AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 Jeg forstår ikke hva besvarelsen mangler. Har ikke spurt om tilbakemelding, fordi foreleser sier hva som forventes for å få A gjentatte ganger i løpet av semesteret; det er å kunne teorien 100 % (hvert ord i en pensumliste tilsvarende 500-1000 sider), vise at du kan anvende teorien i praksis (vise til eksempler), og å kunne være kritisk til pensum (med begrunnelse/bakgrunn i pensum). Alt dette har jeg vist, og enda mer. Likevel får jeg ikke noe bedre enn B. De eneste fagene man da som menneske kan få A i må nok være de fagene med to streker under svaret (mattefag), hvor det kan regnes ut prosentvis hvordan du ligger an i bakgrunn av utregningen. Når en bachelor i 2017 ikke er mer verdt enn fullført videregående generelt, så sier det seg selv at ingen arbeidsgiver i det allerede arbeidsledige Norge henter inn B-studenter når de kan hente inn A-studenter. Det må vel være en trist virkelig for mange, ink. meg selv, der alt under B tilsvarer at du vil slite med å få noen fremtid (jobb > inntekt > midler til å overleve). Dette utelukker yrker der du starter som gründer, har et særegent talent, eller velger Paradise Hotel-retningen. Anonymkode: aa951...072
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må vel være en trist virkelig for mange, ink. meg selv, der alt under B tilsvarer at du vil slite med å få noen fremtid (jobb > inntekt > midler til å overleve). Dette utelukker yrker der du starter som gründer, har et særegent talent, eller velger Paradise Hotel-retningen. Anonymkode: aa951...072 Jeg kjenner ei med A i snitt som ikke har fått seg jobb, enda hun tok en master for to år siden, så hun går tilbake til skolebenken. Så kjenner jeg folk med både D, C og B i snitt som får seg jobb. Du tror ikke det også er andre årsaker enn bare karakterer, som gjør at folk får seg jobb? Anonymkode: 4ba49...180 12
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 Jeg ville spurt foreleser om det er en mulighet. Kanskje det er måten du skriver på, kanskje du ikke fremviser nok selvstendighet. Når det ikke er to streker under svaret trenger oppgaven gjerne det lille ekstra for å tippe den opp til en A, noe kreativt og kanskje litt utradisjonelt. Jeg har fått en del A'er innen humaniora, men det er svært få som sitter igjen med et A-snitt. Selv de fleste på masterstudiet mitt har i beste fall er svakt B-snitt, og det understrekes til stadighet at karakterer ikke er avgjørende. Hva studerer du siden du stresser så mye med dette? B burde da være helt innafor på de aller fleste studier. Anonymkode: b1a0e...56d
Linazer Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Som lærer i vgs vurderer jeg mange oppgaver i løpet av året. Jeg sensurerer også ved eksamen. Uavhengig av fag så skal den aller beste karakteren gi meg litt "wow" i form av kreativitet, selvstendighet, refleksjon, evne til å være kritisk, korrekt bruk av fagterminologi, trekke linjer, se det store bildet. En 5er i vgs eller en B på høyere utdanning er bra, det mangler bare det lille "scwunget" til å være en toppkarakter. Når det er sagt så er det mer enn karakterer som teller når man søker jobb. Andre kvalifikasjoner er minst like viktige. 6
Glitrefugl Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 Det er ikke om du har a eller b som avgjør om du får jobb, men om du har selvinnsikt nok til å vite hvorfor du ikke får a. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 En bachelor er selvfølgelig mer verdt enn kun vgs på generelt grunnlag, for en latterlig påstand. Men hvis du velger fag som ikke gir mulighet for jobb, så har ikke karakterer noe å si. Det er f.eks svært begrenset hva du kan bruke teatervitenskap, antikk filosofi eller afrikant litteratur til i det daglige. Jeg har fått A i flere fag innen både humaniora og sammfunsvitenskap, og det handler ikke bare om å kunne å kunne pensum, men å vise anvedelse og svært god forståelelse av faget. Det er det som skiller A og B, ikke at du kan alt fra pensum og forelesninger. Min siste eksamen var i et medisinsk fag der farene med et fenomen skulle beskrives, og hvordan dette kunne forebygges. De fleste hadde skrevet at det kunne unngås ved å gjennomføre tiltak 1,2 og 3, men kun de som fikk A hadde beskrevet hvordan 1,2 og 3 påvirket hverandre, og kunne endre vektingen av tiltakene og forsterke eller redusere fenomenet som en helhet fremfor å være et enkelt tiltak. Altså vise bredde og dybdeforståelse i sammenheng gir topp karakter. Uansett er det langt mer en karakterer som bestemmer om du får jobb, personlighet, erfaring og referanser er som regel langt viktigere. Anonymkode: 14638...db6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 Hva studerer du? Og slapp av. Jeg vet om folk med snitt på C som har fått jobb. Det viktigste er at du har kompetansen, og at du gjør et bra inntrykk på intervju. Og B er jo absolutt bra! Anonymkode: b5afe...125
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 Vil heller ha A enn jobb med en gang. Har noe med at en A viser at du kan et fag 100 %, ikke bare 99 %. I enkelte jobbsammenhenger så bør du kunne faget ditt 100 %. Anonymkode: aa951...072
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #9 Skrevet 27. juni 2017 Det verste er studenter som mener det er noe galt med systemet/rammene rundt sensurering når de selv ikke når opp til A. Hørt om selvinnsikt? Ikke forstår jeg hvorfor du ikke ber om begrunnelse, for du når tydelig ikke opp til kravene for en A selv om du visstnok mener det selv. Anonymkode: 742e4...a81 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #10 Skrevet 27. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil heller ha A enn jobb med en gang. Har noe med at en A viser at du kan et fag 100 %, ikke bare 99 %. I enkelte jobbsammenhenger så bør du kunne faget ditt 100 %. Anonymkode: aa951...072 A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. DÉT betyr ikke at man kan faget sitt 100%. A fra 100-88% B fra 87,9 - 76% C fra 75,9 til 64% D fra 63,9 til 52% E fra 51,9 til 40% F fra 39,9 og under Anonymkode: 4ba49...180 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #11 Skrevet 27. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. DÉT betyr ikke at man kan faget sitt 100%. A fra 100-88% B fra 87,9 - 76% C fra 75,9 til 64% D fra 63,9 til 52% E fra 51,9 til 40% F fra 39,9 og under Anonymkode: 4ba49...180 Og det å "kunne faget sitt 100%" er vel strengt tatt bare en snakkemåte. Jeg ville ikke ha tatt det bokstavelig. Anonymkode: 742e4...a81
Supernova17 Skrevet 27. juni 2017 #12 Skrevet 27. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. DÉT betyr ikke at man kan faget sitt 100%. A fra 100-88% B fra 87,9 - 76% C fra 75,9 til 64% D fra 63,9 til 52% E fra 51,9 til 40% F fra 39,9 og under Anonymkode: 4ba49...180 Jeg er litt uenig i den karaktergrensa der.
BerntHulken Skrevet 27. juni 2017 #13 Skrevet 27. juni 2017 Jeg tror neppe en B i snitt gjør at man ikke får jobb. A-studenter går så klart foran i rekka, men hvor mange har et snitt på A.. Som regel ligger vel en gjennsomsnittskarakter på de fleste eksamener på C. Hva slags yrke utdanner du deg til? Jeg hadde vært stolt av en B på høyskolenivå, da jeg aldri har maktet å klare bedre enn en 3`er på eksamener i videregående-sammenheng.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #14 Skrevet 27. juni 2017 Jeg er faglærer og sensor på UiO og jeg kan si deg at selvom studentene ofte ikke forstår hvorfor de ikke får A, er det veldig synlig fra andre siden. De som får A skiller seg overlegent ut i form av fantastisk god prestasjon. Det er en evne man må lære seg, itillegg til å jobbe med kursene jevnt og trutt underveis. Be om begrunnelse og råd til hvordan du kan gjøre det bedre neste gang. Spørr også om det var B-, B, eller B+? C er forøvrig full måloppnåelse i faget så det er en bra karakter. Anonymkode: 2d7b2...273 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #15 Skrevet 27. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hva besvarelsen mangler. Har ikke spurt om tilbakemelding, fordi foreleser sier hva som forventes for å få A gjentatte ganger i løpet av semesteret; det er å kunne teorien 100 % (hvert ord i en pensumliste tilsvarende 500-1000 sider), vise at du kan anvende teorien i praksis (vise til eksempler), og å kunne være kritisk til pensum (med begrunnelse/bakgrunn i pensum). Alt dette har jeg vist, og enda mer. Likevel får jeg ikke noe bedre enn B. De eneste fagene man da som menneske kan få A i må nok være de fagene med to streker under svaret (mattefag), hvor det kan regnes ut prosentvis hvordan du ligger an i bakgrunn av utregningen. Når en bachelor i 2017 ikke er mer verdt enn fullført videregående generelt, så sier det seg selv at ingen arbeidsgiver i det allerede arbeidsledige Norge henter inn B-studenter når de kan hente inn A-studenter. Det må vel være en trist virkelig for mange, ink. meg selv, der alt under B tilsvarer at du vil slite med å få noen fremtid (jobb > inntekt > midler til å overleve). Dette utelukker yrker der du starter som gründer, har et særegent talent, eller velger Paradise Hotel-retningen. Anonymkode: aa951...072 Du trenger ikke å kunne "hvert ord" i pensumlista. Du trenger å kunne det som er viktig, og du må kunne bruke pensum på riktig måte i besvarelsen din. Jeg tipper at du ikke er god nok til å skrive. Jeg er god til å skrive, og har flere ganger fått A på eksamener hvor jeg IKKE er engang i nærheten av å kunne hele pensum. Men selv om jeg ikke kan pensum på rams, er jeg god til å finne ut hva som er viktig når jeg leser (og det sentrale lærer jeg meg godt!), jeg kan å flette inn pensum, være kritisk/diskutere flere sider, og disponere oppgaven godt. For å få A må du kunne tenke selv, det holder ikke å bare gulpe opp pensum. Bruk forelesningsnotatene aktivt. Der finner du ofte en god pekepinn på hva som vil bli vektlagt på eksamen (hvis det er foreleser som lager eksamen). Anonymkode: 163c8...ca3 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #16 Skrevet 27. juni 2017 Hvor god er du til å pugge informasjon du ellers kunne bare googlet deg frem til? A fra 100-88% B fra 87,9 - 76% C fra 75,9 til 64% D fra 63,9 til 52% E fra 51,9 til 40% F fra 39,9 og under At folk bryr seg om de bokstavene har jeg aldri skjønt og tror jeg aldri vil skjønne. Å utrette ting i virkeligheten er mye viktigere enn å være flink til å pugge ting. Er en veldig flink til å pugge og skrive fin norsk så flott, men det betyr svært lite her i livet Anonymkode: b1757...5fa
Pedagogen Skrevet 27. juni 2017 #17 Skrevet 27. juni 2017 De fleste som ansetter vil hevde at karakterer betyr mye mindre enn feks referanser og fremtoning når de velger hvem de vil ansette. Har selv e E på vitnemålet (snitt C) og fikk jobb før jeg hadde levert bachelor.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #18 Skrevet 27. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. DÉT betyr ikke at man kan faget sitt 100%. A fra 100-88% B fra 87,9 - 76% C fra 75,9 til 64% D fra 63,9 til 52% E fra 51,9 til 40% F fra 39,9 og under Anonymkode: 4ba49...180 Dramatisk! Jeg kan da absolutt over 90 % av pensum. Alle andre enn nåværende sensor ville da gitt A på besvarelsen. Da klager jeg! Takk for oppklaringen. Anonymkode: aa951...072
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #19 Skrevet 27. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor god er du til å pugge informasjon du ellers kunne bare googlet deg frem til? A fra 100-88% B fra 87,9 - 76% C fra 75,9 til 64% D fra 63,9 til 52% E fra 51,9 til 40% F fra 39,9 og under At folk bryr seg om de bokstavene har jeg aldri skjønt og tror jeg aldri vil skjønne. Å utrette ting i virkeligheten er mye viktigere enn å være flink til å pugge ting. Er en veldig flink til å pugge og skrive fin norsk så flott, men det betyr svært lite her i livet Anonymkode: b1757...5fa Det betyr svært lite hvis du ikke er ambisiøs. Anonymkode: a686e...1c9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #20 Skrevet 27. juni 2017 Har snitt på D, jobbet som leder i mange år. Anonymkode: 43ee7...7de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå