Gå til innhold

Katter på eldresenter.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finnes det vilje, finnes det som oftest en vei. Sånn er det bare. Og jeg ser for meg at der hvor ledelse/administrasjon ikke har noe forhold til dyr, der har de heller ikke noen.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Komme i form. skrev:

Det bringer glede å ro til beboerne.

Er mye på besøk der. Ser de eldre virkelig setter pris på det.

Om jeg skulle havne på eldresenter av ulike årsaker fast. Da hadde jeg satt pris på en katte der.😊

En du hva mener du om husdyr på eldresenter/ eldreboliger?

20170626_121619.jpg

Personlig hadde jeg foretrukket hund, men så har jeg sikkert vært en rotte i mitt tideligere liv siden jeg ikke liker katter noe særlig.

Gjest Sugemerke
Skrevet
7 timer siden, Raiu skrev:

Ville en som er allergisk søkt på jobber hos en dyrlege? Hvorfor må de søke på jobb på ett sykehjem der de har dyr?

Kunne vært egne sykehjem med dyr, så de som ønsker og vet at de ikke har allergi kan være der.

Er du klar over hvor vanskelig det er å få utdannet personell til å jobbe på sykehjem?

For en latterlig tråd med dumme utsagn. Man kan være allergisk selv om man ikke klapper katten, man kan reagere selv om man tar allergimedisin og noen reagerer på selve medisinen. I tillegg lider mange sykehjem av underbemanning, det skulle tatt seg ut om de med allergi ikke skulle søke, hvem skulle da jobbe der?

Skrevet
8 timer siden, Springfjær skrev:

Dyrlege er ikke menneskelege. 

Når allergener henger igjen i lufta kan folk få kraftig allergiske reaksjoner. Det hjelper ikke at dyret er i et rom, hvis en kraftig allergisk person går inn etterpå vil ikke det være bra. 

Er særdeles få som er så ekstremt allergiske. Derfor trenger du ikke krisemaksimere og tro at alle eldre i landet stryker med om det blir mer normalt med selskapsdyr i sykehjem. Finnes også mange raser hunder og katter uten allergener. 

Skrevet
12 timer siden, Komme i form. skrev:

Det bringer glede å ro til beboerne.

Er mye på besøk der. Ser de eldre virkelig setter pris på det.

Om jeg skulle havne på eldresenter av ulike årsaker fast. Da hadde jeg satt pris på en katte der.😊

En du hva mener du om husdyr på eldresenter/ eldreboliger?

20170626_121619.jpg

Sånt er koselig. De blir satt stor pris på av både beboere, ansatte og besøkende. Og dyr er veldig bra for demente å ha rundt seg. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beboerne skal ikke tvinges til å gå på allergimedisiner bare fordi noen andre der vil ha katt. Ei heller skal de ansatte utsettes for slikt. Allergimedisiner gir stort sett alltid bivirkninger, og å gå på dem fast, dag ut og dag inn, er ikke en ønskelig situasjon. 

Anonymkode: 70dfa...789

De tar vel hensyn til slikt på de avdelingene hvor det er dyr. Allergikere havner ikke der vil jeg tro. Har aldri hørt at dette har vært et problem der hvor de har dyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert kjempekos, men selv er jeg dritallergisk mot katter. Syns besøkshund er et fint tilbud da (hunden min er det faktisk), men syns det er litt rart at vi har det inne på hjemmene. Er alltid noen allergikere som må være på rommene sine (men det kommer jo allergener der vi har vært fordi om).

Anonymkode: 390c7...dd1

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ANSATTE kan også være allergiske... 

Anonymkode: 70dfa...789

Da får de søke jobb der det ikke er dyr eller så må de bare la være å ha katt eller hund akkurat der.. men fins andre alternativer da. Fisker eller noe.. sikkert beroligende å se inn i et akvarium

• Liker 1
Gjest Springfjær
Skrevet
9 timer siden, miramis skrev:

Er særdeles få som er så ekstremt allergiske. Derfor trenger du ikke krisemaksimere og tro at alle eldre i landet stryker med om det blir mer normalt med selskapsdyr i sykehjem. Finnes også mange raser hunder og katter uten allergener. 

Krisemaksimerer ikke i det hele tatt. Hvis du leser litt så har tanten min med seg hunden sin på besøk til bestemor. Men når det kommer en person er som mener at en allergisk person bare kan la være å klappe dyret "fordi det har dyrlegen sagt" så må man få lov til å korrigere dem. Syns det er kjempeflott med selskapsdyr jeg, men man er nødt til å ta hensyn til kraftig allergi først. 

Skrevet
14 timer siden, miramis skrev:

Feil. Ingen dyr er uten allergener. Det som derimot stemmer er at enkelte katter og hunderaser er allergi vennlige. Det vil si at de fortsatt produserer de samme allergistoffene som andre katteraser eller hunderaser men i mindre grad. Dette gjør at en del allergikere klarer all like vel å leve sammen med dyr så lenge de tar medisiner. Dessverre finnes det også de som reagerer på allergi vennlige raser også uansett hvor mange medisiner, eller forhåndsregler de enn måtte ta. Enkelte er så allergiske at bare det å gå på besøk til noen med katt kan gi dem pusteproblemer allerede etter kort tid.

Når det er sagt så er jeg positiv til dyr på sykehjem eller lignende. Men det burde være flere soner som var fredet fra besøket av dyret pga allergi evt fra de som bor der og gjester. I tillegg måtte pleierne holdt seg til kun enten fri sone eller ikke fri sone så de ikke hadde overført allergener mellom sonene. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, tussi84 skrev:

Feil. Ingen dyr er uten allergener. Det som derimot stemmer er at enkelte katter og hunderaser er allergi vennlige. Det vil si at de fortsatt produserer de samme allergistoffene som andre katteraser eller hunderaser men i mindre grad. Dette gjør at en del allergikere klarer all like vel å leve sammen med dyr så lenge de tar medisiner. Dessverre finnes det også de som reagerer på allergi vennlige raser også uansett hvor mange medisiner, eller forhåndsregler de enn måtte ta. Enkelte er så allergiske at bare det å gå på besøk til noen med katt kan gi dem pusteproblemer allerede etter kort tid.

Når det er sagt så er jeg positiv til dyr på sykehjem eller lignende. Men det burde være flere soner som var fredet fra besøket av dyret pga allergi evt fra de som bor der og gjester. I tillegg måtte pleierne holdt seg til kun enten fri sone eller ikke fri sone så de ikke hadde overført allergener mellom sonene. 

Godt innlegg. Det er vel dette med soner jeg er litt skeptisk til i praksis. Virker som det er så mye stress i helsesektoren - personell som fort må flyttes fra et sted til et annet, planer som må endres, pasienter som må flyttes, plassmangel, vikarmangel osv. Da vil det jo være kompliserende med slike soner. Å ha en allergisk ansatt som ikke kan jobbe overalt vil feks gjøre ting litt mer komplisert - men sikkert ikke umulig. 

Det er heldigvis ikke så mange som har så kraftig allergi som vi snakker om. Men for de det gjelder er det alvorlig. Og hemmende i hverdagen. Ikke kunne besøke folk som har dyr eller sitte på med dem i bil.  Måtte tenke på det hver gang de skal reise kollektivt. Måtte løpe når det kommer en hund uten bånd for å hilse på. Kreve at besøk dusjer og skifter før de kommer inn. Som barn å ikke kunne klappe søte dyr man møter.... Tro meg - ingen av de ønsker å være de som skaper problemer for andre eller ødelegger så eldresenteret ikke kan ha dyr.  Men det skjærer meg litt i hjertet om ikke disse kunne besøke bestemor på gamlehjem fordi det bor en katt der. 

Men så fint å høre om steder det fungerer! Ingenting er jo bedre enn det! Som sagt er det jo ikke så mange som er hyperallegiske.  Og er man forberedt med GODE løsninger FØR hyperallegikeren står på døren, så tror jeg dyr kan være fantastisk for de eldre. Men gode løsninger må ta hyperallergikeren på alvor - ikke slike enkle løsninger som "det er bare å ikke klappe katten". Lytt til de som faktisk er så allergiske. De prøver ikke ødelegge for andre, de vil bare holde seg friske :) 

Anonymkode: 49694...064

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...