AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Dette med proteiner.... Jeg prøver holde meg innenfor det «normale» daglige mengden for kvinner som ikke trener. Jeg bygger ikke muskler eller noe, bare slanker meg uten særlig trening. Kun kosthold.. Men ser jo ofte at jeg er laaangt over på proteimengden siden jeg spiser så mye kyllingfilet, svinefilet, kesam, CC, havregryn, brokkoli og alle de «vanlige» sunne tingene.. Det er jo så magert og lavt på kcal, så det faktisk er mulig og spise seg skikkelig mett på relativt store mengder.. Så sa ei at jeg ikke måtte spise så mye proteiner når jeg ikke «bygger» eller bruker de opp på en måte (sånn jeg tolket det) For da omdannes det direkte til fett. (?) Ehm hø? Hva mener hun og er det sant?? Betyr det i teorien at jeg legger på meg om proteinmengden er høy selvom jeg feks ligger under på kalorier...? Har gått ned mange kg så har jo på en måte svaret mitt, men lurer likevel.. Samles det masse fett inni meg da eller? Sorry for at jeg er så dum men jeg må ha det inn med teskjeeee.. tar en AB her Anonymkode: 1b5d2...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 Spis den mengden protein du vil! (bedre med for mye enn for lite, så lenge du ligger i underskudd totalt) Fitnessutøvere feks spiser mye proteiner , lite karbohydrater og totalt i underskudd når de skal bli sceneklare (altså gå ned i fettprosent uten å miste for mye muskelmasse)! Det viktigste er jo at du kan leve med det og liker det du spiser - samtidig som det hjelper deg mot målene dine. Anonymkode: 528bf...1a9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spis den mengden protein du vil! (bedre med for mye enn for lite, så lenge du ligger i underskudd totalt) Fitnessutøvere feks spiser mye proteiner , lite karbohydrater og totalt i underskudd når de skal bli sceneklare (altså gå ned i fettprosent uten å miste for mye muskelmasse)! Det viktigste er jo at du kan leve med det og liker det du spiser - samtidig som det hjelper deg mot målene dine. Anonymkode: 528bf...1a9 ja du har rett i det.. Jeg å holder meg unna de verste karbobombene. Velger heller masse grønnsaker/søtpotet o.l fremfor ris osv. Å øser heller på med magert kjøtt og magert tilbehør. Det fungerer jo fint. For jeg er litt avhengi av å bli mett og varende mett, ellers kommer søtsuget pronto. Og det er absolutt helt levelig. Dette er ikke en slankekur fir meg, men en livsstilsendring så det må jo vare ihvertfall til kg er nede og jeg kan finne ett kosthold som holder meg værende men ble likevel usikker ja på om dette stemte med fett i kroppen.. jeg tenker sånn typ kolesterol osv?? :S TS Anonymkode: 1b5d2...16c
Pringle Skrevet 29. juni 2017 #4 Skrevet 29. juni 2017 Hun er forvirret og det er ikke sant. Hva er den "normale" mengden protein for kvinner som ikke trener, og hvor mye får du i deg? 2
TinyBean Skrevet 29. juni 2017 #5 Skrevet 29. juni 2017 (endret) Er veldig glad i kylling, brokkoli og egg selv, og der er det jo en del proteiner. Er kjempebra at du har fått til en livsstilsendring, gratulerer! :D Jeg ville likevel trent litt, om så bare for å få en sterk og sunn kropp som holder lenge. Gjør det selv, og det hjelper så med tanke på jobb (har en passe fysisk krevende jobb og er mye på beina i løpet av 8 timer) og energi og humør. Trenger ikke bygge så mye muskler, bare være regelmessig aktiv. Kjøp et par lettere vekter du kan løfte litt på hjemme. Har selv et sett med 3-kilos manualer, og kjenner det godt når jeg har gjort mange nok repetisjoner. Tror nok venninna di har misforstått noe. Hadde man gått opp i vekt av for mye proteiner hadde jeg vært en hval nå, og jeg er en helt alminnelig kvinne vektmessig (har litt mage og lår, men mange kvinner som har det ) Endret 29. juni 2017 av TinyBean
