Gå til innhold

Meal prep -- ???

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvor denne skal postes, bare å flytte dit den hører hjemme! Beklager på forhånd.

Jeg ser støtt og stadig så mange som lager til måltidene sine for en hel uke, og oppbevarer dem i bokser. Kan noen forklare meg hvordan i alle dager dere får alt til å holde seg så lenge??? Jeg ser massevis av grønnsaker (tomater?!) etc og kokte egg og det som er. Jeg får jo ikke oppskårne agurkbiter fra fredagstacoen til å holde seg litt i form til søndagen engang. 

Hva er hemmeligheten? HVA er det jeg misforstår?

Anonymkode: 660c2...fcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvor denne skal postes, bare å flytte dit den hører hjemme! Beklager på forhånd.

Jeg ser støtt og stadig så mange som lager til måltidene sine for en hel uke, og oppbevarer dem i bokser. Kan noen forklare meg hvordan i alle dager dere får alt til å holde seg så lenge??? Jeg ser massevis av grønnsaker (tomater?!) etc og kokte egg og det som er. Jeg får jo ikke oppskårne agurkbiter fra fredagstacoen til å holde seg litt i form til søndagen engang. 

Hva er hemmeligheten? HVA er det jeg misforstår?

Bankers renhold (spesielt av grønnsaken selv), lav men ikke for lav temperatur, rett fuktighetsnivå og, fremfor alt: vakuum. 

Verre er det ikke. :vetikke: Du ser jo hvor lenge tomat, agurk pg salat holder seg i de ferdigkappede pakkene butikken selger. 

Vær dog obs på at norske kostholdsråd sier 3 dager, ikke 5 dager, på oppbevaring av lettbedervelige ting som kjøtt, fisk, pasta og ris. Dette er det en god grunn til. Ikke tull med pasta og ris, spesielt. Tomaten ser du at er ullen. Risen kjenner du er ullen etter du har spist den... Men fortsatt: om du lager klart ting søndagen bør det holde ut onsdagen. Og harde grønnsaker bør vare mye lengre, så lenge det altså er tilnærmet lufttett. En vanlig plastboks er ikke godt nok.

Anonymkode: 8b1f3...59e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bankers renhold (spesielt av grønnsaken selv), lav men ikke for lav temperatur, rett fuktighetsnivå og, fremfor alt: vakuum. 

Verre er det ikke. :vetikke: Du ser jo hvor lenge tomat, agurk pg salat holder seg i de ferdigkappede pakkene butikken selger. 

Vær dog obs på at norske kostholdsråd sier 3 dager, ikke 5 dager, på oppbevaring av lettbedervelige ting som kjøtt, fisk, pasta og ris. Dette er det en god grunn til. Ikke tull med pasta og ris, spesielt. Tomaten ser du at er ullen. Risen kjenner du er ullen etter du har spist den... Men fortsatt: om du lager klart ting søndagen bør det holde ut onsdagen. Og harde grønnsaker bør vare mye lengre, så lenge det altså er tilnærmet lufttett. En vanlig plastboks er ikke godt nok.

Anonymkode: 8b1f3...59e

Det er akkurat det du sier som gjør meg så forfjamset. Folk koker både ris og pasta og har i beholdere som skal vare fra mandag til søndag. Altså, en hel uke ferdige måltid. Er det jeg som misforstår disse youtube/insta stjernene?

For de har lagt frem disse beholderne med så mye forskjellig mat, med ukenavnene på. Pasta/kylling/grønnsaker som blir laget på mandag og puttet i en boks hvor det står foreks. lørdag. Det er dette som får meg til å lure. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Om vi snakker barnemat så fryser jeg det ned.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GoldenLioness skrev:

Om vi snakker barnemat så fryser jeg det ned.

Nei, er snakk om voksne. Gjerne idrettsutøvere! Har tenkt tanken på om de fryser det, men nei, alle sier - kjøleskap - så jeg forstår ingenting. Dessuten ser jo alt ferskt ut når de spiser det også. 🤔

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er snakk om voksne. Gjerne idrettsutøvere! Har tenkt tanken på om de fryser det, men nei, alle sier - kjøleskap - så jeg forstår ingenting. Dessuten ser jo alt ferskt ut når de spiser det også. 🤔

Men altså. noe fryses og varmes opp, og så spises det gjerne til frokost, lunsj, middag kvelds... har gjerne meal-prep på søndager selv. noe fryses til slutten av uka, det meste holder 3-4 dager i kjøleskapet. men det er jo som regel berbeidet mat. squash, ikke agurk f eks.. søtpotet, broccoli, blomkål osv.

AnonymBruker
Skrevet

Lime eller (balsamico)eddik er tingen. Eller fukt litt kjøkkenpapir og legg under lokket.

Anonymkode: 45ced...04f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...