Bridget Jones Skrevet 7. januar 2005 #22 Skrevet 7. januar 2005 jeg skulle ha pløse (pølse) når jeg var liten.
Anglofil Skrevet 7. januar 2005 #23 Skrevet 7. januar 2005 Hei! Når jeg var liten sa jeg nosiner til rosiner. Når jeg var liten var vinterene dårlige, jeg så vel ikke snø før jeg var 2 eller så. Jeg hadde jo alltid vært vant til is, så da det snødde ropte jeg på mamma og sa "det regner is!"... Mvh Yvonne
Anglofil Skrevet 7. januar 2005 #24 Skrevet 7. januar 2005 Og i tillegg sa jeg "oribor" til jordbær.. Mvh Yvonne
Salamandra Skrevet 7. januar 2005 #25 Skrevet 7. januar 2005 Har haugevis med eksempler, mamma skrev opp massevis av ord og uttrykk fra jeg var liten i boka mi, og jeg gjorde det samme med eldstesønnen min (minsten prater ikke ennå.. ) Et lite utvalg følger Jeg: Pissegjøk=gressløk Kukka=klut Fett=saft ÅkkiÅii=Onkel Ove Banji=banan Vonji=vogn Fanji=fang Evetift=lebestift Pottiguji=potetgull Sønnen min: Mannkikka= Varm melk på tåteflaske BisteBob= Byggmester Bob Tåffli= Pommes frites Solake=Sjokolade Tittabekipisajåggi= Sitte på kjøkkenbenken og spise yoghurt Dæja, mamma= Glad i deg, mamma Plottit= Rommet mitt Loppedi=Rompa di
Gjest Mayamor Skrevet 7. januar 2005 #26 Skrevet 7. januar 2005 Blåkkebosse = oljebukse Unnstynke = rundstykke gal i dei = glad i deg Husker imidlertid en venninnes gutt på 2 år og 4 mnd: "Mamma, hva er høyesterettsjustituarius...?" Jeg har tom problemer med å uttale og skrive det NÅ... Men han var veldig tidlig og flink til å snakke rent. Kommer ikke på mer akkurat nå. Men det var mange gode over... Mayamor
Snabelsnuppa Skrevet 7. januar 2005 #27 Skrevet 7. januar 2005 Snuppen min sa "æm" eller "æmma" når han var sulten eller tørst i en periode da han var ca 20 mnd. Andre "sære" varianter: skittæi = skitten Tissefar = bestefar otel = onkel tatte mat = takk for mat sottelad= sjokolade tanntass = sandkasse bomfe (senere bomsa) = blomst stjernestygg = stjerneskudd Og i barnehagen her en dag: Ikke ha på joggesko, skitteli drittvær ute! (Har mamma sagt det et par ganger, tro... )
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #28 Skrevet 7. januar 2005 Når jeg var liten ville jeg ha kavihar på brødet. Mamma: "Hva vil du ha på brødet?" Jeg: "Kavihar" Mamma: "vi har ost, salami, etc" Jeg: "kavihar!!" Mamma: vi har mange pålegg, vil du komme å se hva vi har?" Jeg: "KAVIHAR" Det tok litt tid før foreldrene mine forstå at det var kaviar jeg ville ha.. Når lillebroren min ble født og jeg og pappa skulle dra å hente mamma og lillebror spurte jeg om han hadde tissebart... Jeg var 5 år da..
Gjest Bertine Skrevet 7. januar 2005 #29 Skrevet 7. januar 2005 lillesøsteren min sa "ulleot" til gullerøtter. Og søskenbarnet mitt, som nå er voksen sa noe morsomt en gang. Vi var på vei til låven da pappa kom gående i en voldsom fart, han skled på noe møkk og falt nesten. Søskenbarnet mitt sprang inn til mamma og ropte: Jostein datt.......holdt på!
liv Skrevet 7. januar 2005 #30 Skrevet 7. januar 2005 jeg sa sinaplato til appelsinmarmelade.. skapte litt kaos hos barnevaktene..
Maya22 Skrevet 7. januar 2005 Forfatter #31 Skrevet 7. januar 2005 takk for mange svar! har hatt det morro som fy her jeg har sittet for meg selv og lest! skal si de små har mye rart for seg... jeg glemte å legge til at jeg som liten sa blandt annet "suissuiss" til rosiner,"dadong" til traktor,"jevi" til brødskive (utrolig at jeg har klart å få en utdannelse :oops: )og en 17 mai da jeg var to år kom det en dame bort til meg og skrøt av den nye strikke jakka som farmor hadde strikket til meg (farmor ble kalt for tutta). jeg hadde satt hendene i siden og sagt med veslevoksen stemme " tutta titta jatte maia!" altså tutta hadde strikka jakke til maja... Må også legge til at sønnen min har funnet et ord på hammer..." gisse bam bam"...forstå det den som kan!
Maxine Grey Skrevet 8. januar 2005 #32 Skrevet 8. januar 2005 Noen eksempler fra mine døtres barndom: Binnaben = tannbørste Løllemin = støvler Tavvitav = kaviar Møllemøll = smør Fakkepipp = tåteflaske Tudde = tyggegummi Stugesugen = støvsuger Mæstik = fyrstikk Nukulelle = sjokolade Det meste av dette hadde de faktisk fra sin farmor!
Fat Sally Lee Skrevet 8. januar 2005 #33 Skrevet 8. januar 2005 Niesene mine sier mye rart, for eksempel så er det ingen tvil om at pingvin uttales pinge-vinge, og at schtænk er en vaskeklut...
Anglofil Skrevet 8. januar 2005 #34 Skrevet 8. januar 2005 Jo..Jeg kalte meg selv for bonna, ikke yvonne..Av en eller annen grunn... Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #35 Skrevet 8. januar 2005 Snafel - ellefant (diskuterte dette med treåringen i går, men neida. Det heter en snafel, ikke noe annet)
Gjest Bertine Skrevet 8. januar 2005 #36 Skrevet 8. januar 2005 lillesøsteren min: Kristoffer= rikkastoffer Kristine= rikkastine Inga marie= akkamallamaya
Sofia Skrevet 10. januar 2005 #37 Skrevet 10. januar 2005 Kom på en til som sønnen min sa Kokko Lobert - Onkel Robert
Gjest Eurodice Skrevet 11. januar 2005 #38 Skrevet 11. januar 2005 Mine barn sa også mye rart da de var i den alderen, min yngste datter spesielt. Hun skulle f. eks. gå på "buttepikken og søpe kukkegummi" (gå på butikken og kjøpe tyggegummi). Dessuten måtte hun ha med seg "kosekuken" (kosekluten) sin overalt. Dere kan tro dette skapte mange pinlige situasjoner! I ettertid har vi ledd mye av det. - Min yngste sønn sa "j" istedenfor "r" til omkring 3-årsalderen. Men da han lærte å si "r", sa han det selvfølgelig også der det skulle være "j". Da mine barn var små, var det ikke alminnelig at guttene hadde langt hår. Den eneste mannspersonen min sønn hadde sett som hadde langt hår, var et Jesusbilde på veggen hos mine foreldre. - Så en dag kommer han løpende heseblesende inn og roper: Mamma, mamma, kom ut og se. Rrrrrrresus sører motorsykkel!!!!
Rethe Skrevet 11. januar 2005 #39 Skrevet 11. januar 2005 Min sønn kalte barnehagen for "hadihaden" Gulrot ="liddelot" Syltetøy ="diddila" Og noe av det først han lærte å si var "fetta" som var vifta på badet vårt...
stefi Skrevet 12. januar 2005 #40 Skrevet 12. januar 2005 min eldste sa mangagorin om mandarin, som jo er en betydelig vanskeligere utgave av ordet.tungvindt men vi lo godt. første gang hun klarte å gjøre noe på do ropte hun, mamma, mamma kom å se bæsjen min er død hon sa også cowboy om o' boy. min yngste er ei artig frøken i stede for å streve med r som mang barn gjør har hun for mange av de. x marjones-majones brjørn- bjørn hennes onkel mener bestemt hun skulle vært bergenser da hun skarrer noe helt utrolig også.( men er østlending) men morsomme er de.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå