Gå til innhold

Elbil- komfort eller rekkevidde


neon_sun

Anbefalte innlegg

Vi står nå mellom renault zoe og nissan leaf. Fornuften sier zoe pga rekkevidde, men alt annet taler for leaf. Zoe er for liten for oss som er småbarnsforeldre og virker mer skranglete og «billig». Leaf er helt perfekt størrelse på og mye bedre kjærekomfort, men har som sagt mye kortere rekkevidde. 

Vi skal primært ha en bil nr 2 til pendling til og fra jobb, ca 4 mil t/r og småturer til handleturer ovs. Sånn nå heller vi mot leaf, men hadde vært fint med innspill fra noen med litt mer peiling :) Vi har fra før en relativt ny bensinbil, type suv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligg unna elbiler, de er de største miljøbombene som er laget!

Anonymkode: ebb8e...6e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er bilen for liten? Er det når alle ungene er med? Hvor ofte skal bilen brukes i kombinasjon med unger? 

Og hvor ofte hadde det vært ønskelig å bruke bilen til annet enn småturer? En Nissan Leaf holder som regel i massevis til den bruken du skisserer. 

I og med at dette er en bil nr 2, er det da virkelig et daglig problem? Om dere skal på langturer, kan dere ikke da bruke den andre bilen (antar den er større..)? Og om dere skal ha med dere alt av unger og pikk og pakk, kan vel den andre også brukes? 

Gå for den bilen som sjeldnest vil lage problemer. Om rekkevidde oftere vil være et problem enn plassmange, gå for den med best rekkevidde. Og omvendt, om plassmangelen oftere vil være et problem enn rekkevidden, gå for den med best plass. 

Anonymkode: 9dfce...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når er bilen for liten? Er det når alle ungene er med? Hvor ofte skal bilen brukes i kombinasjon med unger? 

Og hvor ofte hadde det vært ønskelig å bruke bilen til annet enn småturer? En Nissan Leaf holder som regel i massevis til den bruken du skisserer. 

I og med at dette er en bil nr 2, er det da virkelig et daglig problem? Om dere skal på langturer, kan dere ikke da bruke den andre bilen (antar den er større..)? Og om dere skal ha med dere alt av unger og pikk og pakk, kan vel den andre også brukes? 

Gå for den bilen som sjeldnest vil lage problemer. Om rekkevidde oftere vil være et problem enn plassmange, gå for den med best rekkevidde. Og omvendt, om plassmangelen oftere vil være et problem enn rekkevidden, gå for den med best plass. 

Anonymkode: 9dfce...0ea

Takk for svar :) Vi har en Kia Sportage, så helt ok med plass. Mtp vårt bruk, så trenger vi sjeldent mye rekkevidde. Jeg og mannen jobber turnus begge to, dvs at det er greit med to biler med ok plass. Heller sterkt mot Leaf, selv om jeg var oveebevist om at Zoe var den rette mtp rekkeviddet. Men tror den blir fryktelig upraktisk i lengden. Vi blir snart fanget inne i et nett av bompenger, da er det greit å ha en elbil med litt plass til handleturer o.l. vi lander nok på leaf, selv om jeg aldri hadde forestilt meg det på forhånd. Men det er nok en grunn til at halve norge har den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligg unna elbiler, de er de største miljøbombene som er laget!

Anonymkode: ebb8e...6e1

Men de er veldig fine for lommeboken sin del 

Anonymkode: 8e0da...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller E-Golf enn Leaf ass... Mye bedre å kjøre, ser finere ut, går bedre, litt lenger rekkevidde.

Anonymkode: 3d87a...c73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller E-Golf enn Leaf ass... Mye bedre å kjøre, ser finere ut, går bedre, litt lenger rekkevidde.

Anonymkode: 3d87a...c73

Dette var akkurat det jeg spurte om, takk skal du ha :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye elbil, i snart 16 år.

Kjøp en elbil som du liker, resten avgjøres av lommeboken.

Akkurat nå er 27 kWh Soul lavt priset, rundt 230000 for en ny med alt utstyr. Det er mye for pengene!

Anonymkode: 79467...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for Leaf. Zoe har jo et spesielt ladesystem hvor du kun kan lade hjemme og på wallbox stasjoner. Da blir låst. Du kan ikke lade på hytta eller hos venner og familie. Kjempedumt hvis du ikke har nok strøm til å komme hjem eller til den rette ladestasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Hadde gått for Leaf. Zoe har jo et spesielt ladesystem hvor du kun kan lade hjemme og på wallbox stasjoner. Da blir låst. Du kan ikke lade på hytta eller hos venner og familie. Kjempedumt hvis du ikke har nok strøm til å komme hjem eller til den rette ladestasjonen. 

Vil aldri tillate noen å lade bilen hjemme hos meg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tdm900 skrev:

Vil aldri tillate noen å lade bilen hjemme hos meg!

Har noen spurt deg om det da? :edie:

Anonymkode: a4acf...9e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tdm900 skrev:

Vil aldri tillate noen å lade bilen hjemme hos meg!

