AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 I går kveld sovnet jeg rundt 22 tiden og våknet i 3 tiden på natta og fikk ikke sove før klokken ble 07:30 igjen pga angst og psykiske problemer.. Da jeg sovnet ble alt helt svart og jeg var "våken" inni meg mens jeg sov. Om dette gir mening? Jeg tenkte helt klart og prøvde å våkne men det gikk ikke! Jeg tenkte til meg selv "du må våkne! Lukk opp øynene" men det gikk ikke! Jeg prøvde å rope på kjæresten min som lå ved sin av meg, men det gikk heller ikke. Så prøvde jeg å bevege meg, å da våknet jeg! Jeg var helt skrekkslagen! Noe lignende har skjedd ofte de siste månedene. Hva er dette for noe? Var det egentlig bare en drøm? Syntes det var rart at jeg klarte å vekke meg selv på den måten. Og jeg følte at jeg kunne tenke helt klart? Er dette en søvnparalyse? Har hørt at da skal mann se sin egen kropp, men det gjorde ikke jeg.. Anonymkode: 22061...499
Gjest Yaki Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 (endret) Dette vil jeg si er søvnparalyse, ja! Det verste jeg har opplevd i en sånn situasjon er å "se" noen holde meg nede med makt og ondskap i blikket. Prøver å rope om hjelp, men får ikke opp munnen, prøver å se rundt meg, men får ikke rørt på hodet og øyelokkene vil ikke opp. Ettersom musklene enda sover og bevisstheten er lys våken, tolker jeg det dithen at følelsen (tanken) av å ikke greie å bevege på seg selv om man så i n d e r l i g vil, gjør at hjernen tror at noe/noen holder kroppen nede med makt. Noe annet er jo ulogisk for hjernen, som alltid fungerer ellers. Men ja, søvnparalyse er veldig ekkelt, men heldigvis ikke farlig Noen velger å kalle dette mareritt (å bli ridd av en mare), men jeg foretrekker vitenskap over overtro der. Dessuten er det eklere å tenke på at det er et vesen som faktisk sitter på deg og vil deg vondt, enn at bevisstheten våknet før kroppen. Les mer her: https://www.nrk.no/trondelag/xl/sovnparalyse-_-marerittet-i-vaken-tilstand-1.12754493 Endret 27. juni 2017 av Yaki
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 Søvnparalyse og/eller hypnagog hallusinasjon. Anonymkode: 1d5fa...39e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 10 timer siden, Yaki skrev: Dette vil jeg si er søvnparalyse, ja! Det verste jeg har opplevd i en sånn situasjon er å "se" noen holde meg nede med makt og ondskap i blikket. Prøver å rope om hjelp, men får ikke opp munnen, prøver å se rundt meg, men får ikke rørt på hodet og øyelokkene vil ikke opp. Ettersom musklene enda sover og bevisstheten er lys våken, tolker jeg det dithen at følelsen (tanken) av å ikke greie å bevege på seg selv om man så i n d e r l i g vil, gjør at hjernen tror at noe/noen holder kroppen nede med makt. Noe annet er jo ulogisk for hjernen, som alltid fungerer ellers. Men ja, søvnparalyse er veldig ekkelt, men heldigvis ikke farlig Noen velger å kalle dette mareritt (å bli ridd av en mare), men jeg foretrekker vitenskap over overtro der. Dessuten er det eklere å tenke på at det er et vesen som faktisk sitter på deg og vil deg vondt, enn at bevisstheten våknet før kroppen. Les mer her: https://www.nrk.no/trondelag/xl/sovnparalyse-_-marerittet-i-vaken-tilstand-1.12754493 Uff det hørtes grusomt ut! :o Tusen takk for link! Anonymkode: 22061...499
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Søvnparalyse og/eller hypnagog hallusinasjon. Anonymkode: 1d5fa...39e Jeg prøvde å finne noe om "hypnagog hallusinasjon" på nette men det sto lite.. Hva er dette for egentlig? Anonymkode: 22061...499
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #6 Skrevet 28. juni 2017 Nei det er bare at kroppen din sover men beviastheten er mellom våken og drømmeland/rem søvn. Søvn paralyse er helt jævlig at en djevel holder deg nede og samme som det de før i tiden kalte demonene Succubus og Incubus Anonymkode: 30644...a6a
Ferny Skrevet 28. juni 2017 #7 Skrevet 28. juni 2017 Jeg tror jeg har opplevd søvnparalyse noen ganger, men er ikke helt sikker på hva som faller innenfor. Men da er jeg våken (føler i hvert fall at jeg er våken), bare at jeg ikke kan bevege kroppen i det hele tatt. Og noen ganger har det skjedd ting i rommet (som ikke kan ha vært virkelig), samtidig som jeg bare har ligget der som helt lammet. Første gangen var jeg redd jeg kom til å dø, for jeg fikk inntrykk av at kroppen hadde sluttet å virke, så ventet bare på at lungene skulle svikte også. Veldig ekkelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå