Gå til innhold

Du som er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anser du deg selv for å være smart, middels eller mindre smart. Og hva er din høyeste utdannelse??

Jeg er selv kronisk syk, men mange diagnoser, alle leger og spesialister sier at jeg er for syk til å jobbe. Jeg har vært syk i veldig mange år. Men jeg har 4 år med høyere utdannelse, og er oppegående og smart. Så de sier alle sammen, at jeg er en så stor ressurs, at jeg kan ikke få bli ufør. Vi må vente og se, og prøve alt, for tenk om jeg kan komme tilbake til arbeidslivet. Men dessverre kan jeg ikke det. Jeg har jo prøvd noen ganger og, fordi jeg svært gjerne skulle ha jobbet. Og jeg har flere spesialister som sier jeg må bli ufør.

Samtidig har jeg noen venninner, som har vært syke kortere tid, ikke like syke som meg. Men de blir lett uføre. De har da ingen utdannelse, ikke videregående heller. Og ikke de smarteste.

Så har jeg en venninne som er advokat, og har vært syk i flere år nå. Men henne nekter de og uføretrygde. For de mener at hun og, er en stor ressurs for arbeidslivet.

Så jeg sitter med inntrykk, av at er du dum, blir du lettere ufør. Er du smart, så er det vanskeligere.

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 68ade...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om det er utdannelsen de fokuserer på, ikke intelligensen. Om du allerede er utdannet, så har du jo allerede brukt av samfunnets ressurser og det er ofte lettere å finne jobb. Ufaglærte har det mye vanskeligere på arbeidsmarkedet, og det er gjerne hundrevis som kan gjøre nøyaktig den jobben de gjør- og enda bedre siden de er friske

 

Anonymkode: fad34...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv som smart. Men syndomshistorien min begynte når jeg var 12, jeg prøvde meg med skole og utdanning. Og dett gikk fint frem til jeg var 19, da ble jeg akkutt syk, opererte og ble ikke frisk. Jeg har jobbet hardt for rettighetene mine med nav og helsevesenet! Men fikk god hjem av saksbehandleren min. Er i prosess med ufør nå. Og har sett på det som en vanskelig greie. Samtidig som alle sier dette er en lett sak, pga sykdommen. 

Gjennståe å se om det går 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser meg som smart ,med middels skolekarakterer, men ble syk før jeg fikk fullført noe utdannelse.
Jeg tror ikke det er lett for vennindene dine å bli ufør, det er en vanskelig, årelang prosess, men går på diagnose/funksjonsnedsettelses grad og ikke lengden man har vært syk.

Anonymkode: 0b0cb...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎06‎.‎2017 den 4.14, AnonymBruker skrev:

Anser meg som smart ,med middels skolekarakterer, men ble syk før jeg fikk fullført noe utdannelse.
Jeg tror ikke det er lett for vennindene dine å bli ufør, det er en vanskelig, årelang prosess, men går på diagnose/funksjonsnedsettelses grad og ikke lengden man har vært syk.

Anonymkode: 0b0cb...181

En av disse venninnene har ikke vært syk så mange år, ingen alvorlig diagnose. Heller ingen diagnose som pleier å gi ufør. Hun trener, fester, er dagmamma. Jeg har vært syk siden 2003, og har prøvd alt. Har flere, og mer alvorlige diagnoser. Og jeg klarer nesten ikke å gjøre husarbeid. Vi tilhører samme Nav kontor og.

Og av alle tilfellene jeg kjenner til. Så er det de med lav utdannelse, som får ufør, raskere. Enn de med lang utdannelse.

Anonymkode: 68ade...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, TS, og er ganske enig med deg. NAV er mye kjappere med å foreslå uføretrygd for de som mangler utdannelse og/eller ikke kommer til å klare å skaffe seg det. 

Men utdannelse betyr ikke automatisk at man er arbeidsfør.

Anonymkode: 702a7...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte meg på videregående, men sykdommene mine holdt meg igjen. (Jeg har ikke fått ja på ufør enda, men jeg regner med det, iogmed at alle på nav,lege og behandlere var enige om at det ikke var noe håp for meg.) 

Jeg hadde drømmer om universitet, og kom inn på de vdg jeg søkte på. Hadde gode karakterer der til jeg måtte droppe ut. Prøvde å foreslå omskolering til nav, eller fortsette med den skolegangen jeg begynte på. Det var de svært negative til, fordi jeg ville ikke nå å få ferdig utdanningen på den tida de hadde dekket, og jeg har ikke råd til å bare studere - spesielt ikke om det viser seg at sykdommen stopper meg igjen.

Anonymkode: 30369...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar jeg er helt gjennomsnittlig når det kommer til intelligens. Jeg har ikke klart å fullføre videregående på grunn av sykdom og ble ufør i en alder av 27 år. Jeg har vert i NAV systemet siden jeg var 18 år og vi har prøvd mange, mange tiltak for å få meg ut i jobb. Det har ikke vert lett å bli ufør og NAV pushet i det lengste og det var legen min som til slutt ringte saksbehandleren min og fikk overtalt henne til å hjelpe meg med uføresøknaden. 

Jeg tror de drøyde det så lenge fordi eg selv hadde et veldig pågangsmot hele veien. Jeg ville så gjerne få det til selv, men da jeg ikke klarte mer så ville de fortsatt pushe på og jeg ble bare sykere av å ha presset deres over meg hele veien.

 

Nå kjenner jeg ikke mange som er ufør, men de jeg vet om er mennesker som ikke har utdanning utover vgs, men det har tatt lang tid med dem også.

Anonymkode: ed043...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utdanning, og anser meg selv som et tenkende menneske med ressurser og intelligens. 

Men en ulykke spør ikke hvor smart du er før den rammer. 

Fra å bli skadet, til operasjoner og langvarig sykehusinnleggelse, til å la kroppen gro sammen og til opptrening så tok det fire år fra ulykken rammet og til jeg ble 50% ufør. Jeg brukte ca 1 år på å finne restarbeidsevnen min. Så, nå jobber jeg 50% og er 50% ufør. Når jeg ikke jobber så bruker jeg dagene til trening og fysio, dette er viktig for å i det hele tatt klare å jobbe 50%. Fysio to ganger i uken og trening 4-5 ganger i uken. 

Jeg tror ikke det er hold i teorien din at leger kjappere anbefaler ufør til de som ikke har utdanning eller er en ressurs på jobb. Det er ikke så  lett å bli ufør heller, det er en lang prosess som jeg som skrevet over selv har vært igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er motsatt. Ressurssterke mennesker med høy utdanning har et mye lettere møte med NAV. De har bedre juridisk forståelse og større nettverk de kan bruke for å få hjelp. I tillegg har de nok lavere terskel for å få advokathjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/1/2017 den 20.36, AnonymBruker skrev:

En av disse venninnene har ikke vært syk så mange år, ingen alvorlig diagnose. Heller ingen diagnose som pleier å gi ufør. Hun trener, fester, er dagmamma. Jeg har vært syk siden 2003, og har prøvd alt. Har flere, og mer alvorlige diagnoser. Og jeg klarer nesten ikke å gjøre husarbeid. Vi tilhører samme Nav kontor og.

Og av alle tilfellene jeg kjenner til. Så er det de med lav utdannelse, som får ufør, raskere. Enn de med lang utdannelse.

Anonymkode: 68ade...b61

Ja, selvsagt. For det er jevnt over enklere å få mennesker med høy utdanning i arbeid. Mange ufaglærte jobber er tunge og krever en bra fysisk helse, det er da vanskeligere å tilrette og ha folk i arbeid over lengre tid. Pluss at det er mye press på arbeidsmarkedet blant de ufaglærte, så det er vanskelig å finne noen som vil ansette deg når de kan ansette noen som er friske og jobber gjerne overtid. 

Tipper også at de uten utdannelse oftere kommer fra dårligere hjem der de har hatt dårligere ressurser og sliter mer med psykiske vansker osv. 

Anonymkode: fad34...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ufør ja, men har det svart på hvitt t.o.m. at jeg ligger litt over gj.snittet ang. intelligens. Litt deilig å tenke på gitt. Men ikke dermed sagt at jeg liker sykdommen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2017 den 20.36, AnonymBruker skrev:

En av disse venninnene har ikke vært syk så mange år, ingen alvorlig diagnose. Heller ingen diagnose som pleier å gi ufør. Hun trener, fester, er dagmamma. Jeg har vært syk siden 2003, og har prøvd alt. Har flere, og mer alvorlige diagnoser. Og jeg klarer nesten ikke å gjøre husarbeid. Vi tilhører samme Nav kontor og.

Og av alle tilfellene jeg kjenner til. Så er det de med lav utdannelse, som får ufør, raskere. Enn de med lang utdannelse.

Anonymkode: 68ade...b61

Skjønner godt at du føler deg urettferdig behandlet.... Men det kan godt hende at denne jenta har diagnose(r) som hun ikke vil snakke om, som du ikke vet om. Det er også HØYST sannsynlig at hun har et SVÆRT innskrenket liv resten av tiden sin, når hun ikke er på trening eller fest. Det at man legger ut et bilde fra treningsstudio av og til, betyr ikke at man er der hele tiden, og det kan være at man er der bare i 15 minutter før man må hjem igjen pga sykdommens begrensninger. Og det at man blir observert på fest 2 ganger i måneden betyr heller ikke at man er i så god form hele tiden, men at det kanskje er akuratt de to gangene i måneden man er i form til å greie det og derfor bruker kroppen sin på det når man faktisk har muligheten.

At hun er dagmamma av og til er en fin måte å gjøre noe givende i hverdagen. Man føler seg ganske ubrukelig om man ikke har noe som helst å gjøre i hverdagen, og presser seg til å gjøre NOE av og til, i den grad man klarer. Jeg regner med at du ikke kan vite om dette er hver dag fra 8 til 16 eller om det er 3 ganger i måneden eller annenhver måned.
Det er også en fin måte å få ihvertfall LITT menneskelig kontakt på, istedet for å leve 100% isolert og alene på grunn av sykdom.

Anonymkode: 0b0cb...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...