Hvorfor ikke? Ikke hvis du får gjester med el-bil, engang? 

Anonymkode: 8f5ca...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Ikke hvis du får gjester med el-bil, engang? 

Anonymkode: 8f5ca...6db

Hvorfor skal jeg tillate det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.7.2017 den 6.42, tdm900 skrev:

Vil aldri tillate noen å lade bilen hjemme hos meg!

Du vil nok virke frastøtende på folk med elbil likevel, så problemet er rent teoretisk.

Anonymkode: b2692...721

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraråder Zoe på det sterkeste. Å ha en slik bil på lease tok nesten fra meg viljen til å leve (satt på spissen selvfølgelig).

Billig interiør, utallige problemer med bilen, mye dårligere rekkevidde enn de påstår, ladeproblematikk, de verste setene jeg noensinne har opplevd, ingen armstøtte, ingen cruise control. Du kan sjekke facebookgruppen renault zoe norge, hele tiden innlegg om defekt strømanlegg, ødelagte radioer, interiør som løsner, vann som lekker inn fra undersiden. 

Det siste nådestøtet er vel at bilen er skikkelig dritt å kjøre. Legger seg dårlig i svinger, dårlig med aksellerasjon, dårlige lys og egentlig har jeg ingenting positivt å komme med, bortsett fra at den er så liten at du kan parkere den i hvilken som helst grøft (og forlate den der for godt). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miramis skrev:

Fraråder Zoe på det sterkeste. Å ha en slik bil på lease tok nesten fra meg viljen til å leve (satt på spissen selvfølgelig).

Billig interiør, utallige problemer med bilen, mye dårligere rekkevidde enn de påstår, ladeproblematikk, de verste setene jeg noensinne har opplevd, ingen armstøtte, ingen cruise control. Du kan sjekke facebookgruppen renault zoe norge, hele tiden innlegg om defekt strømanlegg, ødelagte radioer, interiør som løsner, vann som lekker inn fra undersiden. 

Det siste nådestøtet er vel at bilen er skikkelig dritt å kjøre. Legger seg dårlig i svinger, dårlig med aksellerasjon, dårlige lys og egentlig har jeg ingenting positivt å komme med, bortsett fra at den er så liten at du kan parkere den i hvilken som helst grøft (og forlate den der for godt). 

:ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, miramis skrev:

Fraråder Zoe på det sterkeste. Å ha en slik bil på lease tok nesten fra meg viljen til å leve (satt på spissen selvfølgelig).

Billig interiør, utallige problemer med bilen, mye dårligere rekkevidde enn de påstår, ladeproblematikk, de verste setene jeg noensinne har opplevd, ingen armstøtte, ingen cruise control. Du kan sjekke facebookgruppen renault zoe norge, hele tiden innlegg om defekt strømanlegg, ødelagte radioer, interiør som løsner, vann som lekker inn fra undersiden. 

Det siste nådestøtet er vel at bilen er skikkelig dritt å kjøre. Legger seg dårlig i svinger, dårlig med aksellerasjon, dårlige lys og egentlig har jeg ingenting positivt å komme med, bortsett fra at den er så liten at du kan parkere den i hvilken som helst grøft (og forlate den der for godt). 

Takk, du påpeker de tingene som gjorde meg usikker (pluss en hel del andre ting også). Magefølelsen min var ikke helt god. Den føltes liksom ut som en plastikkbil. Vi endte opp med leaf, så nå venter jeg bare i spenning på levering :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, neon_sun skrev:

Takk, du påpeker de tingene som gjorde meg usikker (pluss en hel del andre ting også). Magefølelsen min var ikke helt god. Den føltes liksom ut som en plastikkbil. Vi endte opp med leaf, så nå venter jeg bare i spenning på levering :)

Leaf er den eneste el-bilen jeg har likt å kjøre utenom i3 (og tesla selvfølgelig, men fram til den billige modellen kommer er jo ikke det ey alternativ), så gratulerer! Jeg syntes zoe hadde dårlig plass bare til meg selv og bagasje, så hadde vært litt av et kaos for en familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miramis skrev:

Leaf er den eneste el-bilen jeg har likt å kjøre utenom i3 (og tesla selvfølgelig, men fram til den billige modellen kommer er jo ikke det ey alternativ), så gratulerer! Jeg syntes zoe hadde dårlig plass bare til meg selv og bagasje, så hadde vært litt av et kaos for en familie. 

Takk :) Føler meg utrolig nok ganske komfortabel med valget. Levering på fredag, så slipper å vente så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lite å gjøre de siste ukene, så jeg har prøvekjørt elbil ca annenhver dag. Nå har jeg kun zoe og ioniq igjen (i dag) før jeg har testet samtlige av de normale elbilene på det norske markedet. Foreløpig synes jeg at leaf og soul topper lista. Jeg hadde store forhåpninger til i3, men synes at den var den dårligste. Mistenker at vi kommer til å bestille leaf når den kommer med 64kwh-batteri en gang mellom september og q1 2018 ifølge ryktebørsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...