AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #1 Skrevet 29. juni 2017 Jeg går til behandling hos både psykiatrisk sykepleier og psykiater og jeg ønsker selvfølgelig å være så ærlig som mulig med dem, men så er jeg redd for at de skal bryte taushetsplikten. Har prøvd å lese meg opp på det og så vidt jeg har skjønt det har kan de bryte taushetsplikten når pasientens eller andres liv kan være i fare? Noen som kan gi noen eksempler? Anonymkode: 5c7ae...a1f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #2 Skrevet 29. juni 2017 Om behandler er redd for at du skal ta livet ditt, eller skade deg selv eller andre (eller ta livet til noen andre) så har de plikt til å oppsøke hjelp (politi, lege osv). Men de får ikke lov å fortelle det til andre enn instanser som kan hjelpe deg. Men ikke vær redd for å være ærlig med de. Anonymkode: 8d392...513
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #3 Skrevet 29. juni 2017 De kan også gi informasjon til barnevernet om de mener barna ikke har det bra. Og de kan si ifra til politiet om de mistenker rusmidler og bilkjøring. Dette har de faktisk plikt til å gjøre. Anonymkode: 7b97c...78f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #4 Skrevet 29. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til behandling hos både psykiatrisk sykepleier og psykiater og jeg ønsker selvfølgelig å være så ærlig som mulig med dem, men så er jeg redd for at de skal bryte taushetsplikten. Har prøvd å lese meg opp på det og så vidt jeg har skjønt det har kan de bryte taushetsplikten når pasientens eller andres liv kan være i fare? Noen som kan gi noen eksempler? Anonymkode: 5c7ae...a1f De kan aldri bryte taushetsplikten. De helsepersonell og en del andre yrkesgrupper har, er opplysningsplikt til andre instanser når det er fare for liv og helse eller omsorgssvikt. Da går opplysningsplikten foran taushetsplikten og helsepersonell skal sende bekymringsmelding. Anonymkode: 758c2...cce
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #5 Skrevet 29. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: De kan aldri bryte taushetsplikten. De helsepersonell og en del andre yrkesgrupper har, er opplysningsplikt til andre instanser når det er fare for liv og helse eller omsorgssvikt. Da går opplysningsplikten foran taushetsplikten og helsepersonell skal sende bekymringsmelding. Anonymkode: 758c2...cce Skjønner ikke helt. Om jeg for eksempel forteller psykiater om selvmordstanker og hun tar kontakt med legevaktslege fordi hun er redd jeg skal ta mitt eget liv så bryter hun vel taushetsplikten? Anonymkode: 5c7ae...a1f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #6 Skrevet 29. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt. Om jeg for eksempel forteller psykiater om selvmordstanker og hun tar kontakt med legevaktslege fordi hun er redd jeg skal ta mitt eget liv så bryter hun vel taushetsplikten? Anonymkode: 5c7ae...a1f Nei, da er det lov å bryte taushetsplikten, for det vil gå under "fare for liv og helse". Da kan psykiater kontakte legevakt eller politi og du kan bli spora opp og tatt til tvungen legeundersøkelse og evt tvungen innleggelse avhengig av hvordan de vurderer deg. Anonymkode: fb365...b14
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #7 Skrevet 29. juni 2017 Lov om opplysningsplikt går foran lov om taushetsplikt. Vedd å flølge den ene loven så bryter man ikke den andre loven. Anonymkode: 758c2...cce 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #8 Skrevet 29. juni 2017 Ok, jeg skjønner! Takk for svar. Anonymkode: 5c7ae...a1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå