

Middag: 70 gram  fullkornsspagetti m/ lettstekte grønnsaker (asparges, stangselleri, paprika, chili, squash og svarte oliven stekt i litt olje) og ca 1 ss revet gulost. Vann å drikke. 

Kveldsmat: 1 knekkebrød (Wasa mineral+ med pultost og reddiker. 1 kopp te med to suketter. 1 stang stangselleri og 1 gulrot. 

Dag 2: 

Frokost: 2 knekkebrød (Wasa mineral+) med brelett, 1 egg, tomat og agurk. 1,5 dl biola. 1 skive kålrot.

Lunsj: 1 porsjon sellerisuppe (laget av sellerirot, hvite bønner og lettmelk) med paprika, chili og rista solsikkekjerner strødd over. 1/2 grov scone med brelett. Et glass farris. 

Middag:  60 gram fullkornsris med ovnsbakte grønnsaker (paprika, blomkål, squash, aubergin og rosenkål) med dampede aspargesbønner til. Vann å drikke. 

Kveldsmat: Råkostsalat (laget av kål, gulrot, neper, reddiker og purre) med bittelitt olje og lettrømme. Vann å drikke. 

Hva synes dere? 

Anonymkode: 6b302...c84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som du får i deg altfor lite proteiner, virkelig! 

Anonymkode: 33a7b...4cb

• Liker 12
Skrevet

Du spiser slankekost og spiser som en fugl. Supper, knekkebrød og grønnsaker. Og du lurer på om du spiser for mye?

Nei, det gjør du ikke. Jeg hadde f.eks. spist 3-5 knekkebrød pr måltid. Ellers metter det jo overhodet ingenting.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne på 42, forresten, det glemte jeg å få med. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er i hvert fall flink til å få i deg grønnsaker, men selvfølgelig spiser du ikke alfor mye. Heller altfor lite.

Anonymkode: 44907...1ac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som du får i deg altfor lite proteiner, virkelig! 

Anonymkode: 33a7b...4cb

Er du sikker? Bønner, biola, melk/fløte/rømme, egg, ost, grovt korn, linsemelet i knekkebrødet, frø/kjerner... 

Skrevet

Jeg tenker at du spiser alt for lite og at kostholdet ditt inneholder bl.a. for lite proteiner og fett.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat regnet over og ser at kostholdet mitt i løpet av disse to dagene inneholder ca 168 gram proteiner. Da altså delt på to dager. Er det virkelig sååå lite...? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan nok være ganske lurt å kutte litt ned på inntaket ja.

Anonymkode: 24857...ea8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har et sunt og fornuftig kosthold. Om du ikke føler deg sulten til stadighet er det ingen god grunn til å spise mer. Er du derimot sulten stadig vekk og holder igjen på inntaket er det bare å spise mer.

Anonymkode: aabd0...a2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

Jeg hadde håpet å få et litt klarer bilde, men kjenner at jeg egentlig bare ble enda mer forvirra av svarene deres enn jeg var fra før (bortsett fra at jeg må prøve å få i meg mere protein). Jeg skjønner bare ikke hvordan det kan være for lite mat (slik de fleste av dere mener) når vekta øker jevnt og trutt...? 

Og til du som svarte rett over meg her. Jeg er sulten hele tida. 24 timer i døgnet uansett. Det er blant annet derfor dette med beregning av mat er så vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom 168 protein er rett er det nok. 

Du må prøve å lytte mer til kroppen enn til oss. Hvis kroppen din er frisk og rask og du ikke er slapp så spiser du bra. Du merker også om vekten er stabil. Hvis vekten er stabil spiser du passelig mengde. Hvis du ikke craver mat gjennom hele dagen, eller går sulten hele dagen er det nok. Det er ikke for mye med mindre du går opp i vekt. 

Så er du slapp og sliten? Er vekten stabil? Svar på de spørsmålene og så har du svaret ditt. 

Anonymkode: 0a4a5...e5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dødd rimelig kjapt av sult på den dietten der..

Anonymkode: 624e0...d41

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med lege? Om stoffskifte mm.? Hva er din bmi? Hvis vekta øker på den mengden, og du ikke inntar noe som helst annet er noe galt. 

Anonymkode: 5bdc0...373

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde håpet å få et litt klarer bilde, men kjenner at jeg egentlig bare ble enda mer forvirra av svarene deres enn jeg var fra før (bortsett fra at jeg må prøve å få i meg mere protein). Jeg skjønner bare ikke hvordan det kan være for lite mat (slik de fleste av dere mener) når vekta øker jevnt og trutt...? 

Og til du som svarte rett over meg her. Jeg er sulten hele tida. 24 timer i døgnet uansett. Det er blant annet derfor dette med beregning av mat er så vanskelig. 

Hva er din BMI?

Har du snakket med lege om dette som du spør om i innleggene her?

Trener du? Hva og hvor mye trener du?

Hvor mange kalorier er det i den maten du får i deg pr dag? Jeg synes at du spiser svært lite mat.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom 168 protein er rett er det nok. 

Du må prøve å lytte mer til kroppen enn til oss. Hvis kroppen din er frisk og rask og du ikke er slapp så spiser du bra. Du merker også om vekten er stabil. Hvis vekten er stabil spiser du passelig mengde. Hvis du ikke craver mat gjennom hele dagen, eller går sulten hele dagen er det nok. Det er ikke for mye med mindre du går opp i vekt. 

Så er du slapp og sliten? Er vekten stabil? Svar på de spørsmålene og så har du svaret ditt. 

Anonymkode: 0a4a5...e5a

Farlig påstand! Tenk på om trådstarter er svært undervektig og trenger å gå opp i vekt.

I tillegg er det slik at om man bygger muskler ved treing/ annen fysisk aktivitet, så er det vanlig å gå opp i vekt (grunnet økt muskelmasse)

Anonymkode: 12492...67b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Kan du snakke med fastlegen din om det som du ønsker å få et klarere bilde av?

At du er sulten hele tiden, kan bety at du spiser alt for lite mat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter av ulike grunner med å forstå hvor mye det er normalt å spise og lurer på hva dere tenker om matinntaket mitt. Presenterer her de to siste dagene , begge temmelig gjennomsnittlige for meg. 

Dag 1: 

Frokost: 2 knekkebrød (Wasa Mineral+) med brelett, gulost, agurk og paprika. 1,5 dl biola. 1 nepe. 

Lunsj: En porsjon hjemmelaget tomatsuppe (laget på hermetiske tomater, tomatpure, brune bønner og en skvett matfløte) m/fullkornsmakaroni. Vann å drikke. 

Middag: 70 gram  fullkornsspagetti m/ lettstekte grønnsaker (asparges, stangselleri, paprika, chili, squash og svarte oliven stekt i litt olje) og ca 1 ss revet gulost. Vann å drikke. 

Kveldsmat: 1 knekkebrød (Wasa mineral+ med pultost og reddiker. 1 kopp te med to suketter. 1 stang stangselleri og 1 gulrot. 

Dag 2: 

Frokost: 2 knekkebrød (Wasa mineral+) med brelett, 1 egg, tomat og agurk. 1,5 dl biola. 1 skive kålrot.

Lunsj: 1 porsjon sellerisuppe (laget av sellerirot, hvite bønner og lettmelk) med paprika, chili og rista solsikkekjerner strødd over. 1/2 grov scone med brelett. Et glass farris. 

Middag:  60 gram fullkornsris med ovnsbakte grønnsaker (paprika, blomkål, squash, aubergin og rosenkål) med dampede aspargesbønner til. Vann å drikke. 

Kveldsmat: Råkostsalat (laget av kål, gulrot, neper, reddiker og purre) med bittelitt olje og lettrømme. Vann å drikke. 

Hva synes dere? 

Har du snakket med fastlegen din om dette?

Har du eller har du hatt en spiseforstyrrelse?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat regnet over og ser at kostholdet mitt i løpet av disse to dagene inneholder ca 168 gram proteiner. Da altså delt på to dager. Er det virkelig sååå lite...? 

Kan du poste det regnestykket over de proteinene som du regnet deg frem til, her?

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har regnet litt på det du spiser og forutsatt at du ikke bruker noen form for lettprodukter bortsett fra Brelett så ender jeg opp med at du spiser ca. 1.000 kcal pr. dag og da er det jo ikke det minste rart at du er sulten hele tiden. Det er nemlig alt for lite mat for et voksent menneske. Hvis dette virkelig er det du spiser, og har spist over lengre tid, og du fremdeles går opp i vekt så er det noe som absolutt ikke er som det skal. Du bør med andre ord oppsøke lege så snart som mulig!

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! 

Her er et regnestykke over kalorier og proteininnhold. Jeg ser at det gikk litt fort i svingene da jeg regnet ut proteininnholdet i maten i full fart i går natt, og at jeg ligger lavere enn  jeg da kom fram til. Jeg tar til meg det dere sier om proteiner og spiste mer av det allerede i går. 

Wasa Mineral+ x 5 skiver: 

230 kcal/9.5 g protein

Barilla fullkornspasta 70 g + 30 g:

350 kcal/13 g protein

Uncle Ben's fullkornsris x 60 g:

100 kcal/2 g protein

Norvegia 3 skiver:

168 kcal/12 g protein

Egg x 1:

72 kcal/6 g protein

Hvite bønner x 100 g:

110 kcal/7 g protein

Brune bønner x 100 g:

135 kcal/9 g protein

Aspargesbønner x 100 g:

28 kcal/2 g protein

Biola x 3 dl:

162 kcal/9 g protein

Pultost smørbar 30 g:

36 kcal/9 g protein

Solsikkekjerner 50 g:

288 kcal/10 g protein

Scone en halv, 25 g:

164 kcal/2.5 g protein

Brelett x 50 g:

33 kcal/0 g protein

Lettmelk 1 dl:

43 kcal/6.5 g protein

Matfløte 0,3 dl:

21 kcal/0 g protein

Lettrømme 100 g:

188 kcal/2.5 g protein

Rapsolje 6 ss:

270 kcal/0 g protein

Paprika 250 g:

175 kcal/0 g protein

Tomat 100 g

9 kcal/0.9 g protein

Agurk 4 skiver

-/- (gidder ikke regne med)

Squash 300 g 

48 kcal/3.6 g protein

Aubergin 100 g:

24 kcal/1 g protein

Rosenkål 100 g:

42 kcal/3.4 g protein

Asparges 200 g:

44 kcal/4.4 g protein

Svarte oliven 50 g

64 kcal/0.2 g protein

Blomkål 150 g:

38 kcal/2.8 g protein

Neper 100 g: 

27 kcal/0.9 g protein

Reddiker 100 g:

16 kcal/0.7 g protein

Stangselleri 2 stilker:

14 kcal/0.6 g protein

Gulrot 160 g:

124 kcal/8 g protein

Hermetisk tomat 200 g:

65 kcal/3.2 g protein

Tomatpure 1 ss:

13 kcal/0.5 g protein

Kål 250 g:

62 kcal/3.2 g protein

Purre 100 g:

61 kcal/1.5 g protein

Sellerirot 100 g:

42 kcal/1.5 g protein

Tilsammen:

3350 kcal/137 g protein 

(delt på to dager)

=1674 kcal/67 g protein pr dag

Jeg skal prøve å svare på alle spørsmålene deres: 

• BMI: 52.3

• Kaloriinntak pr dag: ca 1600-2200. Nærmere 1600 på vanlige dager, 2000 eller litt over på fredag og/eller lørdag og ved spesielle anledninger (bursdager, ute og spiser etc). 

• Jeg trener ikke. Jeg er kronisk syk og har treningsforbud. 

• Nei, jeg føler meg ikke "frisk og rask". Jeg er syk og føler meg jævlig. Det har ikke endret seg selv om jeg har prøvd alle mulige typer dietter og kosthold over tid opp gjennom åra. Slik jeg spiser nå er det jeg føler meg minst jævlig på og går opp minst på. Dessuten trives jeg med typen mat. 

• Jeg har ingen og har aldri hatt noen spiseforstyrrelse. 

• Stoffskiftet mitt er sjekket. Det er normalt. 

• Ja, jeg har snakket med leger (i flertall) og med ernæringsfysiologer (også i flertall) om disse tingene. Det vil si, jeg har snakket og forklart, de har ikke hørt etter og deretter har samtlige sagt at jeg spiser alt for mye og at jeg må kutte ned på kaloriene. Det er en av grunnene til at jeg sliter med å vite hvor mye jeg bør spise. "Alle" som ser meg (inkludert helsepersonell) sier jeg spiser alt for mye. "Alle" som ikke ser meg/vet hvor mye jeg veier (blant annet dere) sier jeg spiser alt for lite. Så hvilken er rett? Jeg føler ikke at jeg spiser for mye, men vekta mi viser det motsatte. Og siden tallet på vekta er objektivt og mine følelser ikke er det, begynner jeg etterhvert å tvile på egne vurderinger. Derav spørsmålet "Spiser jeg altfor mye?".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...