AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #1 Skrevet 26. juni 2017 Har fått min første jobb som lektor på en ungdomsskole til høsten. Jeg ønsker å være organisert, men ønsker innspill til hva som lønner seg, hvem dere har best erfaring med etc. Kom gjerne med de erfaringene dere har Anonymkode: a3733...9ab
stan Skrevet 26. juni 2017 #2 Skrevet 26. juni 2017 Utdanningsforbundet er størst. Mye større, og organiserer lærere fra barnehagen til forbi videregående. De er for kollektive avtaler. Utdanningsforbundet er ikke redd for å ta en kamp, både i form av streiker, rettsaker og politisk arbeid. Lektorlaget er for de få. De er for individuelle avtaler og har knapt streiket i manns minne. Du kan jo gjette hvilken jeg vil anbefale 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #3 Skrevet 26. juni 2017 Det aller viktigste er at du er organisert, og det har du jo tenkt til, så supert Det jeg også ville tatt med i betraktning var hvordan folk er organisert på jobben din. Det er jo sånn at jo flere man er jo sterkere er man. Er det ingen eller få medlemmer i lektorlaget og en hel haug i udf, så er det jo ganske klart hvilken klubb som burde ha størst gjennomslagskraft i medbestemmelse. Dette gjelder forsåvidt både på skolenivå og kommunenivå. I min kommune har udf så mange medlemmer at HTV er en sentral samarbeidspartner både i administrasjonsutvalg, arbeidsmiljøutvalg og andre utvalg som er med på å drifte en kommune. Udf har dessuten tillitsvalgte på alle arbeidsplasser og eget komnunekontor hvor man lett kan komme i kontakt med forbundet. Lektorlaget har tillitsvalgt på en arbeidsplass i kommunen, og er overhode ikke i utvalg hos kommunen. Alt for få medlemmer. Så bør du vurdere hva som er viktigst for deg av å kunne forhandle seg til høyere lønn basert på prestasjoner, eller om det bør være klare målbare kriterier som ligger til grunne. Udf er nemlig for mest mulig sentrale forhandlinger slik at lønn og tillegg blir gitt etter klare kriterier, mens lektorlaget ønsker seg mest mulig lokale forhandlinger slik at man kan forhandle mer basert på feks prestasjoner. Udf organiserer alle lærere fra barnehage og helt opp til lærere i høyere utdanning. Lektorlaget organiserer vel kun lektorer. Så du må velge om du vil være hos den organisasjonen som er spesialist på deg, eller om du vil være hos den som ser nytten av samhold igjennom hele utdanningsløpet. Er fordeler og ulemper med begge deler Anonymkode: f2bb5...f50 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Tusen takk for gode svar! Jeg har nå bestemt meg for å gå for UDF! Snakket med noen kollegaer fra en Annen skole der jeg var vikar, alle er på UDF. Høres nok bedre ut! Anonymkode: a3733...9ab
Alan Smithee Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 19 timer siden, stan skrev: Utdanningsforbundet er størst. Mye større, og organiserer lærere fra barnehagen til forbi videregående. De er for kollektive avtaler. Utdanningsforbundet er ikke redd for å ta en kamp, både i form av streiker, rettsaker og politisk arbeid. Lektorlaget er for de få. De er for individuelle avtaler og har knapt streiket i manns minne. Du kan jo gjette hvilken jeg vil anbefale Bortsett fra den siste store lærerstreiken, da, som tross alt ble satt i gang etter UDF sentralt takket ja til en avtale LL og SL gikk hardt imot Jeg pleide å være i LL, men byttet til UDF, siden jeg ble den eneste på min skole. Det er godt å ha et fellesskap!
stan Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 40 minutter siden, Alan Smithee skrev: Bortsett fra den siste store lærerstreiken, da, som tross alt ble satt i gang etter UDF sentralt takket ja til en avtale LL og SL gikk hardt imot Jeg pleide å være i LL, men byttet til UDF, siden jeg ble den eneste på min skole. Det er godt å ha et fellesskap! Ja, det er viktig å ha et fellesskap. Ja, UDF var litt treige i toppen, men fikk da opp farten etterhvert
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 5 minutter siden, stan skrev: Ja, det er viktig å ha et fellesskap. Ja, UDF var litt treige i toppen, men fikk da opp farten etterhvert Og det spørs om de hadde fått et like stort engasjement og like mye støtte i folket om de hadde takket ja med en gang Anonymkode: f2bb5...f50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå