AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 Jeg har hatt migrene siden 2008. Hadde noen få anfall i året frem til 2013, da begynte det plutselig å komme 5-7 dager i uken fra omtrent mars - juli (pollenrelatert?!). Tok MR av hodet i 2014 og har visst en tett blodåre i hodet og noen cyster eller noe i bihulene. Legen sa dette ikke var relevant for migrenen. Uansett, nå den siste tiden har jeg hatt to migreneanfall som har vært LANGT verre enn de jeg har hatt noen gang før. Siste tok jeg imigran, paralgin forte og voltaren med NULL effekt og forrige gang tok jeg imigran, voltaren, tramadol (null effekt av disse tre) og fikk i tillegg petidin på legevakten (10% effekt ca). Ble utrolig dårlig av petidinen, så ikke aktuelt å ta det igjen da. Uansett, er dette noe som kan skje? At det plutselig blir MYE verre helt ut av det blå? Altså selve anfallet. Hyppigheten har jo vært sånn noen år, men liker ikke disse to siste jeg har. Noen andre som har opplevd det samme? Er redd for at det er noe annet som spiller inn her siden de har vært så sinnsykt intense :-( Anonymkode: 208bd...17e
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 Ville virkelig snakket med en annen lege! Det er ikke normalt å ha så kraftig migrene så ofte, da tyder det jo på at man skulle sjekket om det kan være feks tett blodåre, muskel i klem osv. Anonymkode: 8b950...722 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville virkelig snakket med en annen lege! Det er ikke normalt å ha så kraftig migrene så ofte, da tyder det jo på at man skulle sjekket om det kan være feks tett blodåre, muskel i klem osv. Anonymkode: 8b950...722 Tok som sagt MR av hodet i 2014, og da var det jo andre året på rad. Hadde en blodåre i klem og noen cyster eller noe i bihulene, men legen sa det ikke hadde noe med migrenen å gjøre. Det som egentlig bekymrer meg er de to anfallene jeg har hatt som har vært så sinnsykt mye verre enn alle andre. Anonymkode: 208bd...17e
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Ja, dette er noe som kan skje. Det er helt normalt å bekymre seg når man har så intense anfall. Når anfallene endrer seg i denne grad er det viktig å ta kontakt med legen sin for å utelukke at det er noe annet, men det trenger ikke å ligge noe annet til grunn for forverringen. Høres kjempeslitsomt ut å ha så mange anfall. Anonymkode: 33007...940 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette er noe som kan skje. Det er helt normalt å bekymre seg når man har så intense anfall. Når anfallene endrer seg i denne grad er det viktig å ta kontakt med legen sin for å utelukke at det er noe annet, men det trenger ikke å ligge noe annet til grunn for forverringen. Høres kjempeslitsomt ut å ha så mange anfall. Anonymkode: 33007...940 Ja, det er slitsomt. Og jeg HATER å ta medisiner. Redd for å bli avhengig (har en mor som er det) og blir dårlig av de også. Får vel ta nok en tur til legen... Håper han gidder å ta meg mer alvorlig denne gangen. Han er veldig sånn "jaja, det ordner seg nok" liksom. Det har ikke ordnet seg på 4 år - det har jo bare blitt verre. Jeg kan ikke ha det sånn som dette. Forrige intense anfall fikk meg for første gang til å seriøst vurdere selvmord når man VET at ingen medisiner virker og at man har hatt migrene i 8 dager i strekk før (da var det heldigvis ikke SÅ intenst, men var på legevakten to ganger da mener jeg), så føler alt veldig håpløst der og da. Får jo ikke sove heller når det er så vondt. Anonymkode: 208bd...17e
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 Prøv botox. Dyrt, men jeg regner med at kun ett av de anfallene er verdt 3000kr for å unngå? Anonymkode: 986ae...daa
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv botox. Dyrt, men jeg regner med at kun ett av de anfallene er verdt 3000kr for å unngå? Anonymkode: 986ae...daa Jeg er ufør da, så økonomien er ikke helt på topp - men jo, hvis botox kan hjelpe betaler jeg hva som helst. Om jeg så må prostituere meg for å få råd. Haha. Neida, men alvorlig, ved sist anfall hadde jeg gjort ALT for å få det bort. Så er jo verdt et forsøk. Spurte legen om botox kunne hjelpe, men han sa det var bare tull og at det var å anse som alternativ medisin..? Stemmer det? Har jo hørt sånn her og der noen ganger at det kan hjelpe, men kan ikke noe om det. Har generelt fått veldig lite hjelp for migrenen min. Da jeg først fikk det fikk jeg bare imigran og liksom "her har du svaret" også var det greit nok i mange år fordi jeg ikke hadde det så ofte og ikke SÅ kraftig som nå - men nå er det bare "hjelp, skyt meg noen" liksom. Anonymkode: 208bd...17e
Kontormus Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 Prøvd hormonprevensjon eller Betablokker? http://tidsskriftet.no/2012/05/legemidler-i-praksis/medikamentell-profylakse-ved-migrene 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 1 time siden, Kontormus skrev: Prøvd hormonprevensjon eller Betablokker? http://tidsskriftet.no/2012/05/legemidler-i-praksis/medikamentell-profylakse-ved-migrene Går på Cerazette (fikk det første gang fordi da jeg opprinnelig fikk migrene fikk jeg det som oftest da jeg hadde mensen). Går også på metoprolol (betablokker) - men problemet med den er at den skal helst ikke taes med noen andre medisiner (3) jeg må bruke. Anonymkode: 208bd...17e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør da, så økonomien er ikke helt på topp - men jo, hvis botox kan hjelpe betaler jeg hva som helst. Om jeg så må prostituere meg for å få råd. Haha. Neida, men alvorlig, ved sist anfall hadde jeg gjort ALT for å få det bort. Så er jo verdt et forsøk. Spurte legen om botox kunne hjelpe, men han sa det var bare tull og at det var å anse som alternativ medisin..? Stemmer det? Har jo hørt sånn her og der noen ganger at det kan hjelpe, men kan ikke noe om det. Har generelt fått veldig lite hjelp for migrenen min. Da jeg først fikk det fikk jeg bare imigran og liksom "her har du svaret" også var det greit nok i mange år fordi jeg ikke hadde det så ofte og ikke SÅ kraftig som nå - men nå er det bare "hjelp, skyt meg noen" liksom. Anonymkode: 208bd...17e Botox er en godkjent behandlingsform for kronisk migrene. Nye behandlingsformer har alltid mye skepsis rundt seg, men det er uredelig av fastlegen din å hevde at det er tull og er å anse som alternativ medisin. Når du er en migrenepasient som har så hyppige anfall vil jeg faktisk fraråde å ha en slik lege. Dersom du bytter lege de neste dagene vil du ha den nye med virkning 1. juli. Det er fortsatt mye forskning på botox som behandling for migrene og mekanismene på hvordan det virker er ikke fullstendig forstått. Dette er imidlertid ikke enestående for botox. Anonymkode: 33007...940 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Botox er en godkjent behandlingsform for kronisk migrene. Nye behandlingsformer har alltid mye skepsis rundt seg, men det er uredelig av fastlegen din å hevde at det er tull og er å anse som alternativ medisin. Når du er en migrenepasient som har så hyppige anfall vil jeg faktisk fraråde å ha en slik lege. Dersom du bytter lege de neste dagene vil du ha den nye med virkning 1. juli. Det er fortsatt mye forskning på botox som behandling for migrene og mekanismene på hvordan det virker er ikke fullstendig forstått. Dette er imidlertid ikke enestående for botox. Anonymkode: 33007...940 Så rart av legen. Det er en del andre ting med han også, jeg vet ikke om det er jeg som er hysterisk - men jeg har en del plager jeg anser som meget plagsomme som reduserer livskvaliteten min mye hver dag som han heller ikke bryr seg med. Det jeg er veldig redd for er å få en lege som en av de jeg har hatt tidligere. Lege nr 1 skrev ut piller for ALT. Hadde han fra jeg var nyfødt til jeg var 18 år, og uansett hva det var var løsningen vival, paralgin forte, tramadol, voltaren, kortison etc. Også når jeg var 10-11-12 år. Jeg ble avhengig av vival mens jeg hadde han (skrev vel ut 100 vival a 10 mg i mnd minst...). Lege nr 2 var helt motsatt. Nektet å gi meg kortisonsprøyte for pollenallergi slik at jeg ble veldig syk med astma (hadde ikke merket noe til astmaen på 10 år før dette). Han ringte meg etter jeg hadde hatt akutt-time hos en annen lege på samme kontor der jeg leverte en urinprøve (som bl. a. var full i blod) og det viste seg at jeg hadde nyrebekkenbetennelse (CRP langt oppi skyene). Hun ville legge meg inn på sykehus, men det nektet jeg - så fikk en kraftig antibiotikakur - da ringte min fastlege og sa at den skulle jeg slutte på med en gang for det var bare tull og nyrebekkenbetennelse går over av seg selv (jeg har slitt mye med dette opp gjennom og det har i de fleste tilfellene endt med sykehus og jeg har hatt sepsis en gang). Nesten det samme skjedde da jeg hadde bihulebetennelse, bare at det da var han som ikke ville gi antibotika selvom jeg hadde vært dårlig med det i 3 uker. Ellers mente han at alle andre plager jeg har (f. eks. migrene, nyrestein, bektherevs) var psykisk. Han kalte det bipolar i kroppen. Jeg var til 3 psykologiske utredninger han henviste meg til fordi han mente alt var psykisk - og ingen av de viste noe - det står til og med fra to av stedene at her er en pasient som trenger bedre oppfølging fra lege for fysiske problemer. Uansett - pga disse to har jeg fått skikkelig angst for å bytte i tilfelle jeg får en enda verre lege igjen. Syns det er vanskelig å finne lege når man har kroniske ting som kanskje ikke alltid er så lett å finne svar på. Anonymkode: 208bd...17e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Skrevet 28. juni 2017 Du bør bytte lege og bli henvist til nevrolog. Der kan du få forebyggende medisiner. Anonymkode: d6619...d10 3
Minlillesky Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 Du bør sjekke ut "kunde" vurderinger av leger før du bytter. Det er til god hjelp. Jeg hadde en dårlig lege før. Jeg var inne på der man bytter lege, fikk ev oversikt over navn, og googlet dem. Da kom det opp vurderinger fra "kundene". Så jeg googlet legen jeg hadde, og det var flere dårlige tilbakemeldinger. Har endelig fått en ny og fantastisk lege. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør bytte lege og bli henvist til nevrolog. Der kan du få forebyggende medisiner. Anonymkode: d6619...d10 Er ikke betablokker forebyggende da? Går på metoprolol. 15 timer siden, Minlillesky skrev: Du bør sjekke ut "kunde" vurderinger av leger før du bytter. Det er til god hjelp. Jeg hadde en dårlig lege før. Jeg var inne på der man bytter lege, fikk ev oversikt over navn, og googlet dem. Da kom det opp vurderinger fra "kundene". Så jeg googlet legen jeg hadde, og det var flere dårlige tilbakemeldinger. Har endelig fått en ny og fantastisk lege. Har sett der - men f. eks. han lege nr 2 som jeg nevnte har mange gode tilbakemeldinger. Og jeg har også sett på alle legene i min by som er ledige, og det står liksom minst en dårlig kommentar om hver. Enten at de ikke tar seg tid, ikke er flink med kronisk syke, ikke orker når det er for omfattende problemer, aldri har ledig time, glemmer å gjøre avtalte ting etc. Er liksom ingen med bare positive er så livredd for å bytte. Han jeg har nå har mange gode også. Anonymkode: 208bd...17e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #15 Skrevet 3. juli 2017 Bytt helt til du finner en du er fornøyd med. Eller gå til en privatpraktiserende nevrolog. Anonymkode: 899a5...8d8 1
Kalevala Skrevet 3. juli 2017 #16 Skrevet 3. juli 2017 Hvis du tar triptaner (Imigran f.eks.) i tablettform: Under migreneanfall er det ikke uvanlig at man får gastroparese. (fordøyelsen stopper opp) Da hjelper det ikke å ta tabletter, for kroppen klarer ikke å ta til seg virkestoffene. Det gjelder selvsagt også for Voltaren og Tramadol. Løsningen er Afipran, som i tillegg til å være kvalmestillende, også sørger for at fordøyelsen settes i gang igjen, og tablettene får virke. Eller du kan teste Imigran i form av nesespray eller injeksjon.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #17 Skrevet 3. juli 2017 3 timer siden, Kalevala skrev: Hvis du tar triptaner (Imigran f.eks.) i tablettform: Under migreneanfall er det ikke uvanlig at man får gastroparese. (fordøyelsen stopper opp) Da hjelper det ikke å ta tabletter, for kroppen klarer ikke å ta til seg virkestoffene. Det gjelder selvsagt også for Voltaren og Tramadol. Løsningen er Afipran, som i tillegg til å være kvalmestillende, også sørger for at fordøyelsen settes i gang igjen, og tablettene får virke. Eller du kan teste Imigran i form av nesespray eller injeksjon. Jeg har imigran i nesespray jeg. Uansett, legen på legevakten nevnte faktisk noe om at hvis jeg var veldig kvalm virker ikke medisinene som de skal, så jeg har fått zofran (tåler ikke afipran lenger, brukte det sikkert for mye da jeg tok flere ganger daglig før). Anonymkode: 208bd...17e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå