Gå til innhold

Kan legen "slette" diagnosen min?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en diagnose fra år tilbake, lettere utviklingshemmet. Dette er ikke en diagnose jeg mener er lenger relevant. Kan legen fjerne den eller slette den? Eller må jeg til ny "utredning" for å endre status? Ønsker ikke å ha den diagnosen.

Anonymkode: 0ca20...ab5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok vurderes/utredes på nytt for at den diagnosen kan slettes eller forandres.

Anonymkode: 44d0c...a95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok vurderes/utredes på nytt for at den diagnosen kan slettes eller forandres.

Anonymkode: 44d0c...a95

Ok, takk for svar. Har bestilt en legetime for å ta opp dette. Håper det lar seg gjøre og at det går greit for seg.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Legen kan ikke slette den , sånn helt uten videre. Du må nok gjennom nye undersøkelser og tester.

AnonymBruker
Skrevet

En diagnose kan ikke slettes fordi pasienten ikke ønsker å ha den. Den kan bare slettes hvis tilstanden er kurert, eller ikke (lenger) oppfyller diagnosekriteriene - med andre ord, om diagnosen er behandlet og kurert, eller den i utgangspunktet ikke var riktig.

Anonymkode: a03ca...eb6

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En diagnose kan ikke slettes fordi pasienten ikke ønsker å ha den. Den kan bare slettes hvis tilstanden er kurert, eller ikke (lenger) oppfyller diagnosekriteriene - med andre ord, om diagnosen er behandlet og kurert, eller den i utgangspunktet ikke var riktig.

Jeg mener at jeg selv som person ikke oppfyller kriteriene til å ha en slik diagnose.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at jeg selv som person ikke oppfyller kriteriene til å ha en slik diagnose.

Men om diagnosen skal slettes, må også diagnosekriteriene (les: legen) være enig i dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Legen din kan ikke slette en diagnose, uansett hva diagnosen måtte være, uten videre. 

Er diagnosen skrevet i en elektronisk journal, så er det i tillegg vanskelig å redigere elektroniske journaler. 

Om diagnosen er relevant eller ikke er ikke pasienten den rette til å bedømme. Her er for lite informawjon om hvordan og hvorfor/på bakgrunn av hva diagnosen er satt, hvem som har satt den og hvordan den som har satt diagnosen har kommet frem til diagnosen til å kunne vurdere ts sitt spørsmål. 

Det du kan gjøre, er å kontakte Pasient og brukerombudet i det fylket du bor. Ellers er det og ganske uvanlig at en pasient får vite om en diagnose som lettere utviklingshemmet. Grunnen til det, er at de fleste leger vil vurdere en slik diagnose som belastende for en pasient å få kjennskap til. Med den begrunnelsen kan helsepersonell, med loven i hånden, tilbakeholde denne typen belastende diagnoser, for pasienten og pårørende. 

Anonymkode: 32b71...966

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...