Gå til innhold

Til de som har vært i gjennom bryllupet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei dere

Nå er det ikke lenge igjen til vår dag og vi holder på å legge en slags kjøreplan for dagen. Er redd det kommer til å gå altfor fort...

Vi gifter oss kl 1500 og skal til fotografen kl 1600, regner med å være ferdig her til kl 1700 og kjører så ned til selskapslokalet. Tror vi klarer å komme til bords til kl 1745, men hvor lang tid bruker vi til bords?

Vi har tre retters middag for 75 gjester og det er ca 11 taler og 5 sanger.

Hva gjorde dere etter middagen, er det da vanlig å samles i salongen til kaffe avec slik at salen kan ryddes til dans? Hvor lang tid regner dere fra dere går fra bordet til det danses brudevals?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 taler og 5 sanger og tre retter???!!! er ikke gift enda, men jeg kan nok se at det vil ta en tid!!!har vært i to bryllup i sommer hvor det var færre taler og sanger og hvor det tok to til tre timer.kanskje det vil ta fire timer???vet ikke, men beregn god tid i allefall!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca fire timer tenker jeg, hvis ikke mere.

Kommer ann på hvor lange talene og sangene er, og hvor flink toastmaster dere har.

Vi var 50 til middag, hadde koldtbord, og satt vel tre og en halv tenker jeg, hos oss var det 8 taler og to sanger, pluss to taler til, til kaffen.

Beregn god tid, det er bedre å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 35 personer, hadde tre retter og 8 taler (inklusive velkomst- og takk for maten tale) og ingen sanger. Dette tok 3 timer. Jeg kan tenke meg dere bruker 4 timer, men da må dere også være bevisst på å ikke bruke mer. Å sitte mer enn 4 timer til bords, kan bli "langtekkelig" for mange gjester.

Pass på å få tilstrekkelig i glassene til alle skålene ifm. alle talene dere skal ha. Det er fort gjort at gjestene sitter med tomme glass. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_ ikke logget på

Dette hørtes litt langtekkelig ja.. Jeg hadde tre taler og tre sanger, og ville ikke ha mer. Vi var til bords ca tre timer, og det er nok. Kjedelig hvis gjestene begynner å bli lei...

Vi hadde en halv time mellom ankomst og bordsetting, og da mange kom tidlig, var det godt med tid. Etterpå tok det vel en time før kaffen ble servert, og da vi hadde spist kaker og drukket kaffe litt over en time, ble det brudevals ganske kjapt.

Jeg tror at trikset er å ha en god toastmaster (det hadde vi!) som vet når det passer seg å begynne/ avslutte. Da slipper du å bekymre deg sånn over dette. Ikke heng deg opp i detaljer, dagen går fort nok, det kan jeg love deg. Du har andre ting å tenke på!!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært en ide å dele opp talene da? Å sitte å høre på 11 taler og 3 sanger når man desperat prøver å stilne sulten er ikke så veldig morsomt. (satt noe på spissen, men jeg regner med at du forstår hva jeg mener) Men det er min mening da.

Var i et bryllup hvor der det i alt var syv taler og tre sanger. Tre ble tatt til kaffen resten til bords (inkl. sangene). Middagen tok ca. tre timer (eller 3 1/2 husker ikke helt).

Min forlover var i et annet bryllup i sommer og der varte middagen i hele 5 timer! Det var for lenge. Der var mange taler (vet ikke hvor mange) men grunnen til at det tok så lang tid var fordi toastmaster ikke hadde greid å skape en god nok dialog med servitørene. Man ventet visstnok en liten evighet mellom hver rett og hver tale! Det at det tok så lang tid til bords gjorde at folk ble rastløse og faktsik sultne! Det ble servert alt for lite mat til en fem timers middag.

Vi skal bare ha tre taler (som jeg vet om) og ingen sanger (som jeg vet om). Vi beregner tre timer ca. Vi går til bords kl. 18.00 og regener å være ferdige til 21.00- 21.30. Etter dette får folk strekke litt på bena og så blir det servert kaffe. Når maten har fått sunket litt blir bryllupskaken servert. De av gjestene som eventuelt har lyst til å si noe ord kan gjøre dette da. Vi har satt av 1 1/2 time ca. til dette. Meningen er at vi skal åpne dansegulvet kl. 23.00 (baren blir da åpnet) Regner ikke med alt går etter planen. Noen ting kommer sikkert til å gå litt fortere unna, og andre ting vil trekke litt ut. Men målet er at valsen starter kl. 23.00! (tiden til middag har jeg beregnet ut i fra fire til fem taler. Men nå ville gjerne en av forloverne få slippe å si noe. Og da skal jeg selvølgelig ikke tvinge noen! Men skal den ene få slippe, så må nesten den andre også få slippe å si noe også (med mindre hun har veldig lyst da!)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi da. Dette hørtes ut som pes!! Gifter dere kl 15 fotograf kl 16. Rekker dere det da hvis det er kirkebryllup?????

11 taler høres fryktelig kjedelig ut.... I vårt bryllup var det 3 hovedtaler, et diktlesing( overraskelse) Ei 10 år gammel jente reiste seg og leste et skjønt lite dikt! , 2 Sang/taler også overraskende, og i tillegg hadde vi 2 overraskende sanger + de planlagte 4 sangene.

Vi hadde 3 retters middag og satt til bords i litt over 3 timer. Det var nok!

Folk var glade for at det ikke var for mange taler og at vi ikke satt for lenge. Man blir jo faaktisk lei av å sitte å høre på en masse kjedelige taler..

Etter middag sto folk ute og røkte, satt i salongen, noen dro å skiftet klær- så da ble bordene ryddet av og organisert om til kaffeserveringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg spurte faktisk ikke om meningen deres ang. antall taler. Jeg syntes det er kjempe hyggelig at vi har så mange gode venner som gjerne vil si noen ord. Det er ikke snakk om lange taler - vi har sagt i fra at det blir toppen fem minutter på hver. Vi har nå krympet antall sanger ned til tre så det er litt bedre der iallefall.

Når det gjelder tid mellom kirke og fotografering så er det helt vanlig der jeg bor. I kirken er vi ikke mer enn ca 25 min - deretter fotografering utenfor kirken og så er det avgårde til fotografering som ligger kun fem minutter unna med bil.

Jeg håper å bli ferdig med middagen på 3 1/2 - 4 timer er enig at det kan bli lenge dersom det går lenger tid enn dette.

Jeg tror riktignok ikke at gjestene syntes taler er kjedelige, det har iallefall ikke jeg syntes i de bryllup jeg har vært i. Jeg vet også at alle de som skal tale er morsomme mennesker som kommer til å underholde så jeg er ikke redd for at talene blir kjedelige!!

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok middagen vil ta bortimot 4 timer ja, og det er ganske lenge å sitte stille. Men hva med å legge inn en pause lik at folk kan få en røykepause under middagen og en mulighet til å strekke litt på bena? Vi kommer til å legge inn en pause mellom hovedretten og desserten vi. Mye for at servitørene lettere kan ta av bordte og dekke til dessert, men også mye for at gjestene skal få kommet seg litt vekk fra bordet i noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann

Da dere skal ha en del taler anbefaler jeg at dere setter en del pauser inn imellom da det kan bli litt lenge å sitte ved bordet. Skal dere ha mange sanger i tillegg.

Var i bryllup der blant annet brudens far talte i en halv time, samme gjorde brudgommens forlover og så en haug med andre - sier seg selv at det trakk ganske langt ut og folk ramlet litt av lasset etter hvert.

Det er greit at gjestene kan få strekke litt på bena, ta seg en røyk osv osv.

I vårt bryllup var vi 35 gjester, jeg bad om at talene skulle være korte, vi ønsket kun tre sanger; velkomst, kaffevise og takk for maten. Fikk utrolig god respons på at gjestene kunne bevege seg litt fritt og at middagen ikke trakk ut i det uendelige :D

Når det gjelder brudevalsen så tok vi den i 12 tiden da folk fikk sitte litt i baren og strekke seg godt samt prate sammen. La folk nyte festen :wink:

Lykke til med bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Det var ikke meningen vår å fornerme deg på noe vis. :o

Det var i alle fall ikke min mening. Mente ikke å kritisere antall taler. Prøvde bare å svare på spørsmålet ditt.

Du lurte på hvor lang tid du bør regne til middagen med 11 taler. Jeg nevnte et bryllup hvor der var 7 taler i alt. Fem av disse og tre sanger ble satt til middagen og da tok det ca. 3 timer. Vi fikk da en kort pause hvor vi kunne strekke på bena etter hovedretten. så tar vi med denne så tror jeg middag delen tok opptill 3 til 3 1/2 time... Ingen av disse talene var noe særlig lange (5-8 min). Det var derimot noen av sangene... Så om du skal ha alle 11 talene og de tre sangene ved middagen og ikke dele dem opp, så tror jeg nok du bør regne med fire timer i alle fall. For selv i bryllup uten taler så tar middagen ca. tre timer, for man vil jo gi folk en sjanse til å nyte maten og bli kjent med de andre ved bordet.

Så altså:

3 timer til selve middagen

1 time til taler og sanger

1/2 time til pauser og eventuelle uforusette hendelser

Du bør altså beregne 4 til 4 1/2 time til middagen! Med tanke på at du skrev at dere skal til bords ca. kl. 18.00 så vil dere vil da kunne gå fra bordet rundt kl. 22.00 (eventuelt 22.30) Ikke så værst det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vente med noen av talene til kaffetider da? Det kan jo bli lenge for gjestene å sitte ved bordet også. :) I vårt bryllup var det 5 taler og 5 sanger tror jeg, og det blir litt vel lenge å sitte ved bordet . Men skjønner at de er koselig med taler og sanger da :) Det syntes jeg også det var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...