Gå til innhold

Hva bruker du barnevakten til?

Fremhevede innlegg

Gjest C.Tramell
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dine barn har alltid, alltid vært med deg eller din samboende mann? 

Anonymkode: 1e5f1...74d

Ja, faktisk. Eneste unntaket jeg kommer på er da jeg ble lagt inn på sykehus og moren min kom og bodde hos oss et par uker for å gjøre det litt enklere med henting og bringing til barnehage og skole. De har selvfølgelig vært på overnattingsbesøk hos venner og sånt, men aldri hatt barnevakt. Jobbene våre matchet perfekt mens barna var så små at de måtte passes, så når den ene skulle noe kunne den andre steppe inn. Vi gikk glipp av en og annen fest og tilstelning begge var invitert til, men vi kom fram til at vi sikkert hadde veldig godt av å gjøre litt hver for oss også. Husvask er jeg så vant til å gjøre med unger og folk rundt omkring at det føles merkelig når det en sjelden gang ikke er noen som forstyrrer meg. Det har gått helt greit altså. Vi er ikke usedvanlig prektige eller tapre heller, bare av typen som helst vil klare oss selv og ikke være avhengig av andre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker barnevakt når jeg er på jobbreise eller ved akutt som innebærer flere timer med overtid / reise på kveld eller helg. (jobber i barneverntjenesten).Og kanskje 1 gang i halvåret når vi har noe sosialt på jobb.

Anonymkode: f618d...459

Skrevet

Hvorfor skal folk har noe som helst å si om hva andre gjøre? Blir helt gal alle de som dommer hver enkelt ting man gjøre med barna sine.  Om jeg vil ha barnevakt slik at jeg kan pille meg i nesen i hagen har det absolutt nada å gjøre med andre folk.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Genialt spør du meg! Har alltid syntes det var drøyt å betale i dyre dommer for at noen ser på TV og spiser snacks i huset mitt. 😊

De passer vel barna dine? Det er det du betaler for... de kunne spist snacks og sett på TV hjemme. Håper dette var tull. grøsser

Anonymkode: 66e24...aef

• Liker 8
Skrevet

Vi ringte vår faste barnevakt når vi skulle ut i helgene.  Da ga vi barna kveldsmat og la dem, før hun overtok ansvaret.  Ansvaret innebar at hun ringte oss dersom det var noen problemer hjemme.  Imens så hun på TV.

Vår faste barnevakt kjente barna godt.  Hun kom i god tid før de la seg, og deltok under leggingen.  I tillegg kom hun på besøk rett som det var.  Barna likte henne følte seg trygg sammen med henne. 

Barnevakten overnattet, men det var vi som sto opp med barna.  Barnevaktens jobb var gjort da vi var kommet hjem.

• Liker 1
Skrevet

Har barnevakt om vi voksene skal ut, eller om jeg skal møte venninner og samboer ikke er hjemme. Har barnevakt ca 1 gang annenhver uke, noen ganger mer. Det er farmor eller svigerinne\tante som passer.

Skrevet

Barna mine har vært mye hos mine foreldre opp igjennom årene. Allerede fra de var bare noen mnd gamle. Min mamma var bestemor med stor B og spurte stadig om å få ha de en helg, noe vi gladelig gjorde. 

Noen ganger måtte vi be om hjelp fordi vi skulle på feks fest, bursdag og jobb.

Det var stort sett mine foreldre som hadde barna mine. Jeg var heldig som fikk så mye avlastning og det håper jeg å videreføre den dagen jeg får barnebarn.

Skrevet
19 timer siden, C.Tramell skrev:

Jeg har faktisk aldri hatt barnevakt, og yngstemann er tenåring :)  Men likevel, jeg synes det må være greit å ha barnevakt når man mener man trenger det så lenge det ikke er snakk om å overlate ungene til andre altfor ofte. Om det da er for kunne å ta husvasken i fred eller for å få noen timer etterlengtet fri spiller ingen rolle. 

Hvor ofte er "alt for ofte" egentlig?

--------

hvorfor er det slik at de fleste som svarer henviser til barnevakt som besteforeldre? Er familien barnevakt eller tilbringer de tid med barna i familien?

Hvorfor er det noen som sier far sitter barnevakt mens man nesten aldri hører mor si hun skal sitte barnevakt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vært alene med barnet i mange år. Besteforeldrene sloss om å være barnevakt, så har vel egentlig litt ufrivillig barnevakt til tider. Spør hvis det er noe spesielt :) 

Anonymkode: 55380...115

Skrevet
På ‎30‎.‎06‎.‎2017 den 13.54, Carrot skrev:

Hvor ofte er "alt for ofte" egentlig?

--------

hvorfor er det slik at de fleste som svarer henviser til barnevakt som besteforeldre? Er familien barnevakt eller tilbringer de tid med barna i familien?

Hvorfor er det noen som sier far sitter barnevakt mens man nesten aldri hører mor si hun skal sitte barnevakt?

Gode spørsmål. 

Etter min mening er det IKKE samvær med barnebarna når vi besteforeldre sitter barnevakt.  Da er gjerne barna allerede lagt, og vi sitter der mens de sover og fram til foreldrene kommer hjem.  Barna vet som oftest ikke at vi har vært hos dem en gang.  Ergo sitter vi barnevakt for foreldrenes skyld. 

Når de overnatter er det annerledes.  Da ser vi barne-tv og spiser vi kveldsmat sammen med barna, leser og legger dem.  De kommer inn i senga vår når de våkner, og vi spiser frokost sammen.  Da er vi sammen med barna selv om de sover mesteparten av tida.  For at barna skal ha glede av dette er de som oftest blitt 3 år. 

Derfor synes jeg det er rart at så mange mener at det er en besteforeldreplikt å sitte barnevakt.  De mener vel heller at det er en foreldreplikt!? Det har i hvert fall ingenting å gjøre med å knytte bånd mellom besteforeldre og barnebarn.  Bånd knyttes når man gjør ting sammen og er sammen, i våken tilstand. 

Skrevet
19 timer siden, Zienna skrev:

Gode spørsmål. 

Etter min mening er det IKKE samvær med barnebarna når vi besteforeldre sitter barnevakt.  Da er gjerne barna allerede lagt, og vi sitter der mens de sover og fram til foreldrene kommer hjem.  Barna vet som oftest ikke at vi har vært hos dem en gang.  Ergo sitter vi barnevakt for foreldrenes skyld. 

Når de overnatter er det annerledes.  Da ser vi barne-tv og spiser vi kveldsmat sammen med barna, leser og legger dem.  De kommer inn i senga vår når de våkner, og vi spiser frokost sammen.  Da er vi sammen med barna selv om de sover mesteparten av tida.  For at barna skal ha glede av dette er de som oftest blitt 3 år. 

Derfor synes jeg det er rart at så mange mener at det er en besteforeldreplikt å sitte barnevakt.  De mener vel heller at det er en foreldreplikt!? Det har i hvert fall ingenting å gjøre med å knytte bånd mellom besteforeldre og barnebarn.  Bånd knyttes når man gjør ting sammen og er sammen, i våken tilstand. 

Veldig enig i det du skriver, men skal også sies at vår toåring blir i ekstase når bestemor og bestefar kommer eller vi drar til dem. Bestemoren blir oppriktig skuffet om hun ikke får samvær med mini hver lørdag. Føler ikke jeg kan nekte den det da, de stor koser seg i lag, og det er så godt å se❤️

• Liker 1
Skrevet
På 30.6.2017 den 13.54, Carrot skrev:

Jeg er barnevakt når jeg blir bedt om å ha en nevø eller niese på overnatting en spesifikk dag fordi foreldrene har planer. Har jeg en av dem på overnatting på eget (eller ungens) initiativ er jeg ikke barnevakt, da har jeg besøk (selv om forskjellen ikke er så stor i praksis. Og hva foreldrene bedriver tiden med når de har barnefri har jeg ikke noe med uansett.). Men det blir jo mange glidende overganger her - faren min vil for eksempel gjerne, om han blir bedt om å passe barnebarn noen timer/en kveld i løpet av helgen ta med seg barnet på hytta hele helgen, til stor glede for alle parter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...