Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp vite at jeg har fått A på en eksamen jeg forventet C på. Jeg kan ikke tro at jeg faktisk fortjener den Aen. Skal jeg klage/si fra? Er jo selvfølgelig glad for den, den drar opp snittet mitt. Men med en liten bismak ettersom jeg ikke fortjener den...

Anonymkode: 77975...9cb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok fortjent den ifølge sensor. Har ofte trodd at jeg skulle få en helt annen karakter enn den jeg endte opp med og det har alltid vist seg at sensor hadde sine grunner. Nyt det gode resultatet du. 

Du kan jo også alltids be om begrunnelse for å få vite hva det var som var så bra med oppgaven :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du klager ikke - men ber om begrunnelse for hva som gjorde den så bra.

Anonymkode: ea58a...d7e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tør å be om begrunnelse, for da oppdager de nok at jeg ikke fortjente A 🤣 Men samtidig så føles det feil å beholde den. Har aldri fått en A før. Har 2 B og resten C. Hvor bra må det være for å få A? Dette var en skoleeksamen med spørsmål om helse. Jeg vet at jeg har svart dårlig på noen. Men svært godt på andre spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye tull og tilfeldigheter når det gjelder karaktersetting, bare la det være var til din fordel nå men kanskje din ulempe en annen gang, tullete system men det er nå hva det er, tydeligvis klarer en ikke å lage noe bedre system for å teste kunnskap en å teste 1 dag i året hvor mye av x y z du har pugget/"forstått" så da får det være

Anonymkode: bbf7f...bcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nettopp vite at jeg har fått A på en eksamen jeg forventet C på. Jeg kan ikke tro at jeg faktisk fortjener den Aen. Skal jeg klage/si fra? Er jo selvfølgelig glad for den, den drar opp snittet mitt. Men med en liten bismak ettersom jeg ikke fortjener den...

😂

Anonymkode: 68ed8...69e

• Liker 9
Gjest chisandra
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klager du på en A, så opplever de ihvertfall noe helt nytt på studiestedet ditt. :icon_lol:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal klage.

Anonymkode: 7db28...2e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klag, og så skal jeg krysse fingrene for at du får F! 🙌🏽👍🏽 

Anonymkode: bc6ae...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klag deg til stryk. 

Anonymkode: b0f73...91a

• Liker 1
Skrevet

Det er godt mulig at din oppgave skiller seg ut med tanke på de andre besvarelsene. Dersom de andre har gjort det ganske dårlig så vil din være en A-besvarelse selv om den ikke er perfekt. Husk at en A er en "fremragende presentasjon" som skiller seg ut. I dette tilfellet kan det være at din besvarelse blir veldig fremragende i forhold til de andre.

Klager du så risikerer du å gå ned ganske mange karakterer. Besvarelsen blir vurdert uten de andre besvarelsene og med en sensor som kanskje er strengere. Selv om du synest du ikke fortjener karakteren så er du jo ekstremt dum om du gjør det. For å se det på en annen måte, er det ikke ekstremt dårlig gjort å bruke andre sin tid og ressurser på å klage på en A? Dessuten så blir vel beste karakter stående ved klage? Så i utgangspunktet så kan du faktisk ikke gjøre noe med karakteren? Går det i det hele tatt an å klage på en A? 

Men å be om begrunnelse kan du uansett gjøre, det høres lurt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører selv at det blir for dumt p klage på en A altså 🤣 Men tenker at de har forvekslet oppgaver eller noe. Vil liksom bare si fra 😊

Skrevet

Det skal godt gjøres å gi feil karakter, det skjer kanskje en sjelden gang. Men nå som det er nytt kandidatnummer for hver eksamen så skal det jo være sikrere. Dersom kandidatnummeret stemmer overrens med det du har fått så er det jo lite sannsynlig at du har fått feil karakter.

Skrevet

Det er jo mulig at du kan ha fått feil karakter, men hvorfor klage?

Tror mange av de offentlige institusjonene har ganske dårlige rutiner for informasjonsbehandling dessverre.... i tillegg kommer jo også menneskelige feil... tror det er mange flere feil i det offentlige enn vi liker å tenke oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk A på en eksamen en gang, trodde kanskje jeg kom til å stryke. "Problemet" var at selv om jeg var dårlig, så var de andre mye dårligere. Så da fikk jeg A, da. Den dag i dag forstår jeg fremdeles ikke helt hva det faget handlet om.

Anonymkode: a59bb...ae5

Skrevet

Jeg synes du er dust hvis du klager, for da er du til bry når du burde være fornøyd.

Skrevet

Ville ikke klagd på karakteren. Kan absolutt være at du har fortjent karakteren. Uansett så er det alltid sånn at det avhenger litt av hvem som vurderer, jeg er generelt sett litt skeptisk til hele karaktersystemet vi har. Men er nå det som er da. Om du fortjener en B mer enn A kan jeg ikke si noe om, men tror du ihvertfall kan konkludere med at du har gitt et godt svar.

Jeg klagde en gang på formelle feil ved en eksamen uten at karakteren i seg selv plagde meg, men jeg følte eksamensformen ikke var rettferdig i forhold til å vurdere læringsbutbyttet i hele emnet.

Men som sagt det var formelle feil. Er såklart forskjell på det og å klage på en karakter.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, lillsunshine skrev:

Dessuten så blir vel beste karakter stående ved klage? 

Nei, det stemmer ikke. Den nye karakteren blir stående ved klaging. Det er ved konte at høyeste karakter blir stående, og det er noe helt annet, for da har du tatt eksamen to ganger. 

Anonymkode: a03ae...816

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Den nye karakteren blir stående ved klaging. Det er ved konte at høyeste karakter blir stående, og det er noe helt annet, for da har du tatt eksamen to ganger. 

Ja sånn er det selvfølgelig. Vet ikke hvorfor jeg plutseleg begynte å blande de to.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten opplevd å få en B en gang jeg ikke gjorde det så bra på en skoleeksamen. Det var en del jeg ikke rakk, i tillegg til at jeg nok også hadde noen småfeil her og der. Den gangen viste det seg at eksamen vår for omfattende/tidkrevende i forhold til hvor mange timer vi hadde til disposisjon. Sensor måtte derfor justere karakterene deretter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...