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 3 minutter siden, Pringle skrev: Hun er forvirret og det er ikke sant. Hva er den "normale" mengden protein for kvinner som ikke trener, og hvor mye får du i deg? 0,8 g pr kg kroppsvekt mener jeg. "Friske personer med normal vekt som og ikke er svært fysisk aktive trenger ikke mer enn 40-60 gram protein av god kvalitet daglig.» sier helsekostopplysningen. Tror jeg ofte er på det dobbelte.. ihvertfall ofte oppe i 90gram Anonymkode: 1b5d2...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #7 Skrevet 29. juni 2017 2 minutter siden, TinyBean skrev: Er veldig glad i kylling, brokkoli og egg selv, og der er det jo en del proteiner. Er kjempebra at du har fått til en livsstilsendring, gratulerer! :D Jeg ville likevel trent litt, om så bare for å få en sterk og sunn kropp som holder lenge. Gjør det selv, og det hjelper så med tanke på jobb (har en passe fysisk krevende jobb og er mye på beina i løpet av 8 timer) og energi og humør. Trenger ikke bygge så mye muskler, bare være regelmessig aktiv. Kjøp et par lettere vekter du kan løfte litt på hjemme. Har selv et sett med 3-kilos manualer, og kjenner det godt når jeg har gjort mange nok repetisjoner. Ja takk! Det er deilig Ja jeg vet. Har alltid trent aktivt før. Og vet det er en dårlig unnskyldning, men jeg har ikke tid! Er mye alene med tre barn på 5år, 1,5år og 6mnd så det er virkelig nok Men er fysisk aktiv uansett med turer osv. Vi er en aktiv familie så kommer meg jo ut og sånn men håper å få inn litt styrke etterhvert ja for det trenger denne kroppen, helt klart Anonymkode: 1b5d2...16c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #8 Skrevet 29. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja du har rett i det.. Jeg å holder meg unna de verste karbobombene. Velger heller masse grønnsaker/søtpotet o.l fremfor ris osv. Å øser heller på med magert kjøtt og magert tilbehør. Det fungerer jo fint. For jeg er litt avhengi av å bli mett og varende mett, ellers kommer søtsuget pronto. Og det er absolutt helt levelig. Dette er ikke en slankekur fir meg, men en livsstilsendring så det må jo vare ihvertfall til kg er nede og jeg kan finne ett kosthold som holder meg værende men ble likevel usikker ja på om dette stemte med fett i kroppen.. jeg tenker sånn typ kolesterol osv?? :S TS Anonymkode: 1b5d2...16c Det høres jo ut som om det gjør jobben, da! Så bra at du ser på det som en livsstil og ikke en diett. Kolesterol er livsnødvendig hos mennesker, men vi har to typer. Det "dårlige" kan du senke/holde stabilt lavt ved å begrense inntak av feks transfett. Eksempelvis er det ikke "farlig"/negativt å spise avocado selv om det inneholder mye fett. Hvis du vil lese mer om dette kan du google HDL LDL (og finn gode kilder som er troverdige, så klart) ! Kroppen trenger fett! Umettet/flerumettede fettsyrer er supre kilder (slike finnes i for eksempel tran - altså også fisk) Anonymkode: 528bf...1a9
TinyBean Skrevet 29. juni 2017 #9 Skrevet 29. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja takk! Det er deilig Ja jeg vet. Har alltid trent aktivt før. Og vet det er en dårlig unnskyldning, men jeg har ikke tid! Er mye alene med tre barn på 5år, 1,5år og 6mnd så det er virkelig nok Men er fysisk aktiv uansett med turer osv. Vi er en aktiv familie så kommer meg jo ut og sånn men håper å få inn litt styrke etterhvert ja for det trenger denne kroppen, helt klart Anonymkode: 1b5d2...16c Gjør litt babytrim! :D Mulig de små hadde syntes det bare var moro! Løft minstemann og mellomste om de er villige å være "vekter" Pappa gjorde sånn på oss da vi var små og vi syntes visst det bare var stas og bli løftet og herjet litt med. Løfte rundt på småbarn er jo nesten styrketrening i seg selv.
Gjest Coolaid Skrevet 29. juni 2017 #10 Skrevet 29. juni 2017 Gjør det enkelt for deg selv å gå ned i vekt. Jo mer dilldall du tenker på jo vanskeligere blir det å opprettholde et hensiktsmessig kosthold over tid. Det enkle er ofte det beste.
Gjest Coolaid Skrevet 29. juni 2017 #11 Skrevet 29. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spis den mengden protein du vil! (bedre med for mye enn for lite, så lenge du ligger i underskudd totalt) Fitnessutøvere feks spiser mye proteiner , lite karbohydrater og totalt i underskudd når de skal bli sceneklare (altså gå ned i fettprosent uten å miste for mye muskelmasse)! Det viktigste er jo at du kan leve med det og liker det du spiser - samtidig som det hjelper deg mot målene dine. Anonymkode: 528bf...1a9 Fitnessutøvere har ingenting med sunnhet å gjøre. Rart at det nevnes her.
Pringle Skrevet 29. juni 2017 #12 Skrevet 29. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 0,8 g pr kg kroppsvekt mener jeg. "Friske personer med normal vekt som og ikke er svært fysisk aktive trenger ikke mer enn 40-60 gram protein av god kvalitet daglig.» sier helsekostopplysningen. Tror jeg ofte er på det dobbelte.. ihvertfall ofte oppe i 90gram Anonymkode: 1b5d2...16c 0,8 g pr kg kroppsvekt/40-60 er veldig lite, bare et minimum for å unngå mangeltilstander. De aller fleste får i seg mer enn dette gjennom et helt vanlig kosthold. 90 gram er ikke ekstremt på noe vis. Det viktige er at du spiser nok og ikke for mye, balansert og variert - og at du liker det du spiser. Det virker som alle punktene er oppfylt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #13 Skrevet 29. juni 2017 5 minutter siden, Coolaid skrev: Gjør det enkelt for deg selv å gå ned i vekt. Jo mer dilldall du tenker på jo vanskeligere blir det å opprettholde et hensiktsmessig kosthold over tid. Det enkle er ofte det beste. sant . :)TS Anonymkode: 1b5d2...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #14 Skrevet 29. juni 2017 7 minutter siden, TinyBean skrev: Gjør litt babytrim! :D Mulig de små hadde syntes det bare var moro! Løft minstemann og mellomste om de er villige å være "vekter" Pappa gjorde sånn på oss da vi var små og vi syntes visst det bare var stas og bli løftet og herjet litt med. Løfte rundt på småbarn er jo nesten styrketrening i seg selv. hehe jada det gjør jeg og minsta litt da. Står og squater litt med henne i armene :D haha. Sant Anonymkode: 1b5d2...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #15 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, Coolaid skrev: Fitnessutøvere har ingenting med sunnhet å gjøre. Rart at det nevnes her. Poenget var om høyt proteininntak var mindre gunstig for vektnedgang enn en annen makrofordeling (hvor totalt energiinntak er i underskudd uansett). Da kom jeg med et eksempel som tilsier at et høyt proteininntak IKKE automatisk blir gjort om til fett ved underskudd totalt - når til og med mennesker som har svært lite fett å miste går ned i vekt på en slik type diett. (Den kalorimengden de inntar og den fettprosenten de skal nå er ikke sunn, det er jeg helt enig i - og det er nok de også, ellers hadde de vel prøvd å holde den vekta året rundt. ) Jeg prøver selvsagt ikke å oppmuntre til et slikt regime som de har, det var et eksempel for å svare på spørsmålet - og det kan godt hende at hun har en relativt lik makrofordeling som en fitnessutøver selv om kaloriinntaket er høyere - så det er relevant Anonymkode: 528bf...1a9 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #16 Skrevet 29. juni 2017 2 minutter siden, Pringle skrev: 0,8 g pr kg kroppsvekt/40-60 er veldig lite, bare et minimum for å unngå mangeltilstander. De aller fleste får i seg mer enn dette gjennom et helt vanlig kosthold. 90 gram er ikke ekstremt på noe vis. Det viktige er at du spiser nok og ikke for mye, balansert og variert - og at du liker det du spiser. Det virker som alle punktene er oppfylt. okei bare leste det på nææætt. Jamen så bra. ! Takk Anonymkode: 1b5d2...16c
Pringle Skrevet 29. juni 2017 #17 Skrevet 29. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: okei bare leste det på nææætt. Jamen så bra. ! Takk Anonymkode: 1b5d2...16c Vær skeptisk når du leser, og spesielt når du leser på nææætt 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #18 Skrevet 29. juni 2017 Hvis du tenker mye på om du har lagt deg til en riktig livsstil, kan du kjøpe en time hos en ernærinsfysiolog. Skriv ned hvor mye du er i bevegelse + trener (timer og alle typer aktivitet) og hva du spiser i løpet av en uke. Hvis det sånn noenlunde er representativt for livsstil og kostholdet ditt, spør du om det ser greit ut og er bra for deg. Anonymkode: 53c90...779
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #19 Skrevet 29. juni 2017 Akkurat nå, Pringle skrev: Vær skeptisk når du leser, og spesielt når du leser på nææætt I am. Men skulle tro det var en siker kilde da ..... Anonymkode: 1b5d2...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #20 Skrevet 29. juni 2017 http://www.womenshealthmag.com/food/dangers-of-too-much-protein Anonymkode: 59e33...3b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå