Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her, evt noen dere kjenner, som har fått påvist MS basert på kun symptomer? Evt fått påvist uten funn etter spinalpunksjon?

Jeg har fått høre at om det ikke vises etter spinalpunksjon er det hvertfall ikke MS. Men jeg har lest at ca 5 prosent har ikke plakk i hode/nakke/rygg, ca 10 prosent har ikke funn i spinalvæske. Mulig det er gammelt og at det nå kreves funn? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke akkurat dette du var ute etter, men her står litt om diagnostisering av ms.

Det finnes også en gruppe på Facebook som heter MS-venner der du kan få råd og støtte, du må søke om å bli medlem i gruppen og fortelle hvorfor du gjerne vil inn der.

Anonymkode: 6119a...72f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Lesehest skrev:

Er det noen her, evt noen dere kjenner, som har fått påvist MS basert på kun symptomer? Evt fått påvist uten funn etter spinalpunksjon?

Jeg har fått høre at om det ikke vises etter spinalpunksjon er det hvertfall ikke MS. Men jeg har lest at ca 5 prosent har ikke plakk i hode/nakke/rygg, ca 10 prosent har ikke funn i spinalvæske. Mulig det er gammelt og at det nå kreves funn? 

Det er en langsiktig og komplisert prosess før nevrologen kan stille en diagnose. 

Ofte sier nevrologen bare "mistenker demyeliniserende sykdom", som direkte oversatt betyr: MS. 

Diagnosen kan som oftest ikke settes før flere MR-bilder over tid viser minst to ulike attacs/lesions/arr i hjernen (MR hodet) på to ulike steder med ulike virkninger/symptomer med minimum 30 dagers mellomrom.

Hvis nevrologen er så sikker at hen vil diagnostisere, så er det på grunnlag av lengre tid/tidshorisont, spinalvæske, blodprøver, serumprøver og flere MR over tid. 

Noen eksperter/nevrologer internasjonalt sier: "Uansett ville jeg ikke ha satt diagnosen MS dersom vedkommende aldri har vært trett/hatt fatigue".

Anonymkode: cbfb9...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Lesehest skrev:

Ny revolusjonerende godkjent FDA-medisin fra og i USA: Ocrevus - både til de med RRMS og de med SPMS: 

https://multiplesclerosisnewstoday.com/2017/03/28/fda-approves-ocrevus-as-1st-ms-treatment-for-both-relapsing-and-primary-progressive-forms/

Regner med at Norge tilbyr Ocrevus til alle MS-pasienter? 

Skrevet

Takk for alle svar :)

Jeg er ikke på face for tida men mulig jeg kan få fruen til å melde seg inn i den gruppa. Ellers fortsetter jeg å lese litt rundt og kanskje det dukker opp en fornuftig lege en gang også. (De finnes, dessverre er det bare så få av de og de jobber sjelden som fastleger lenge før de videreutdanner seg :( )  Eller så får jeg høre på kona og slutte å smile når jeg er hos legen :P 

Ønsker dere alle en super dag :) 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Lesehest skrev:

Takk for alle svar :)

Jeg er ikke på face for tida men mulig jeg kan få fruen til å melde seg inn i den gruppa. Ellers fortsetter jeg å lese litt rundt og kanskje det dukker opp en fornuftig lege en gang også. (De finnes, dessverre er det bare så få av de og de jobber sjelden som fastleger lenge før de videreutdanner seg :( )  Eller så får jeg høre på kona og slutte å smile når jeg er hos legen :P 

Ønsker dere alle en super dag :) 

Fastleger ER videreutdannet, de har en 5-årig spesialisering i allmennmedisin etter turnustjeneste. 

Anonymkode: dc582...978

Skrevet

Hva er dine symptomer?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

En nevrolog kan ikke stille diagnosen MS etter et par MR og spinalprøve dersom pasienten selv ikke har symptomene som er:

- Fatigue

- Nummenhet

- Lammelser

Kan gå flere år før man kan diagnostisere.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En nevrolog kan ikke stille diagnosen MS etter et par MR og spinalprøve dersom pasienten selv ikke har symptomene som er:

- Fatigue

- Nummenhet

- Lammelser

Kan gå flere år før man kan diagnostisere.

Hvorfor sprer du feilinformasjon? Det er mange flere symptomer på MS enn du nevnte (de fleste debuterer med opticusnevritt eller sensibilitetsforstyrrelser, som ikke står på listen din), og de diagnostiske kriteriene fordrer at man har hatt to attaker/shubs av over 24 timers varighet, disseminert i tid og sted. Det krever altså ikke konstant tilstedeværelse av de symptomene du nevner - som bare er toppen av isfjellet. 

Anonymkode: dc582...978

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...