AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Dersom jeg som 16-åring kjøper alkohol i Danmark (noe som er lovlig) å frakter dette med meg inn i Norge. Da selvsagt ikke noe utover den lovlige kvoten nordmenn har lov til å frakte med seg. Er dette smugling eller straffbart på noe måte? Anonymkode: e003e...ec9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 18 års aldersgrense for å innføre alkohol. Så det vil bli beslaglagt. Om det er straffbart, får noen andre svare på. Anonymkode: 73abd...a17 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 http://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/kvote/ Der står det at det er 18 års aldersgrense på vin, tobakk m.m. og 22 års aldersgrense på å innføre brennvin til Norge. Det er altså ulovlig på flere måter om en person på 16 år blir tatt for å ta med seg noe av det du spør om. Å kunne ødelegge fremtiden din med hensyn til valg av yrke, reisemuligheter og andre ting med å smugle alkohol eller røyk, er det så lurt å prøve på? Anonymkode: d41f2...eae 2
frk94 Skrevet 29. juni 2017 #4 Skrevet 29. juni 2017 (endret) Det er ulovlig og kan ende med bot dersom du blir tatt. Ble selv stoppet i tollen da jeg var 19 år, da hadde jeg med sprit over 21,9% det endte med et forenklet forelegg i tillegg til at brennevinet ble tatt fra meg. Endret 29. juni 2017 av frk94
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #5 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: http://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/kvote/ Der står det at det er 18 års aldersgrense på vin, tobakk m.m. og 22 års aldersgrense på å innføre brennvin til Norge. Det er altså ulovlig på flere måter om en person på 16 år blir tatt for å ta med seg noe av det du spør om. Å kunne ødelegge fremtiden din med hensyn til valg av yrke, reisemuligheter og andre ting med å smugle alkohol eller røyk, er det så lurt å prøve på? Anonymkode: d41f2...eae Kan du henvise til hvilke paragrafer jeg i såfall bryter, og strafferammene rundt dette? Anonymkode: e003e...ec9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, frk94 skrev: Det er ulovlig og kan ende med bot dersom du blir tatt. Dersom man får bot av dette, kommer det på rullebladet også? Anonymkode: e003e...ec9
frk94 Skrevet 29. juni 2017 #7 Skrevet 29. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dersom man får bot av dette, kommer det på rullebladet også? Anonymkode: e003e...ec9 Mitt gjorde iallfall ikke det, kun et forenklet forelegg. Men hvorfor gamble slik? 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #8 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom man får bot av dette, kommer det på rullebladet også? Anonymkode: e003e...ec9 Bot kommer på rulleblad. Forenklet forelegg kommer ikke på rulleblad. En annen bruker over her som sa hun fikk forenklet forelegg for ulovlig innføring av alkohol. Anonymkode: 73abd...a17
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #9 Skrevet 29. juni 2017 Akkurat nå, frk94 skrev: Mitt gjorde iallfall ikke det, kun et forenklet forelegg. Men hvorfor gamble slik? Sier ikke at jeg skal gjøre det, men lurer bare på hva eventuelt konsekvensene kan bli for at jeg ikke drikker opp alt i Danmark. Anonymkode: e003e...ec9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #10 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bot kommer på rulleblad. Forenklet forelegg kommer ikke på rulleblad. En annen bruker over her som sa hun fikk forenklet forelegg for ulovlig innføring av alkohol. Anonymkode: 73abd...a17 En bot er såvidt jeg vet noe man må bli dømt til i retten, men forenklet forelegg noe som skrives ut av politiet på stedet. Tviler da sterkt på at det kommer til retten? Anonymkode: e003e...ec9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #11 Skrevet 29. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En bot er såvidt jeg vet noe man må bli dømt til i retten, men forenklet forelegg noe som skrives ut av politiet på stedet. Tviler da sterkt på at det kommer til retten? Anonymkode: e003e...ec9 Ja, du spurte om bøter kommer på rullebladet. Det gjør det. Om du får bot for å innføre alkohol når du er under 18? nei, du får forenklet forelegg som frk94 kunne fortelle. Anonymkode: 73abd...a17
Karen olsen Skrevet 29. juni 2017 #12 Skrevet 29. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du spurte om bøter kommer på rullebladet. Det gjør det. Om du får bot for å innføre alkohol når du er under 18? nei, du får forenklet forelegg som frk94 kunne fortelle. Anonymkode: 73abd...a17 Hvor mye kommer et forenklet forelegg for et slikt lovbrudd som dette på?
Jus sanguinis Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 På 29.6.2017 den 20.19, AnonymBruker skrev: Dersom man får bot av dette, kommer det på rullebladet også? Anonymkode: e003e...ec9 Nei, det er hele hensikten med forenklet forelegg, og det er også derfor det kalles forenklet forelegg, det er fordi det ikke kommer på rullebladet som en dom. Du vil for eksempel aldri bli nektet innreise til USA fordi du har fått en eller flere forenklede forelegg. Et forenklet forelegg er ment som et dask over lanken til halvkriminelle mennesker som enda ikke har tatt steget opp i de kriminelles sirkler. Men som en umyndig person på 16 år kan du kanskje få andre problemer med øvrigheta om du blir tatt for ulovlig innførsel av litt alkohol? Det vet jeg egentlig ingenting om, men jeg blir ikke overrasket om barnevernet automatisk kommer inn i bildet her. Så hvorfor egentlig ta sjansen? Har du råd og mulighet til å reise til Danmark for å drikke øl, har du råd til å levne igjen noen bokser også.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #14 Skrevet 30. juni 2017 Her er det snakk om en mindreårig person, under 18 år. Barnevernet blir koblet inn og det vil blir reagert på en helt annen måte enn om en person over 18 år smugler alkohol eller brennevin. Anonymkode: d41f2...eae 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #15 Skrevet 1. juli 2017 Risikoen er nok litt høyere for strengere reaksjon om du er under 18, men de færreste blir tatt og det er som regel ikke så farlig å ta med seg alkohol inn i Norge uansett. Som regel går man rett igjennom uten kontroll, med mindre det er noe med deg som tilsier at man blir tatt inn for stikkprøve (som at man ser rusa ut - som oftest skyldes det at man bare er trøtt for de fleste, at man bærer med seg veldig mye eller f. eks. at en narkohund markerer. Da tar de generell kontroll). Blir du tatt med det tviler jeg på at tolleren gjør noe annet enn å ta det fra deg og evt. gi deg forenklet forelegg. Men det er alltid et "men", tolleren kan ha rett til å gi deg strengere reaksjon enn det, og selv om det som regel ikke utøves i praksis så vet jeg ikke om jeg ville gamblet på å ikke treffe en toller som har stått opp med feil bein den dagen. Anonymkode: 45dcc...564
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå