Gå til innhold

Katter på eldresenter.

Anbefalte innlegg

Gjest Komme i form.
Skrevet

Det bringer glede å ro til beboerne.

Er mye på besøk der. Ser de eldre virkelig setter pris på det.

Om jeg skulle havne på eldresenter av ulike årsaker fast. Da hadde jeg satt pris på en katte der.😊

En du hva mener du om husdyr på eldresenter/ eldreboliger?

20170626_121619.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være bra, men det kan også være vanskelig i praksis. Allergi hos beboere eller ansatte kan gjøre det umulig. 

Anonymkode: 70dfa...789

Gjest Komme i form.
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være bra, men det kan også være vanskelig i praksis. Allergi hos beboere eller ansatte kan gjøre det umulig. 

Da er det fint det å finnes allergi medisiner. Skulle tro at man kan finne løsninger. 😊 

Gjest Springfjær
Skrevet

Tanta mi har med seg hunden når hu besøker bestemor ☺️ Ser virkelig at de koser seg med henne når de er der. Å hun er trent opp til å gå å "si hadet" til alle før de drar, så da får de gi henne et ekstra klapp. Sååå koselig 💜 Hadde det vært allergi der så hadde de sagt ifra ☺️

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Komme i form. skrev:

Da er det fint det å finnes allergi medisiner. Skulle tro at man kan finne løsninger. 😊 

Beboerne skal ikke tvinges til å gå på allergimedisiner bare fordi noen andre der vil ha katt. Ei heller skal de ansatte utsettes for slikt. Allergimedisiner gir stort sett alltid bivirkninger, og å gå på dem fast, dag ut og dag inn, er ikke en ønskelig situasjon. 

• Liker 5
Skrevet

Dyr har så mange postitive helseeffekter! Skrev selv min bacholor i sykepleie om bruk av hund på sykehjem, fikk A på oppgaven og tilbakemeldinger om at det var et tema som var satset alt for lite på i Norge. Sverige er mye flinkere enn oss her. 

• Liker 12
Gjest Komme i form.
Skrevet
12 minutter siden, Springfjær skrev:

Tanta mi har med seg hunden når hu besøker bestemor ☺️ Ser virkelig at de koser seg med henne når de er der. Å hun er trent opp til å gå å "si hadet" til alle før de drar, så da får de gi henne et ekstra klapp. Sååå koselig 💜 Hadde det vært allergi der så hadde de sagt ifra ☺️

Ja det bruker flere. Koselig det. Og de som har litt allergi bør ikke klappe et dyr.😊

Gjest Komme i form.
Skrevet
3 minutter siden, Krokanis skrev:

Dyr har så mange postitive helseeffekter! Skrev selv min bacholor i sykepleie om bruk av hund på sykehjem, fikk A på oppgaven og tilbakemeldinger om at det var et tema som var satset alt for lite på i Norge. Sverige er mye flinkere enn oss her. 

På stedet der katten er. Tenker de på å ta inn flere dyr. 😊

Gjest Komme i form.
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beboerne skal ikke tvinges til å gå på allergimedisiner bare fordi noen andre der vil ha katt. Ei heller skal de ansatte utsettes for slikt. Allergimedisiner gir stort sett alltid bivirkninger, og å gå på dem fast, dag ut og dag inn, er ikke en ønskelig situasjon. 

Unngå å stryke dyr. Så går det bra.

Gjest Springfjær
Skrevet
28 minutter siden, Komme i form. skrev:

Nei, noen er hyperallergiske, så det er nok at det er et dyr i rommet så får de reaksjon

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Komme i form. skrev:

Nei. Nei. Det gjør det ikke... Hjelpes... Det er ikke å klappe dyr man er allergisk mot. Allergener fra dyr sprer seg lange veier, og man trenger ikke engang være i samme rom som dyret for å plages. 

Om du kan så lite om allergi, bør du virkelig ikke uttale deg om hva allergikere bør og ikke bør godta av andres dyrehold. 

Skrevet

Jeg synes det er flott, og håper det blir mer og mer av det. 

En nursing-home bestyrer i USA gjorde et eksperiment med å innføre dyr på eldresenteret sitt.  Alle fikk en fugl i bur hver på rommet, og i tillegg hadde de katter og hunder i hver etasje.  I tillegg fikk de planter og blomster. Det var stor suksess. 

http://www.telegraph.co.uk/culture/books/11139446/Can-life-in-a-nursing-home-be-made-uplifting-and-purposeful.html

Når det gjelder allergi, så brenner den ofte ut med alderen. Det er ikke så mange eldre som er allergiske. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet positiv, da jeg vet dyr kan ha utrolig mye å si for livskvaliteten for folk. Men så er det allergi da, som gjør at jeg må være "imot".

Ser noen her sier at det bare er å ta medisiner eller ikke klappe katten. Det fungerer nok for noen, men for den som er har en sterk allergi, så vil man likevel bli syk av å ha et dyr der man bor. Å ikke ta på katten eller ta medisin vil kanskje hjelpe noe, men ikke fjerne problemet. Endel allergikere vil likefullt bli skikkelig syke. Skal folk bli syke i hjemmet sitt? Nei, det er jo ikke greit. Jeg har familiemedlemmer som ikke kunne bodd på et sykehjem der det også bodde en katt. De kunne heller ikke besøkt noen der. Selv ikke for en time. 

Allergi er ikke til å spøke med, og det er litt trist å se at det bagatelliseres. Mine familiemedlemmer opplever ofte at folk sier det "bare er å gjøre slik" eller "sånn". Men etter å ha vært allergiske hele livet vet de hvor grensen går. Og den går før det å være i hus der det bor dyr. Desverre. 

Anonymkode: 49694...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kalevala skrev:

Jeg synes det er flott, og håper det blir mer og mer av det. 

En nursing-home bestyrer i USA gjorde et eksperiment med å innføre dyr på eldresenteret sitt.  Alle fikk en fugl i bur hver på rommet, og i tillegg hadde de katter og hunder i hver etasje.  I tillegg fikk de planter og blomster. Det var stor suksess. 

http://www.telegraph.co.uk/culture/books/11139446/Can-life-in-a-nursing-home-be-made-uplifting-and-purposeful.html

Når det gjelder allergi, så brenner den ofte ut med alderen. Det er ikke så mange eldre som er allergiske. 

De ANSATTE kan også være allergiske... 

AnonymBruker
Skrevet

Såfremt det er mulig, synes jeg det er en flott ide. Men å skulle kreve at eventuelle allergikere hiver i seg medisiner, er forkastelig. Så i teorien er jeg for, men i praksis mot. 

Anonymkode: 18a6d...081

Skrevet (endret)

Min far har ofte med hunden på sykehjemmet han jobber. Hunden får gå rundt som den vil, og bringer mye glede til de eldre. Jeg spurte ham faktisk om ingen var allergiske, men han sa at svært få sliter med allergi i den alderen, og at allergien brenner ut slik noen over meg sier. Ingen av de ansatte har allergi mot hund. Tror absolutt at dyr kan være positivt for de som bor der. 

Endret av Gremlin
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville en som er allergisk søkt på jobber hos en dyrlege? Hvorfor må de søke på jobb på ett sykehjem der de har dyr?

Kunne vært egne sykehjem med dyr, så de som ønsker og vet at de ikke har allergi kan være der.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og pårørende. Vondt hvis ikke familien kan få besøke sine kjære der de bor. 

Egne sykehjem hvor dyr er tillatt kunne sikkert fungert i byer og på større steder. Men i mindre kommuner har man jo ofte bare et sykehjem...

Anonymkode: 49694...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Raiu skrev:

Ville en som er allergisk søkt på jobber hos en dyrlege? Hvorfor må de søke på jobb på ett sykehjem der de har dyr?

Kunne vært egne sykehjem med dyr, så de som ønsker og vet at de ikke har allergi kan være der.

Om de VET det er dyr der på forhånd, så kan de selvsagt la være å søke etter jobb der. Om man allerede jobber der, derimot, så skal man ikke måtte slutte i jobben pga at det er koselig med dyr. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om de VET det er dyr der på forhånd, så kan de selvsagt la være å søke etter jobb der. Om man allerede jobber der, derimot, så skal man ikke måtte slutte i jobben pga at det er koselig med dyr. 

Vil tro det er en minimalt liten gruppe som ønsker å tvinge dyr på allergikere og/eller de som ikke ønsker dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...